Jump to content

Raymarine st70 - ingen knapper virker, men alt annet er ok

tomcat

Recommended Posts

Plutselig en dag i forrige helg så sluttet alle knappene på st70 autopilot kontrolleren å virke. Displayet er helt ok, styring av autopilot via fjernkontroll fungerer helt fint. 

Åpnet opp komponenten og alt ser helt fint ut, ingen fukt eller slikt.

9FE1B220-C75B-44AA-B7DA-A771F61047D6.jpeg.0ad7c2cf68b3ae22820d3a1dd49eabcb.jpeg

Det er likt for alle knapper, ingen respons eller pip. Kun det lille klikket fra mikrobryterene inni der.

Noen ideer til hvor jeg fortsetter feilsøking?

• 2 uker senere...

Ingen som har gode råd? ?

Ser på ebay diverse selgere som kan selge brukte eller nye varianter. Er usikker på hva som er smart. 

All autopilot operasjon fungerer helt fint. Eneste er at jeg ikke kan bruke knappene på denne komponenten. Bruker nå fjernkontroll evt kartplotter for å aktivere og deaktivere autopilot og fjernkontroll for kursendring.

Kjenner ikke denne autopiloten, men generelt...

Skru av og på strømmen, og la den være av en stund.

Sjekke manual, i tilfelle det er noe så enkelt som at du har aktivisert låsing av knappefunksjonen. Jeg klarte ihvertfall det en gang på en Garminplotter, uten å skjønne hvorfor den ble "så rar"

Har hatt, og testet, samme tanker. Strøm av i noen dager, tatt også ut alle kabler, testet med annen seatalk-kabel også. 

Er nok død da, finner ikke noen form for låsing av knappefunksjon, selv om det gir mening, kan ikke forstå at 7 knapper bare skal fysisk slutte å virke samtidig når alt annet (inkl led-lysene på knappene) er ok.

Ser ut som knapperekken er fast på hovedkort, så da er det kanskje en liten diode et sted som har tatt kvelden? Kan nok repareres, men da må du finne verksted (eller en "radioreparatør") som kjenner denne eller kan skaffe tegningene og måle diodene og bytte den / de som har gått.

Kjøpe nytt hovedkort?: https://www.ebay.co.uk/itm/Raymarine-R28192-PCB-FOR-ST70-/192087716867

Men andre steder er det mer overkommelig pris: https://www.fall-gear.top/raymarine-r28192-pcb-for-st70-p-16864.html

Du kan jo også spørre en leverandør / importør eller noe slikt om de kan skaffe deg kortet som heter R28192, eller google etter navnet på PCB...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

• 1 måned senere...
WithVital skrev On 7.4.2018 at 10.04:

Ser ut som knapperekken er fast på hovedkort, så da er det kanskje en liten diode et sted som har tatt kvelden? Kan nok repareres, men da må du finne verksted (eller en "radioreparatør") som kjenner denne eller kan skaffe tegningene og måle diodene og bytte den / de som har gått.

Kjøpe nytt hovedkort?: https://www.ebay.co.uk/itm/Raymarine-R28192-PCB-FOR-ST70-/192087716867

Men andre steder er det mer overkommelig pris: https://www.fall-gear.top/raymarine-r28192-pcb-for-st70-p-16864.html

Du kan jo også spørre en leverandør / importør eller noe slikt om de kan skaffe deg kortet som heter R28192, eller google etter navnet på PCB...

Hovedkort bestilt og mottatt. Fikk ført estimert levering i perioden 4. juni til 9. september, men det kom etter en snau måned.

Men, jeg har ikke fulgt godt nok med i timen, for hovedkortet er faktisk til ST70 multi-instrumentet, og ikke ST70 auto-pilot-kontroller :(

Så da er jeg tilbake til start og noen tusen kroner fattigere... Får vel legge flunkende nytt hovedkort for ST70 til salgs på ebay selv :)

Ørjans skrev On 8.4.2018 at 20.52:

Fastpris reparasjon på disse tror jeg, ca 2.500,- om jeg ikke husker mye feil.

Hvor kan jeg finne mer info om dette? 

Jeg ser nå når du sier det at det kortet jeg linket til er et av to mulige kort til ST70. Det ser ut som om ST70 kommer i to varianter hvor PCB-et avgjør om sluttproduktet heter "Pilot" eller "Instrument". Veldig lei for det hvis jeg har rota det til for deg, og av frykt for å bli gjenfødt som kloakkrotte har jeg sendt deg IM :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Helt riktig, jeg lærte også nå at det er selvfølgelig to varianter, og den visuelle nøkkelforskjellen er at høyre "knappe-del" har 5 knapper på autopilot-kontroller varianten, mens den andre har 4. 

Tok meg faktisk så langt at jeg ved montering ikke klarte ved første forsøk å skjønne hvorfor "knappeputene" ikke ville stå like fint på som før. Da så jeg forskjellen i layout :)

Svarer deg på IM, "no harm done", bare gode intensjoner og gode folk :)

On 5/26/2018 at 12:51 PM, tomcat said:

Hvor kan jeg finne mer info om dette? 

Enhver Raymarine (service-)forhandler skal kunne hjelpe deg med dette.

Jeg holder til i Kristiansand, men sjekker du her http://www.raymarine.no/display/?id=911 skal du kunne finne en eller flere forhandlere.

EVO marine, Landor Larsen etc.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...