Jump to content

Mercury Verado 300, Servostyring virker ikke.


Bergsholmen

Recommended Posts

Hei.

Har service på ein Verado 300 (min søsters båt) og finner ut at servostyringen ikke virker, servopumpen går ikke.

Den får strøm, men vil ikke gå..

Fleire som har vert borti dette?

Denne båten er ein 2012mod og kjørt 465 timer, pumpen virket når båten blei tatt på land i høst..

 

Eg har for såvidt vert borti dette selv på min Verado 200 R6, 2008. Og byttet servopumpen i fjor.

Her var grunnen at den hadde stått med vann i «boksen» som pumpen står i, dermed hadde det kommet vann inni.

Eg kjøpte denne motoren som lett rep. Objekt.. Så syns det var legitimt å bytte på min.

 

Bare lurte på om andre har vert borti dette?

 

Eg vet ikke hva denne pumpen koster hos Mercury, men den er nok ikke billig.

Min fiks (blir og gjort denne gang) er å finne ei pumpe fra ein Opel Astra H (som er ein av bilmodellene som bruker denne pumpen)

hos den lokale bilopphøggeren.

Det er ei standard TRW pumpe, som brukes av mange merker.

TOM fargene på ledningene stemmer overens på pumpene?

Då kommer ein unna med 1500-2000 kr. Kansje mindre (selv fant eg ein delebil som eg var å demonterte pumpen fra og betalte 500,-)

 

Planen er at båten skal på sjøen i mårå, så skal å hente Servopumpe i mårå tidlig.

Oppdaterer dere i mårå kvell?

 

 

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Sikring er sjekket, drivermodul likeså.

 

Tester med ny pumpe i morgen, men blir ikke den originale til 12,500.

 

Tester med pumpe fra Opel Astra, som er ei dønn lik pumpe, og sånn pumpe eg monterte i min båt i fjor?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Oppdatering?

Blei en tips tråd dette, for andre som komme i samme problem? 

 

Var hos opphøgger i dag og kjøpte ei pumpe som har stått i nevnte Opel Astra H (før årsmodell 2008 mener eg). Betalte 1800,- 

Monterte ny (brukt) pumpe og startet opp, og nå funker det.

Så nå venter vi bare på kranbil så får båten på sjøen?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Regner med at dere har sjekket at batteriene er i «good shape». Det aller første som gir seg på Verado ved lav spenning er servostyringen. Pumpa bråker, men gir ingen effekt. Har kjørt Verado 250 og 300 i flere år og det har blitt noen sjøturer uten servostyring for å si det slik. Lav spenning...

Link to post

Batteriene var fulladet/nyladet.

Servopumpa var bare død, satte den på benken og prøvde å kjøre den med startbooster.

Fantes ikke liv i den.

Den andre (brukte) pumpa gikk som juling ved samme metode (på benk).

 

Monterte inn og det funket umiddelbart??

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
  • 5 år senere...

Slenger meg på denne gamle tråden med samme problem.

sjøsatte båten for 2 uker siden.
La med en gang merke til ulyder og knepping i rattet, styringen var tung og « rykkete».

skulle heldigvis ikke mer en 100 meter bort til brygga.

Ringte Ravns garage og konsulterte med de og ble anbefalt å sjekke om det var luft i systemet.

Det gjorde jeg igår. Startet motor og dreide rattet frem og tilbake x antall ganger.
Etterhvert kom det bobler til syne i tanken samtidig som den fylte seg opp.
Jeg fortsetter å ratte en stund til og oppdager at veradoen ikke beveger seg en millimeter samtidig med at jeg kan dreie rattet en uendelig mengde rotasjoner begge veier uten at jeg opplever såkalt Lock to Lock posisjon.

Det er da ingen motstand i rattet. Legger da også merke til at jeg ikke hører noen lyd fra servopumpa.
Jeg mistenker at pumpa har tatt kvelden.
Jeg hadde ikke med meg voltmeter så har ikke fått sjekket noe der. Tar meg en tur i kveld og måler.
I likhet med Bergsholm har jeg sett meg ut 2 pumper hos noen høggere i nærheten. Litt gæernt å bruke 15.000 på ny pumpe på en 2005 verado 250. (460 timers gange).

mitt største problem er å komme til både batterier og pumpe da jeg ikke passer ned i hølet de sitter i. ( Skibsplast 685) Thorup tenkte ikke så mye på service tilgang når han tegnet båten. Ikke så mange pygme teknikere her til lands. 
Setter pris på innspill og råd!


hilsen ET phone home.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...