Jump to content

Lading og landstrøm

mahogny

Recommended Posts

Sang AGM så har jeg 6 stk AGM fra 2008 som fortsatt leverer tilnærmet 100% kapasitet. Trikset har vært å ikke overlade. Forrige eier ladet i 12 timer på landstrømmen og så kuttet han den frem til neste tur. Laderen er en CTEK M300. Er litt forundret selv at de varer så lenge men jeg har sjekket og dobbeltsjekket. Det eneste batteriet som har fått litt forhøyet intern motstand er startbatteriet (som er av samme type). 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev for 4 timer siden:

Sang AGM så har jeg 6 stk AGM fra 2008 som fortsatt leverer tilnærmet 100% kapasitet. Trikset har vært å ikke overlade. Forrige eier ladet i 12 timer på landstrømmen og så kuttet han den frem til neste tur. Laderen er en CTEK M300. Er litt forundret selv at de varer så lenge men jeg har sjekket og dobbeltsjekket. Det eneste batteriet som har fått litt forhøyet intern motstand er startbatteriet (som er av samme type). 

Et det ikke nettopp overlading du ikke trenger å bekymre deg for ned disse laderne? Laderen er vel såpass intelligent at den vet hva som er best for batteriet i forhold til vedlikeholdslading? Å koble fra etter 12t skulle være totalt unødvendig... 

Kjellg skrev 50 minutter siden:

Ctek har vel ikke det man kaller for ‘storage mode’ og den må man vel passe litt på? Rett meg om jeg tar feil. Jeg har en Sterling lader og den skrur seg helt av etter x antall timer eller dager når spenningen har vært stabil over 12,8V en tid, så den har jeg på hele vinteren. 

Ikke? Det er ræva i tilfelle. Da blir det ikke er sånn lader i vært fall. Får se nærmere på Seatronic sin Quick og Maritime sin Prosport da. Prismessig i samme gate, dog trenger bare utgang til 1 bank, vet ikke om det er et option med disse, stort sett 2 eller 3 bank har jeg sett tidligere... 

oberst1 skrev for 15 timer siden:

Joda, Ctek M300 er intelligent. Totalt 8 funksjoner...

Etter float går den over til pulse lading (fordi den kan stå på i uker/mnd).

Ja, det står så... Det eneste som forundrer meg litt med Ctek laderne er at de er beregnet kun for 1 bank. Alle konkurrentene i denne prisklassen har 2 og 3 banker. Rart de ikke har flere. Men for mitt behov så holder det lenge med 1 bank. Lurer litt på om jeg kan klare meg med M200, den er vel dønn lik M300, bare mindre, 15A i steden for 20A. "Batteribank størrelse: 28 til 300Ah (500Ah vedlikeholdslading, målt etter 10 timers kapasitet)". Mine 2 blir på 210Ah, så må jeg ha til å kunne ligge med kjøleskap, lys, radio, noen tlf.ladere i drift samtidig utover kvelden når vi bruker båten. Vet ikke hvor mye sånt bruker, men går vel ikke all verden? Noen som har en formening om jeg trenger mer enn 15Ah?

oberst1 skrev 1 time siden:

@mahogny Du vil nok klare deg fint med M200 til den banken ja.

PS. Hadde en Nidelv 690 hvor jeg installerte ett batteri til, altså ett til start og to til forbruk. Ganske sikker på at nettopp M200 var laderen vi hadde også, fungerte utmerket. Monterte et BEP relé jeg da...

Takk for hjelp og tips... Da satser jeg på den tenker jeg. Hvilken nytte gjør et rele? Et ord jeg hatt hørt mange ganger uten å ane hva det er. Shunt har jeg også hørt anbefalt. Ok sier jeg da, det er grenser for hvor krapp læringskurve jeg klarer å håndtere, er tross alt annet enn lading av batterier jeg skal drive med i år, selv om det ikke høres  sånn ut ??

@mahogny det finnes flere løsninger, men kan forklare hvordan et slikt relé jeg sikter til virker:

Det siste jeg monterte het BEP DVSR (samme type/funksjon får du også på BT). 

Ladekretsen (dynamo/lader) kobles til denne lille boksen med + kabel. Deretter har den to utganger; en til startbanken og en til forbruksbanken.

Fin bruksanvisning medfølger, evt både på nettet og i tidligere tråder er disse omtalt og forklart.

La oss si du har et vanlig, fungerende system. Hvilespenning på startbatt 12,7V ved start av motor.

Releét sørger for at den første banken får ladingen frem til 13,2V oppnås (i praksis nesten umiddelbart da du har dynamo som virker og gir typ 14,4V). Da åpner den for at den andre banken også får lading. 

På samme måte vil den stenge mellom de to bankene dersom spenningen synker til 12,7V. 

I praksis er det ofte sånn at når kjøleskapet ditt har brukt en del strøm fortsetter den bare å tappe forbruksbanken og kobler ut startbanken. Startbatteriet vil da alltid være ladet. (Dette er standard oppsettet i den Nidelven dersom du fortsatt har den runde, store hovedbryteren).

En shunt hører til i et system forklart lenger opp i tråden for batteriovervåkning (strømforbruk inn og ut).

PS. Tar en sjans og går ut i fra at anlegget ditt er originalt og likt det vi hadde på vår 690. Dette BEP-releét installerte jeg fordi den hovedstrømsbryteren står normalt med begge banker på. Dermed er det fort gjort å glemme å skru den over til kun forbruksbanken når man ligger ute i skjæra...resultat kan bli at du må ha starthjelp for å komme hjem. 

Er du flink til ha den rutinen og skru over hver gang du ikke dette releét.

Ikke helt, Worry.
Skissen ovenfor viser en diodebasert fordeler, mens oberst1 forklarer om VSR.
Dvs at denne enheten ikke har reléer men arbeider med halvledere liksom som enveisventil. 

Slik har ikke noe mekaniske deler, dermed veldig begrenset slitasje,
men alltid spenningsfall.

MosFet-baserte fordelere har i tillegg FET integrert, som reduserer spenningsfallet betraktelig

Relébaserte fordelinger (IF, VSR, DVSR, bistabile VSR, CVSR,..,) har mekaniske kontakter som åpner og lukker.

Slik arbeider "uten" spenningsfall, men pga. kontaktene finnes det andre utfordringer for slik.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...