Jump to content

Lading og landstrøm

mahogny

Recommended Posts

9 hours ago, DieselDahl said:

Denne finnes ikke lenger. Jeg kjøpte en sånn og den eksploderte. Har dessverre ikke kvitteringen så jeg får kjøpe noe bedre. BT har en modell nå som heter 37-749 og den koster 1299.- Om du trenger en så kraftig lader er slett ikke sikkert men en tommelfingerregel sier at har du 200 Ah batteribank bør laderen kunne gi 20 A....  Så sier noen at det ikke har så mye å si fordi bruker du en mindre lader tar det bare litt lenger tid.... Vel det er kanskje derfor min gikk opp i røyk? 

Når du skriver om zink-saver: Jeg har montert det, koster ikke all verden. Den sikrer deg mot jordfeil og mot tæring av ikke bare zink men av allt av metall som er i kontakt med sjøen. Alternativet er altså skjøteledning over rekka men da må jordingen være brutt for å hindre ovennevnte. Hvis du kun har ovennevnte lader tilkoblet så er jo ikke den jordet så da er problemet løst. Da gjenstår det evt om hvorvidt marinaen hvor båten ligger aksepterer dette..... Vanligvis ikke. 

Zinksaver med integrert jordfeilbryter? :giggle:

Å anbefale noen å klippe jordingen er tullete og absolutt ikke lovlig. 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Takk for mange gode svar og løsninger. Dette med landstrøm er ikke bare bare.... Jeg har i vært fall funnet ut at jeg ikke kan ha BLY i startbanken og GEL i forbruk og da lade samtidig. Så her blir det en god dobbeltisolert lader som takler bruk samtidig. Fått tips om denne: https://seatronic.no/strom/batterilader/quick-sbc-300-nrg-batterilader-12v-30a

Så blir det å la blybatteriet være startbatteri og bytte ut GEL til AMG i forbruksbanken, BLY og AMG skal vissnok ha samme karakteristikk og kunne lade sammen.

Vet ikke om den laderen du referer til evner å kjøre forskjellige ladekarakteristikker på de forskjellige utgangene. I Hulda har jeg to batteribanker. Den store, 450 Ah, lades via en Stirling 50 A lader. Det lille batteriet, 170 Ah, lades via en Ctek 10 A lader. Står på hele tiden og fungerer utmerket. Ctek'en er dobbeltisolert. Ladeproblematikk? Kontakt Jørg Becker her på baatplassen.

Klippe landjord uten installasjon av skilletrafo er farlig og ikke lovlig.

mahogny skrev for 9 timer siden:

Takk for mange gode svar og løsninger. Dette med landstrøm er ikke bare bare.... Jeg har i vært fall funnet ut at jeg ikke kan ha BLY i startbanken og GEL i forbruk og da lade samtidig. Så her blir det en god dobbeltisolert lader som takler bruk samtidig. Fått tips om denne: https://seatronic.no/strom/batterilader/quick-sbc-300-nrg-batterilader-12v-30a

Så blir det å la blybatteriet være startbatteri og bytte ut GEL til AMG i forbruksbanken, BLY og AMG skal vissnok ha samme karakteristikk og kunne lade sammen.

Fungerer GEL-batteriet ditt bra ville jeg ikke byttet (nedgradert) til et AGM...

Den Quick-laderen har felles ladekarakteristikk på alle kanalene tror jeg (sjekk før innkjøp).

Bly og AGM har ikke samme karakteristikk...spår en tidlig død for banken her.

Har du utelukket den enkleste løsningen? En bank har bly til start, altså en rimelig, men smart lader Ctek eller noe. Behøver ikke mange Ampere.

Den andre banken (eksisterende GEl) kan få en egen Ctek med noe høyere Ampere.

Da har hver sin bank lader (dobbeltisolert sådan) som passer ladekarakteristikken. 

Mange båter har det sånn og fungerer veldig bra. Alternativet blir en lader med flere utganger som kan programmeres til forskjellig bruk (dyrere løsning).

:smiley:

Normale (og helst åpne) bly på start og Gelbatteri på forbruk er i grunn sjelden et problem.
Særlig med landstrømlader med synchroniserte uttak (ikke noe nevneverdig spenningsøkning på andre uttak).
Sluttspenning til 14,4V og Float til 13,6V da går det nok bra hos de fleste.

xxxxx
NB: Var obs ved bruk av skilledioder med spenningsfall i så fall, da mellom dynamo og batteriene.
Spenningen på start kan da øke kraftig i bulkfasen,

noe som kan bli et problem når startbatteriet er lokket og begrenset til 14,4V @ 20°C.

xxxxx

Men omvendt ville det ikke passe pga. kortere ladetid for normale bly, som så ikke passer for Gel.
Det samme gjelder også for Gel på forbruk og AGM på start, passer ikke for AGM-batterier.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev for 1 time siden:

Normale (og helst åpne) bly på start og Gelbatteri på forbruk er i grunn sjelden et problem.
Særlig med landstrømlader med synchroniserte uttak (ikke noe nevneverdig spenningsøkning på andre uttak).
Sluttspenning til 14,4V og Float til 13,6V da går det nok bra hos de fleste.

xxxxx
NB: Var obs ved bruk av skilledioder med spenningsfall i så fall, da mellom dynamo og batteriene.
Spenningen på start kan da øke kraftig i bulkfasen,

noe som kan bli et problem når startbatteriet er lokket og begrenset til 14,4V @ 20°C.

xxxxx

Men omvendt ville det ikke passe pga. kortere ladetid for normale bly, som så ikke passer for Gel.
Det samme gjelder også for Gel på forbruk og AGM på start, passer ikke for AGM-batterier.

Jørg

Ikke for å kverulere Jørg...

Quick-laderen skiller 0,2V på AGM og Bly/syre i float. Ved typisk bruk kanskje man lader når man ikke er i båten og bankene vil gå mye i float. I tillegg vil vel laderen ha en litt annen syklus etter innstilt batteritype... Mener da bare at det ikke er ideelt når bankene består av to forskjellige batterityper, laderen behandler de likt i programmet sitt.

Tenker da bare at hvorfor utelukke kanskje en enklere løsning som tar hensyn til forskjellige banker? To enkle ladere uten å bytte batteri er vel mer regningssvarlig enn alternativet i dette eksempelet til TS?

Ps. De fleste bly/syre i dag er vel lukkede typer også..

oberst1 skrev for 2 timer siden:

Fungerer GEL-batteriet ditt bra ville jeg ikke byttet (nedgradert) til et AGM...

Den Quick-laderen har felles ladekarakteristikk på alle kanalene tror jeg (sjekk før innkjøp).

Bly og AGM har ikke samme karakteristikk...spår en tidlig død for banken her.

Har du utelukket den enkleste løsningen? En bank har bly til start, altså en rimelig, men smart lader Ctek eller noe. Behøver ikke mange Ampere.

Den andre banken (eksisterende GEl) kan få en egen Ctek med noe høyere Ampere.

Da har hver sin bank lader (dobbeltisolert sådan) som passer ladekarakteristikken. 

Mange båter har det sånn og fungerer veldig bra. Alternativet blir en lader med flere utganger som kan programmeres til forskjellig bruk (dyrere løsning).

Ok... Blir stadig litt klokere om ikke annet... Stemmer at laderen må ha like batterier, og jeg fikk beskjed om at det ikke finnes ladere som takler forskjellige typer samtidig... Jeg trodde AMG var en oppgradering fra GEL og ikke omvendt... De Ctek laderne er vel ikke beregnet for fastmontering? Trodde det var klyper på disse. Syntes også det høres pesete ut å måtte bytte om og ikke kunne lade alt samtidig. Med mindre det går an å koble begge laderne samtidig inn på samme skjøteledning uten å bryte alle regler i boka. I mitt hode høres ikke det bra ut, ser for meg kurser som går og ting som blir for varmt. Samtidig skulle det vel ikke være noe forskjell på 1x20amp+1x10amp og 1x30amp lader(e). Kanskje like greit å bare ha lader på forbruk da, og satse på at dynamo holder start ved like og klarer seg med det. Da elimineres i vært fall noen problemstillinger. Det er en 200hk vp bensin motor, vet ikke om det er relevant informasjon i forhold til lading via dynamo... 

oberst1 skrev 11 minutter siden:

Ikke for å kverulere Jørg...

Quick-laderen skiller 0,2V på AGM og Bly/syre i float. Ved typisk bruk kanskje man lader når man ikke er i båten og bankene vil gå mye i float. I tillegg vil vel laderen ha en litt annen syklus etter innstilt batteritype... Mener da bare at det ikke er ideelt når bankene består av to forskjellige batterityper, laderen behandler de likt i programmet sitt.

Tenker da bare at hvorfor utelukke kanskje en enklere løsning som tar hensyn til forskjellige banker? To enkle ladere uten å bytte batteri er vel mer regningssvarlig enn alternativet i dette eksempelet til TS?

Ps. De fleste bly/syre i dag er vel lukkede typer også..

Diskusjon er ikke kverulering.
Ellers ser jeg ikke at jeg har sagt mye annet enn du.

Men, alltid en men.
For å forstå det jeg skriver må man huske på grunnlagene.
Grunnlaget for at jeg sier som jeg sier er at 

- AGM bare sliter med høy floatspenning over lang tid (bør holdes mest mulig <13,4V utenfor syklisk drift)
- derimot Gel eller "normale" bly-syre ikke har problemer med lave floatspenninger
- Gel ikke tåler høye ladespenninger, siden et hver minste gassing fører til dannelse av boler og mikrobobler mellom
geleen (som er bundet syre) og blyplatene, som så deaktiverer disse arealer irreversibel

- nesten alle disse batterier kan lades og topplades med 14,4V (selv om noen har det enda bedre med litt høyere spenninger -av og til-).

Husker man på dette kan man kombinere ganske mye med hverandre, bare at man følger reglene som resulterer av det.

Ang. forskjellige ladere.
Så klart, helt enig, dedikerte ladere er aldri feil.
Praktisk derimot ser jeg sjelden noe særlig  gevinst så lenge ikke grensene som jeg skrev overskrides.
Men da i så fall er man jo uansett i grenselandet, og burde velge batteriene med både mer omhu og blikk på praktiske grunnlag.

Hva er praktisk?
Jo, en båt skal jo brukes, og da har man vanligvis også bare 1 spenningskilde, som da heter dynamo.
Jeg sliter da litt med motargumentet at man kjører mindre med motor enn å bruke landstrømladeren.
Landstrømladere trenger jo bare å kunne topplade en gang, hvis så,
for så å holde seg stabil til float og forsyne alle forbrukere med denne spenningen.

Men de som trenger kan jo få Batteri-til-batteriladere, som så også kan levere avskilt ladekarakteristikk mens dynamoen leverer.

Mja.
Jeg selger slik, men synes fortsatt at de fleste bør primært velge batterier som passer sammen,
og bare velger løsningen med "15 ladere" når det ikke går annerledes i det hele tatt.
Prinsippet funker jo i alle fall siden 32 år i mitt tilfelle, og nok hos de alllllerfleste kunder,
hvorfor skulle man da anbefale store omveltinger?
...spør nå jeg da. :smiley:

Videre imorgen

Jørg 

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Motortype er irrelevant, alle kan vurderes ut fra samme kriteria. Nå refererte jeg til Biltema lader 37-758, som et eksempel, lenger oppe i tråden. Den har, på linje med min Ctek lader, ører for fastskruing. Min Cetek sitter skrudd fast på et skott, plugget til vanlig stikk på 220 V. Den har stått og ladet batteriet i årevis, og gjør det så lenge båten ligger med landstrøm. I hjemmehavnen er derfor Ctek og Stirling alltid tilkoblet. Påstand: Lading av forskjellige batteriteknologier fra samme system er for spesielt interesserte. Vi andre får kjøre samme batterityper på start og forbruk. Det funker.

Hulda skrev 54 minutter siden:

Motortype er irrelevant, alle kan vurderes ut fra samme kriteria. Nå refererte jeg til Biltema lader 37-758, som et eksempel, lenger oppe i tråden. Den har, på linje med min Ctek lader, ører for fastskruing. Min Cetek sitter skrudd fast på et skott, plugget til vanlig stikk på 220 V. Den har stått og ladet batteriet i årevis, og gjør det så lenge båten ligger med landstrøm. I hjemmehavnen er derfor Ctek og Stirling alltid tilkoblet. Påstand: Lading av forskjellige batteriteknologier fra samme system er for spesielt interesserte. Vi andre får kjøre samme batterityper på start og forbruk. Det funker.

Høres ut som noe det går an å forholde seg til. Jeg gidder ikke eksprementere unødvendig når jeg ikke har greie på det. Det viktigste for meg er ikke å ha et batteri lengst mulig heller, det viktigste er sikkerheten og at det skal være praktisk enkelt uten for mange feller å gå i. AMG skal jo holde lenge og ingen eksplosjonsfare, vet ikke hva fordelen med GEL er, har ikke lest meg opp på det enda. Men det skal også være bekvemt, derfor jeg tenkte kanskje jeg hadde litt igjen for å kjøpe en bra lader til 2-3.000,-. Jeg gidder som sagt ikke måtte tenke på å koble noe fra når jeg har strøm fra land, da vil jeg kunne sitte i båten og bruke strøm mens batteriene holder seg oppe med landstrøm. Kan ikke se at ctek laderen takler dette. Så er det vel bare M45 og M100 som er Maritim serie og støtter connect, altså panel på dash som viser nivået på batteriene. Må jo ha det, så jeg ikke må ned i motorrommet for å lese av laderen direkte for å se hvor mye strøm jeg har igjen...  

Dette blir feil. Vanlige ladere 'tåler' at batteriene brukes. Skal du vite hvor mye strøm du har igjen, installer en batterimonitor.

SAM_2036.JPG.e72eecf9a413fc847804acabe129c95d.JPG

Her er spenning på 12,8 V (lader ikke tilkoblet). Ved å trykke på en knapp kan displayet vise forbruk, lading, hvor mange % som er igjen. Men dette trenger du sannsynligvis ikke å vite. Den BEP'en jeg har montert koster mer enn laderen. Mye mer.

Redigert av Hulda (see edit history)

@mahogny Skjønner at jo mer man funderer og ser etter løsninger, flere svar dukker opp etc.

Back to basic! :smiley: Var det ikke slik at du ønsket deg et enkelt oppsett på å kunne lade et startbatteri og en forbruksbank ved behov?

Da er fortsatt det enkle svaret du fikk fra Hulda et veldig godt svar. Om den modellen var gått ut eller ikke spiller ingen rolle...om du havner på BT, Ctek, Sønnak etc. I mitt hode er det en veldig god idé; kjøp en lader som har plugg og valg mellom klyper og ører til fastmontering i esken. Kjøp deretter en løs tilkobling ved siden av. Disse kobles permanent på og det vil da henge en sånn gummi-dongle ut fra hver bank. Koble til laderen der du trenger den rett i pluggen... Alternativt monter fast ørene på forbruksbanken og benytt klypene til start om du noensinne får behov for det. 

Både Jørg og Hulda har kommet med gode innspill, spørsmålet er bare hvor mye penger du plutselig skulle bruke...

PS. Enkelt fortalt så er GEL batterier gode til å levere litt strøm over lang tid, derfor har mange hatt disse i en forbruksbank. AGM tar til seg lading hurtigere enn vanlig bly/syre, men koster mer penger. Personlig kommer jeg ikke til å velge AGM fordi det ikke blir regningssvarlig, levetiden er ikke lenger... 

AGM har flere fordeler enn bare det.
Det finnes flere, men det blir allerede tydelig når man ser på bare disse:

I forhold til alle, inkl. Gel:

- kan lades med tydelig høyere spenninger enn både Gel og vanlige lukkete bly-syre og takler derfor også feil bedre.

- kan stå lengre uten mellomlading (etter topplading) enn alle andre bly og de fleste Gel

I tillegg i forhold til vanlig bly-syre:

- tilbyr maaange flere lade-sykler sammenliknet med bly-syre ved lik DOD

- kan utlades med nesten 100%,  og mister da bare mange mulige lade-sykler men får ikke varige skader som med bly ellers.

Det betyr ikke at AGM er best for alle, tvert imot, men egenskapene er der og kan brukes til fordel av bestemte grupper.
Jeg f.eks. anbefaler AGM gjerne til for seilere (altså de som seiler virkelig og regelmessig over lange strøk)

som så får fordel at de i nøden kan bruke hele kapasiteten uten å måtte frykte at batteriet er endelig død etter hvert.

Ellers er f.eks. mange med normal motorbåt veldig god forsynt ved å velge åpne bly-syre og da som traksjonsbatterier.

:rolleyes:

...skjønner uansett ikke hvorfor at det ble så få modeller med skrulokk i Norge,
en skulle jo mene at forhandlerne har mistet sansen og tørr ikke lengre å anbefale hva som er god?

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Joerg Becker skrev 46 minutter siden:

...skjønner uansett ikke hvorfor at det ble så få modeller med skrulokk i Norge,
en skulle jo mene at forhandlerne har mistet sansen og tørr ikke lengre å anbefale hva som er god?

Jørg

Jørg, er utvalget av batterier med skrukork dårligere i Norge en ellers i Europa?

Hei igjen Kjell.

Ja, det var kanskje littt løst sagt og det er nok slik at alle kan bestille det meste som finnes på katalogene.

Men jeg ser i alle fall ikke at det finnes mye annet enn lukkete i butikkene.
Heller vet jeg ikke om noen som i det siste fikk anbefalt ordentlige, høye, HD-batterier (som f.eks. fra Sonnenschein, Fulmen, Varta, mm.)

med lange tykke plater, istedenfor Multi-"jeg-skulle-kunne-alt-men-en-av-fire-overlever-ikke-lengre-enn-tre-år-uansett"-batterier.

Jaja.
Beklager at jeg sa det i denne tråden. 
:wflag:

Jørg

Jo, det er nok et argument, Hulda.

Men hvor stor er sjansen for Hvermannsen at en triller rund?
De fleste blir nok hjemme senest i overgang til liten kuling, og da regner jeg med at det er overtallet, også i Norge.

Jørg

oberst1 skrev for 9 timer siden:

@mahogny Skjønner at jo mer man funderer og ser etter løsninger, flere svar dukker opp etc.

Back to basic! :smiley: Var det ikke slik at du ønsket deg et enkelt oppsett på å kunne lade et startbatteri og en forbruksbank ved behov?

Da er fortsatt det enkle svaret du fikk fra Hulda et veldig godt svar. Om den modellen var gått ut eller ikke spiller ingen rolle...om du havner på BT, Ctek, Sønnak etc. I mitt hode er det en veldig god idé; kjøp en lader som har plugg og valg mellom klyper og ører til fastmontering i esken. Kjøp deretter en løs tilkobling ved siden av. Disse kobles permanent på og det vil da henge en sånn gummi-dongle ut fra hver bank. Koble til laderen der du trenger den rett i pluggen... Alternativt monter fast ørene på forbruksbanken og benytt klypene til start om du noensinne får behov for det. 

Både Jørg og Hulda har kommet med gode innspill, spørsmålet er bare hvor mye penger du plutselig skulle bruke...

PS. Enkelt fortalt så er GEL batterier gode til å levere litt strøm over lang tid, derfor har mange hatt disse i en forbruksbank. AGM tar til seg lading hurtigere enn vanlig bly/syre, men koster mer penger. Personlig kommer jeg ikke til å velge AGM fordi det ikke blir regningssvarlig, levetiden er ikke lenger... 

Ja, det blir bare flere sp.mål etter vært som svarene kommer inn ? Å ha mulighet til å ta laderen ut er ikke aktuelt. Den skal stå fast montert. Det som er viktig er å finne en lader til forbruk som lar meg lade og bruke samtidig. Også som sagt et enkelt led instrument til dashen. Liker ctek sin connect serie, ved at indikatoren passer inn i standard bryterpanel. Veldig kjekt, da jeg har et par ledige... https://www.watski.no/Ctek-Comfort-indikator-panel-11byp/?nosto=productpage-nosto-3

Da kunne jeg hatt 2 sånne og to ladere, en m100 til forbruk og en m45 til start. Det ville kommet på 2500,- til sammen... 

Men flere spørs blir også mer kunnskap for deg.

Ikke tenk komplisert.
Siden laderen skal kunne lade og forsyne trenger du en lader som

- kan forsyne maksimal forbruk uten å øke spenningen når den er i float

- pluss at den bør kunne levere ca 10% av forbruksbatteriets kapasitet.

Det første sikrer at batteriene ikke får konstant unødvendig for høy spenning.
Det siste sikrer at batteriene kan lades ila. av en natt også mens du har party på båten parallell.

- I tillegg må den matche maksimal tillat ladespenning (dvs. maks spenningen til det det svakeste leddet, se batteriene)

- I tillegg bør den matche den laveste floatspenningen som kreves av batteriene (f.eks. AGM = 13,3V)

Da er du ferdig med å velge laderen.

Ang "gjett-o-meter" som viser "ladetilstands".
Sånt arbeider ved å skifte farger når noe spenning er nådd.

I så fall ville jeg heller anbefale at du enten

- lærer deg utladingskurven til batteriene du bruker, da kan du bruke et vanlig Voltmeter,

- eller kjøper en batterimonitor med shunt som viser minst både spenning og Ah/Wh

Begge de siste mulighetene viser deg en tendens, og tillater å tyde batteriets ladetilstands.

Fargene av "gjett-o-meteret" derimot forteller deg ingenting som er nyttig for noe.

Min mening.

Jørg

Ok. Jeg har kommet så langt at jeg kommer til å kjøpe en Ctek M300 til forbruksbanken, som blir på 210ah fordelt på to batterier...  Den har vel supply funksjon og burde holde til å drifte kjøleskapet etc under lading når vi sitter i båten, og kunne gå fra med kjøleskapet på så det holder seg kaldt til neste gang vi skal i båten, da i Normal modus. Setter på en Ctek Sense... Men trenger jeg skilletrafo, galvanisk skille, jordfeilbryter? En av delene, alt, eller ikke noe i kombinasjon med denne laderen, som jeg går ut i fra er dobbeltisolert...?

Og bare så jeg ikke har misforstått noe elementært... Den Ctek'n har vel bare 1 bank, men 2 like parallellkoblede batterier er 1 bank regner jeg med? Kobles det da med pluss på det ene og minus på det andre batteriet, eller har ikke dette noe å si? Vet jeg spør om mye rart som er basic knowledge for mange her, men jeg kan mye annet ?

Redigert av mahogny (see edit history)

Forrige båten vår hadde en M300 originalt fra Marex. Ja, laderen er dobbeltisolert.

Løsningen ombord var like enkel som velfungerende; et BEP DVSR relé styrte ladingen.

Aldri noe problem i oppsettet der. Husker ikke hvor stor banken var, men sikkert 3-400ah..

Disse andre spørsmålene har vel vært luftet her tidligere. Da er du tilbake til spørsmålet om du skal legge opp til landstrøm eller ikke. 

Marex hadde lagt opp et ryddig system med jordfeilbryter, sikringer forskjellige kurser, sentral, seks stikk ombord, etc.

Derfor disse systemene som f.eks Defa har til salgs er populære.

Alternativt få profesjonell installatør..

Hehe, båtbudsjettet har en tendens til å dra på seg :giggle:

Redigert av oberst1 (see edit history)

Det er bra at du kan mye annet, og for å lære det mest elementare i livet ellers er du jo nå på Båtplassen. :thumbsup:

- et batteri er en samling av celler.

- flere batterier kan kobles til én batteribank, og blir til 1 batteri.

- 1 uttak på laderen er altså tenkt for 1 batteri,

foreløpig uavhengig om batteriene er koblet parallell eller i serie.

Galvanisk isolator, skilletrafo, mm.

Først og fremst: Ikke gjett, men les manualene.
Men denne laderen er galvanisk isolert mot uttakene, så burde den ikke lage en galvanisk krets sålenge den er i orden.

- Skilletrafo og galvanisk isolator kommer på bane når båten skal få fast 230VAC- installasjon,

dvs. temmelig som hjemme hos deg (så sant ikke akkurat du bor på telt).

I så fall trenger du hele pakken.

- Når det ikke finnes fast installasjon med stikkontakter mm. er det fint mulig å kjøre bare laderen
og forsyne den med noe ordentlig skjøteledning.
I så fall slipper du alt styr med dyre komponenter, installasjon og godkjenning.

Ang. kobling av laderen.

Med 2 batterier er det ikke tragisk når disse står ved hverandre.

Bare ta pluss av den ene og minus av andre batteriet, da er det greit.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...