Lazyjack Startet 27.Mars.2018 Del på Facebook Startet 27.Mars.2018 https://www.gjengangeren.no/nyheter/horten/samferdsel/vil-ha-forerlos-trailerferje-mellom-horten-og-moss/s/5-60-258325 Usikker på om førerløs ferge vil være en forandring til det bedre eller til det verre for oss som krysser fergeleden fra tid til annen Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Ser ut til at konseptet er en autonom slepebåt som skal slepe lektere fram og tilbake over Oslofjorden. Vanskelig å få tak i siden journalistene skriver om alt fra førerløse ferger til vanndroner. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Blir sikkert veldig bra bare den får en automatisk bråstoppknapp for pinnebåter som kommer på kryssende kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 HansH skrev for 1 time siden: bråstoppknapp for pinnebåter Hva er en pinnebåt? Er det en trebåt bygget av svært smale bord eller noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Pinnebåt minner om seilbåt, men fører ikke seil. I henhold til Sjøveisreglene skal de behandles som motorbåt, noe eierne er dypt uenig i.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
HansH Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Pinnebåt er betegnelsen vi som vi ignorante, støyende og forurensende motorbåteiere bruker litt nedlatende om seilbåter generelt og ganske særlig når de går uten seil og tror de fortsatt har forkjørsrett. Begrepet brukes også flittig i gjestehavner om de samme båtene når alskens tau og wire slenger og slår i masten og lager støy mens eierne sitter irriterer seg over støyende motorbåter og vannskutere som vi andre ikke hører.? Referansen til pinnebåter i innlegget over henspeiler på noen episoder hvor seilbåter har passert tett foran bastøyfergen for seil i svært lav fart og forårsaket farlige situasjoner (for seg selv). Her på forumet har saken vært flittig debattert og muligens etter skillelinjer mellom de som har motorbåt og de som har seilbåt. Den som fører en pinnebåt blir, med en viss rett, svært indignert når han omtales som en WAFI. (Forklaringen finnes andre steder her på forumet). ? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Skjønner ikke dette jaget etter at alt skal være førerløst. Er førere slik en vanvittig kostnad? Er ikke til å tro at annet enn fører + siste i teknologisk utstyr alltid vil være det sikreste alternativet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Duppe skrev 1 time siden: Skjønner ikke dette jaget etter at alt skal være førerløst. Er førere slik en vanvittig kostnad? Nei men de kan fort bli det når de gjør feil. Mennesker gjør veldig mange feil. -- Litt fascinerende at flere motorbåtførere her inne mener jeg ikke har vikeplikt når jeg går for motor med seilbåten. Tror jeg ville vært kjapp med å ta båtførerprøven før sesongstart da gitt... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Pinkvin skrev 9 minutter siden: flere motorbåtførere her inne mener jeg ikke har vikeplikt når jeg går for motor med seilbåten Det er vel ikke det det er snakk om? Snarere at "flere seilbåtførere her inne mener de ikke har vikeplikt når de går for motor med seilbåten" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HansH Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Og atter andre seilbåtførere som ikke skjønner at kapteinen på Bastøyferja blir irritert når han må gjøre unnamanøver for seilende som kommer i sneglefart kryssende kurs Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 26 minutes ago, Lars H. said: Det er vel ikke det det er snakk om? Snarere at "flere seilbåtførere her inne mener de ikke har vikeplikt når de går for motor med seilbåten" Da ber jeg om at de gir lyd fra seg! Tviler på at dette fenomenet er særlig utbredt, hverken blant seilere her på forumet eller blant seilere generelt. Sliter også med å forstå hvorfor det tydeligvis faller en del tungt for brystet at seilere i en del tilfeller velger å gå for motor. Det er visst da de plutselig blir pinnebåter Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Kan den fortsatt lage sveler? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Bigmac Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Tja, med dagens teknologi vil det neppe foregå autonomt. Deler av driften vil kanskje kunne gjøres automatisert. Vil fortsatt måtte være kontrollsentral på land. Forøvrig så krever vel diverse sertifiseringer at bemanningen er oppøvd, trent og testet i havari tilsv. Tror ikke journalisten eller noen andre forstår hva de legger i "autonomt". (Ps. Jeg gadd ikke lese artikkel. Uttaler meg på bakgrunn av å ha pinnebåt, så jeg vet best uansett.) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Lars H. skrev for 1 time siden: Det er vel ikke det det er snakk om? Snarere at "flere seilbåtførere her inne mener de ikke har vikeplikt når de går for motor med seilbåten" Det har jeg faktisk aldri hørt om. Annet enn at enkelte motorbåtførere mener det er sånn da, men det kan da vel ikke gjelde ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Bigmac skrev 31 minutter siden: (Ps. Jeg gadd ikke lese artikkel. Uttaler meg på bakgrunn av å ha pinnebåt, så jeg vet best uansett.) Fikk en god latter av den :-) Og siden jeg har pinnebåt så kan jeg bekrefte at du, selvsagt, har rett. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Pinkvin skrev Just now: Fikk en god latter av den :-) Og siden jeg har pinnebåt så kan jeg bekrefte at du, selvsagt, har rett. ;-) Godt å høre. Da er vi flere i samme (pinne)båt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 På tide å få endra reglene så de speiler virkeligheten, skaper jo lovbrytere sånn som det er nå :-D Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 (redigert) Jeg har pinne kun for at motorbåtførere skal vike. Jeg gruer meg til disse autonome fartøyene kommer, jeg er ganske sikker på at de ikke vil være med på en god krangel om hvem som skal vike. Redigert 28.Mars.2018 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Jeg har søkt etter "pinnebåt" i Sjøveisreglene men det er ikke ut til at det er egne regler knyttet til det begrepet. Vi må vel derfor kunne anta at de anses for å være "maskindrevet fartøy". Som en følge av ovenstående virker det logisk å avvikle bruken av ordet "pinnebåt". Dette for ikke å forvirre båtførere som allerede har problemer med å sette seg inn i reglene som gjelder seilbåter i mellom. God påske! Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Siden jeg har seil på rulle, så kan jeg uten forvarsel, og på 5 sekunder dra frem det store hvite flagget som virkelig viser at jeg er en pinnebåt som mener alvor. Problemet er bare at motorbåtene svermer rundt meg, seilet er som en honningkrukke! God påske ja! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 (redigert) Jeg ser kun en liten motorbåt på bildet ditt. Men hvordan de to seilebåtene til høyre på bildet har tenkt å navigere, er jeg ganske så usikker på. For meg ser det ut som om den ene får vinden fra venstre i bildet, og den andre fra høyre av bildet. God Påske. Redigert 28.Mars.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ivar Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 .. er visst også kommet en egen vin for pinnebåt-eiere - såkalt pinnevin: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dobsen62 Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 HansH skrev for 8 timer siden: Blir sikkert veldig bra bare den får en automatisk bråstoppknapp for pinnebåter som kommer på kryssende kurs. Den trenger nok ikke noen bråstoppknapp. Det trengs ikke så mye kunstig intelligens for å føre en ferge eller motorbåt trygt frem fra A til B. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 det var en eller annen som sa noe sånt som: "det er vanskelig å lage ting idiotsikkert idag - for idiotene er altfor smarte!" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lazyjack Svart 28.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 1 hour ago, ivar said: .. er visst også kommet en egen vin for pinnebåt-eiere - såkalt pinnevin: Pinot Noir, den drikker vi mye av. Den er god men fører til at vi "virrer" mye rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.