Bergsholmen Startet 27.Mars.2018 Del på Facebook Startet 27.Mars.2018 Hei. Har service på ein Verado 300 (min søsters båt) og finner ut at servostyringen ikke virker, servopumpen går ikke. Den får strøm, men vil ikke gå.. Fleire som har vert borti dette? Denne båten er ein 2012mod og kjørt 465 timer, pumpen virket når båten blei tatt på land i høst.. Eg har for såvidt vert borti dette selv på min Verado 200 R6, 2008. Og byttet servopumpen i fjor. Her var grunnen at den hadde stått med vann i «boksen» som pumpen står i, dermed hadde det kommet vann inni. Eg kjøpte denne motoren som lett rep. Objekt.. Så syns det var legitimt å bytte på min. Bare lurte på om andre har vert borti dette? Eg vet ikke hva denne pumpen koster hos Mercury, men den er nok ikke billig. Min fiks (blir og gjort denne gang) er å finne ei pumpe fra ein Opel Astra H (som er ein av bilmodellene som bruker denne pumpen) hos den lokale bilopphøggeren. Det er ei standard TRW pumpe, som brukes av mange merker. TOM fargene på ledningene stemmer overens på pumpene? Då kommer ein unna med 1500-2000 kr. Kansje mindre (selv fant eg ein delebil som eg var å demonterte pumpen fra og betalte 500,-) Planen er at båten skal på sjøen i mårå, så skal å hente Servopumpe i mårå tidlig. Oppdaterer dere i mårå kvell? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
rhummels Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Antar du har sjekket sikringen. Hvis den er ok, må du sjekke "Power Steering Driver Module" som styrer pumpen. Om denne fungerer, må du sjekke selve pumpen. Ny koster "Pump Kit / 8M0131262" veil 12.570,85,- eks MVA.. PSDM / 8M0026568 koster 416,54,- eks MVA R Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Sikring er sjekket, drivermodul likeså. Tester med ny pumpe i morgen, men blir ikke den originale til 12,500. Tester med pumpe fra Opel Astra, som er ei dønn lik pumpe, og sånn pumpe eg monterte i min båt i fjor? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Bergsholmen Svart 28.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Oppdatering? Blei en tips tråd dette, for andre som komme i samme problem? Var hos opphøgger i dag og kjøpte ei pumpe som har stått i nevnte Opel Astra H (før årsmodell 2008 mener eg). Betalte 1800,- Monterte ny (brukt) pumpe og startet opp, og nå funker det. Så nå venter vi bare på kranbil så får båten på sjøen? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
GunJan Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Regner med at dere har sjekket at batteriene er i «good shape». Det aller første som gir seg på Verado ved lav spenning er servostyringen. Pumpa bråker, men gir ingen effekt. Har kjørt Verado 250 og 300 i flere år og det har blitt noen sjøturer uten servostyring for å si det slik. Lav spenning... Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 31.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Batteriene var fulladet/nyladet. Servopumpa var bare død, satte den på benken og prøvde å kjøre den med startbooster. Fantes ikke liv i den. Den andre (brukte) pumpa gikk som juling ved samme metode (på benk). Monterte inn og det funket umiddelbart?? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Et phone home Svart 14.Mai.2023 Del på Facebook Svart 14.Mai.2023 Slenger meg på denne gamle tråden med samme problem. sjøsatte båten for 2 uker siden. La med en gang merke til ulyder og knepping i rattet, styringen var tung og « rykkete». skulle heldigvis ikke mer en 100 meter bort til brygga. Ringte Ravns garage og konsulterte med de og ble anbefalt å sjekke om det var luft i systemet. Det gjorde jeg igår. Startet motor og dreide rattet frem og tilbake x antall ganger. Etterhvert kom det bobler til syne i tanken samtidig som den fylte seg opp. Jeg fortsetter å ratte en stund til og oppdager at veradoen ikke beveger seg en millimeter samtidig med at jeg kan dreie rattet en uendelig mengde rotasjoner begge veier uten at jeg opplever såkalt Lock to Lock posisjon. Det er da ingen motstand i rattet. Legger da også merke til at jeg ikke hører noen lyd fra servopumpa. Jeg mistenker at pumpa har tatt kvelden. Jeg hadde ikke med meg voltmeter så har ikke fått sjekket noe der. Tar meg en tur i kveld og måler. I likhet med Bergsholm har jeg sett meg ut 2 pumper hos noen høggere i nærheten. Litt gæernt å bruke 15.000 på ny pumpe på en 2005 verado 250. (460 timers gange). mitt største problem er å komme til både batterier og pumpe da jeg ikke passer ned i hølet de sitter i. ( Skibsplast 685) Thorup tenkte ikke så mye på service tilgang når han tegnet båten. Ikke så mange pygme teknikere her til lands. Setter pris på innspill og råd! hilsen ET phone home. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.