Jump to content

Planlegger elektrisk førerløs ferge Moss - Horten


Lazyjack

Recommended Posts

Interessant tema som er langt mer alvorlig enn mange tror, og dette vil få store konsekvenser. Automatisering og robotisering er ikke som mange tror, en robot iform av en mekanisk arm med mange bevegeligheter som frarøver industriarbeideren jobben.

 

Det meste av robotisering idag er innenfor administrative oppgaver. Roboter som ikke sees. Automatisering i IT systemene. Scanning av fakturaer f.eks. Det som gjør at regnskapsmedarbeidere kan sparkes eller forfremmes til controllere. Hva skjedde f.eks med banken? Har ikke cash, og skal man søke om lån, så kan man glemme hun du hadde et så godt forhold til som kjente deg. Nå skjer det meste i nettbanken.

 

Dette vil få store konsekvenser for svært mange. Pinnebåt eller ikke.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Guest Avmønstret#
Duppe skrev 5 minutter siden:

Så det er for sikkerheten?

 

Vanskelig å tro at det skal bli sikrere uten fører. Hørte jo nettopp om førerløs bil som kjørte rett over saktegående fotgjenger uten å reagere.

 

Kombinasjonen fører og siste av utstyr må jo være det sikreste.

 

Enkelttilfeller spiller mindre rolle. Mennesker gjør feil og vil etterhvert ikke få lov å føre feks biler fordi vi gjør alt for mange feil og dermed dreper hverandre.  

 

Neste år, 2019, starter General Motors opp produksjon av autonome biler uten ratt og pedaler. 

Link to post
Duppe skrev for 5 timer siden:

Vanskelig å tro at det skal bli sikrere uten fører. Hørte jo nettopp om førerløs bil som kjørte rett over saktegående fotgjenger uten å reagere.

 

Jo, det vil bli sikrere uten fører. Sensorene vil være i stand til å håndtere langt mer informasjon enn det et menneske er i stand til. Et førerløst fartøy vil også ha mye mer informasjon om annen trafikk i området enn det et menneske vil ha.

Ulykken i USA vil jeg vel tro at delvis kan tilskrives at Volvo sitt eget fotgjengerdeteksjon system ikke ble brukt. Bilen hadde utrusting fra Uber. Det har vært gjort studier på dette. Med autonome kjøretøy vil ulykker reduseres med 90%.

Link to post
Guest Avmønstret#

Våre barn og barnebarn kommer til å se tilbake på dengang vi mennesker kjørte våre egne kjøretøy, bulka, gikk i grøfta, kjørte i fylla, skadde og drepte hundrevis og tusenvis i året som rene skjære galskapen. Folk drev med mye galskap i "gamledager", men det var det beste de fikk til :-) 

Link to post
Quote

Ulykken i USA vil jeg vel tro at delvis kan tilskrives ...

 

Det er alltid noe som kan gå galt eller ikke virker optimalt med maskiner også.

 

Lurer på hva folk ville sagt hvis de lå havarert i ferjeleia og så baugen komme fossende mot seg.

Tipper de fleste da ville håpet at det var noen menneskeøyne som holdt vakt og kunne styre unna..

Link to post
17 minutes ago, Duppe said:

 

Det er alltid noe som kan gå galt eller ikke virker optimalt med maskiner også.

 

Lurer på hva folk ville sagt hvis de lå havarert i ferjeleia og så baugen komme fossende mot seg.

Tipper de fleste da ville håpet at det var noen menneskeøyne som holdt vakt og kunne styre unna..

 

Det argumentet kan vel brukes begge veier. Tipper disse skulle ønske det var en datamaskin koblet til kamera, lidarer og radarer på den båten som kjørte over dem. Mennesker er på ingen måte en garanti mot krasj.

 

Link to post

For ordens skyld: det er over 30.000 dødsfall i trafikken i USA hvert år. Det første dødsfallet hvor (kanskje) en førerløs bil har skylden har nå skjedd. Men vi forventer mer av roboter enn av mennesker så psykologisk blir dette en vanskelig overgang. Selv om førerløse biler blir 100 ganger tryggere enn mennesker vil det føre til 300 dødsfall i året (hvis alt var robotisert).

 

Førerløse båter kommer også til å bli vesentlig tryggere enn menneskestyrte. Uten at det er noe garanti mot at ulykker kommer til å skje.

Link to post
Guest Avmønstret#

Den største utfordringen er å bli kvitt følelsen av vår egen uovertruffent ;-) 

 

Husker når abs bremsene kom og jeg satt på med en eldre kar som skjelte og banna i bremsinga ned en bakke på glatt vinterføre, mente han kunne pumpebremse så mye bedre selv. 

--

Automatisering osv er genialt og vi har allerede sagt ja til det meste uten å tenke over det, men akkurat det visuelle ved å se en farkost uten fører setter i gang reaksjoner. Vi tenker kanskje ikke så mye over det når antiskrensen på bilen slår inn i svingen fordi vi feila, dataprogrammet analyserer og iverksetter riktig reaksjon, bremser venstre forhjul og høyre bakhjul samtidig som den sakker av gassen. Så joda, kanskje en veltrent racerfører kunne hatt en bil med fire bremsepedaler, en for hvert hjul, og klare det samme som antiskrensen i familiebilen.. men ja..

--

Og en ting er hva sensorer på ett fartøy kan fange opp, det har blitt jobbet lenge med å opprette ett universelt språk mellom autonome biler og ett sett kjøreregler. I det arbeidet har de selvsagt støtt på mange grunnleggende problemstillinger, men tenk hvor mange muligheter som åpner seg når man tenker på trafikkflyt osv. 

 

Det blir spennende tider. 

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#
Faxen skrev 6 minutter siden:

Hvor stor båt kan jeg ha, når den er førerløs? Det er jo ikke jeg, som er fører.?

 

Tja, de som mener de kan noe om dette mener jo at den siste som trenger sertifikat på bil allerede er født. Mao så er bilene autonome og sertifikatfrie innen 18 år. 

--

Ser for meg at det vil være krevende å få til i småbåter, på samme måte som jeg ikke tror det er lett å få til autonome snøscootere for løssnøkjøring. Men om en setter "rammene" små nok så er jo alt mulig. Mange fritidsbåter med autopilot, radar osv er har jo nesten begynt å nærme  seg autonomi. 

--

Det enkle svaret er jo at du kan kjøpe den autonome Bastøferja når den er i drift :-)

Link to post
Guest Avmønstret#
Faxen skrev 15 minutter siden:

Jobb, da hadde du jo eid ferga. Kunne bare rusle rundt å være sosial.? Drømmejobben.

 

 

Og egen vip- avdeling på soldekket/flybridgen. Må ha noe å gjøre, har ikke god nok sosial utholdenhet og trenger alltid en unnskyldning til å stikke av ;-) 

Link to post

Men hva søtten skal vi mennesker gjøre til slutt, biler som kjører og parkerer av seg selv, stemmestyring i huset av alt elektrisk, slik at vi kan bare ligge i sofaen.

 

sintef i trondheim har førerløs rib, som også brukes på oljefelt utenfor afrikakysten. Utfordringene er bl.a fritidsbåter uten AIS. Det finnes ennå ikke gode nok sensor,eller kamerasystemer til å få dette til å fungere ute i fjordene. Dette i følge ett par personer som jobber spesifikt med den førerløse Riben til sintef

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...