Jump to content

Planlegger elektrisk førerløs ferge Moss - Horten

Lazyjack

Recommended Posts

Pinnebåt er betegnelsen vi som vi ignorante, støyende og forurensende motorbåteiere bruker litt nedlatende om seilbåter generelt og ganske særlig når de går uten seil og tror de fortsatt har forkjørsrett. Begrepet brukes også flittig i gjestehavner om de samme båtene når alskens tau og wire slenger og slår i masten og lager støy mens eierne sitter irriterer seg over støyende motorbåter og vannskutere som vi andre ikke hører.?

Referansen til pinnebåter i innlegget over henspeiler på noen episoder hvor seilbåter har passert tett foran bastøyfergen for seil i svært lav fart og forårsaket farlige situasjoner (for seg selv). 

Her på forumet har saken vært flittig debattert og muligens etter skillelinjer mellom de som har motorbåt og de som har seilbåt.

Den som fører en pinnebåt blir, med en viss rett, svært indignert når han omtales som en WAFI. (Forklaringen finnes andre steder her på forumet). ?

Guest Avmønstret#
Duppe skrev 1 time siden:

Skjønner ikke dette jaget etter at alt skal være førerløst. Er førere slik en vanvittig kostnad?

Nei men de kan fort bli det når de gjør feil. Mennesker gjør veldig mange feil. 

--

Litt fascinerende at flere motorbåtførere her inne mener jeg ikke har vikeplikt når jeg går for motor med seilbåten. Tror jeg ville vært kjapp med å ta båtførerprøven før sesongstart da gitt...

Pinkvin skrev 9 minutter siden:

flere motorbåtførere her inne mener jeg ikke har vikeplikt når jeg går for motor med seilbåten

Det er vel ikke det det er snakk om? Snarere at "flere seilbåtførere her inne mener de ikke har vikeplikt når de går for motor med seilbåten" :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

26 minutes ago, Lars H. said:

Det er vel ikke det det er snakk om? Snarere at "flere seilbåtførere her inne mener de ikke har vikeplikt når de går for motor med seilbåten" :easter:

Da ber jeg om at de gir lyd fra seg!

Tviler på at dette fenomenet er særlig utbredt, hverken blant seilere her på forumet eller blant seilere generelt. 

Sliter også med å forstå hvorfor det tydeligvis faller en del tungt for brystet at seilere i en del tilfeller velger å gå for motor. Det er visst da de plutselig blir pinnebåter :confused:

Tja, med dagens teknologi vil det neppe foregå autonomt. Deler av driften vil kanskje kunne gjøres automatisert. Vil fortsatt måtte være kontrollsentral på land. Forøvrig så krever vel diverse sertifiseringer at bemanningen er oppøvd, trent og testet i havari tilsv. Tror ikke journalisten eller noen andre forstår hva de legger i "autonomt". (Ps. Jeg gadd ikke lese artikkel. Uttaler meg på bakgrunn av å ha pinnebåt, så jeg vet best uansett.)

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev for 1 time siden:

Det har jeg faktisk aldri hørt om. Annet enn at enkelte motorbåtførere mener det er sånn da, men det kan da vel ikke gjelde ;-)

Guest Avmønstret#
Bigmac skrev 31 minutter siden:

(Ps. Jeg gadd ikke lese artikkel. Uttaler meg på bakgrunn av å ha pinnebåt, så jeg vet best uansett.)

Fikk en god latter av den :-)

Og siden jeg har pinnebåt så kan jeg bekrefte at du, selvsagt, har rett. ;-)

Jeg har søkt etter "pinnebåt" i Sjøveisreglene men det er ikke ut til at det er egne regler knyttet til det begrepet. Vi må vel derfor kunne anta at de anses for å være "maskindrevet fartøy". Som en følge av ovenstående virker det logisk å avvikle bruken av ordet "pinnebåt". Dette for ikke å forvirre båtførere som allerede har problemer med å sette seg inn i reglene som gjelder seilbåter i mellom.

God påske!

Jeg ser kun en liten motorbåt på bildet ditt. Men hvordan de to seilebåtene til høyre på bildet har tenkt å navigere, er jeg ganske så usikker på. For meg ser det ut som om den ene får vinden fra venstre i bildet, og den andre fra høyre av bildet. God Påske.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...