Jump to content

BEP Batterikontroll CC-802, erfaringer?


MB Sjøgutt

Recommended Posts

A6FE344C-8997-49A7-A1B2-6FB38A4640B4.jpeg.823206e2b43aec092a1053608172a5b3.jpeg83A01AF8-DDC3-44EA-B93C-3F79673C3D55.jpeg.e9b8291f9ffe46477c8017889ba8401f.jpegNoen som har erfaring med slik en Batterikontroll?

Jeg har koplet opp en BEP Batterikontroll med VSR, dette er et relé som legges inn når startbatteriet oppnår 13,7 V, da lader dynamoen også forbruksbatteriene. Problemet er at når jeg ligger i havn og relé er innkoblet, får motoren spenning fra forbruksbatteriene, selv om hovedstrømbryterne er av.

Er det feil i koplingskjemaet?

Jeg ser jo hvorfor dette skjer, når jeg følger gangen i skjemaet. Tenker å løse problemet ved å flytte den lengste ledningen fra VSR, den som er koplet inn på emergency parallel bryteren (som igjen har bro over til house bryteren, og gir kontakt med house battery) over til house bryteren, men på andre siden. Da vil kontakten mellom house battery og motoren være brutt når jeg slår av hovedstrømbryterne, får da kontakt mellom motor og strømnettet ombord, men vet ikke om det betyr noe. Får da brutt kontakten med batteriene.

790FFCF8-229A-49B7-8C1D-68B26802BE80.jpeg.420f5478226bfc927f5532798faeed29.jpeg

 

 

Redigert av MB Sjøgutt (see edit history)
Link to post

Koblingsskjemaet er vel det originale og jeg ser ingen feil. Det som er mere interessant er hva de 6 ledningene du har koblet inn på panelet er for noe. Helt sikkert der det er noe feil.

Det du kan gjøre feks er å nummere dem fra høyre mot venstre og skrive hva de går til. Dette skal virke om det er koblet slik som tegningen viser. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Kjellg skrev for 1 time siden:

Koblingsskjemaet er vel det originale og jeg ser ingen feil. Det som er mere interessant er hva de 6 ledningene du har koblet inn på panelet er for noe. Helt sikkert der det er noe feil.

Det du kan gjøre feks er å nummere dem fra høyre mot venstre og skrive hva de går til. Dette skal virke om det er koblet slik som tegningen viser. 

De 6 ledningene er som følger, fra venstre, (tar da ikke med de to røde til VSR relé:

1. Rød, til El anlegg i båten.

2. Rød, fra lader, utgang 1.

3. Svart, forbruksbatteriene.

4. Rød, fra lader, utgang 1.

5. Svart, forbruksbatteriene.

6. Svart, motor.

 

Mener dette er koplet riktig, ifølge skjemaet. 

Viss en følger skjemaet fra forbruksbatteriene, til house bryteren, gjennom broen til emergency parallel, så ledningen til VSR. Når da VSR ligger inne, vil en videre få kontakt til start bryteren, som videre gir kontakt til motor. Derfor har jeg strøm på tenning/motor, selv om hovedstrømbryterne er slått av. Viss dette skal være sånn må startbatteriet være under 12,8 v slik at VSR slår seg av og bryter kontakten, det er dette jeg synes er rart. Skal en liksom ikke kunne ha på vedlikeholdslading på startbatteri, og  strømmen til motor slukkes ikke før batteriet har droppet til 12,8

Link to post

Her er det noe muffens. Du sier kabler fra lader er begge på utgang 1? Om dem er koblet sammen på utgangen og du samtidig har byttet om de svarte kablene til høyre (antar du mener nummer 5 er startbatteri) slik at den lengst til høyre, nummer 6 i realiteten er startbatteri og nummer 5 er motor så vil det være som du sier at du har strøm på motor selv om bryterne er skrudd av. Men sjekk kablene en gang til. Holder en knapp på en feilkobling her. 

 

Men når det er fikset så må du huske på at dette er snakk om et rele slik at alle spenninger over 12,8v vil holde batteriene koblet sammen. Spenningen  under 12,8v før releet kobler batteriene fra hverandre. Likeså så vil batteriene være sammenkoblet så lenge du har dem på samme utgang på laderen din. Litt uheldig i seg selv det, for den gangen du har lite strøm på startbatteri så vil det gå mye strøm gjennom kablene til laderen når du starter motor. Da vil jo også hele vitsen med releet være borte. 

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Flytter du den korte røde fra vsr til andre siden på start-bryteren så tipper jeg du har den. Da skapes en ubrutt krets mellom batteriene når vsr ligger inne. Og du kan sjalte ut startkretsen mens det lades.

 

De ledningene til vsr er så tynne at de minst burde vært sikret etter min mening. Eller gjerne både oppgradert og sikret :)

Link to post
Kjellg skrev 45 minutter siden:

Her er det noe muffens. Du sier kabler fra lader er begge på utgang 1? Om dem er koblet sammen på utgangen og du samtidig har byttet om de svarte kablene til høyre (antar du mener nummer 5 er startbatteri) slik at den lengst til høyre, nummer 6 i realiteten er startbatteri og nummer 5 er motor så vil det være som du sier at du har strøm på motor selv om bryterne er skrudd av. Men sjekk kablene en gang til. Holder en knapp på en feilkobling her. 

 

Men når det er fikset så må du huske på at dette er snakk om et rele slik at alle spenninger over 12,8v vil holde batteriene koblet sammen. Spenningen  under 12,8v før releet kobler batteriene fra hverandre. Likeså så vil batteriene være sammenkoblet så lenge du har dem på samme utgang på laderen din. Litt uheldig i seg selv det, for den gangen du har lite strøm på startbatteri så vil det gå mye strøm gjennom kablene til laderen når du starter motor. Da vil jo også hele vitsen med releet være borte. 

 

Jeg har skrevet flere feil her ja, 5 er startbatteri og 6 er motor slik som skjemaet sier. Så skulle det være 2. utgang 1 lader og 4 utgang 2 lader, laderen har 2 separate utganger. Beklager rotet. Hele poenget her er jo at de skal være adskilt, slik at en alltid har strøm på startbatteriet.

Link to post
MB Sjøgutt skrev 3 minutter siden:

Jeg har skrevet flere feil her ja, 5 er startbatteri og 6 er motor slik som skjemaet sier. Så skulle det være 2. utgang 1 lader og 4 utgang 2 lader, laderen har 2 separate utganger. Beklager rotet. Hele poenget her er jo at de skal være adskilt, slik at en alltid har strøm på startbatteriet.

Batteriene er altså adskilte, med unntak av når bryterne er på, og VSR ligger inne, men det er jo meningen slik at begge batteripakkene blir ladet av dynamoen. Det jeg ikke liker er at det er strøm på motor fra forbruksbatteriene, når båten ligger i havn, med begge hovedstrømbryterne av og VSR ligger inne.

 

Jeg tenker å kople fra VSR, så får jeg heller legge inn emergency parallel, når forbruksbatteriene trenger lading fra dynamo.

Link to post
StorStas skrev 1 time siden:

Flytter du den korte røde fra vsr til andre siden på start-bryteren så tipper jeg du har den. Da skapes en ubrutt krets mellom batteriene når vsr ligger inne. Og du kan sjalte ut startkretsen mens det lades.

 

De ledningene til vsr er så tynne at de minst burde vært sikret etter min mening. Eller gjerne både oppgradert og sikret :)

Dersom jeg gjør det, vil det to utgangene fra batteriladeren få kontakt gjennom VSR relé 

Link to post
MB Sjøgutt skrev 12 minutter siden:

Dersom jeg gjør det, vil det to utgangene fra batteriladeren få kontakt gjennom VSR relé 

Ah ok. Mange ladere tåler akkurat det men ikke alle, så bra tenkt. Men hvorfor trenger du å bruke begge utgangene på laderen? Med den koblingen jeg foreslo så vil vsr uansett sørge for at startbatteriet får lading når forbruksbatteriet får det. Da kan du fjerne direktekoblingen fra lader til startbatteri.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
StorStas skrev 50 minutter siden:

Ah ok. Mange ladere tåler akkurat det men ikke alle, så bra tenkt. Men hvorfor trenger du å bruke begge utgangene på laderen? Med den koblingen jeg foreslo så vil vsr uansett sørge for at startbatteriet får lading når forbruksbatteriet får det. Da kan du fjerne direktekoblingen fra lader til startbatteri.

Hm ja, tanken med å kjøpe denne batterikontrollen var jo å få to helt separate batteripakker, så skulle denne VSR en ordne det slik ved seilas at startbatteriet skulle lades først av dynamo så legge på forbruksbatteriene ,etter at startbatteriet har nådd 13,7 V, for å lade forbruksbatteriene også med dynamo, dette fungerer jo også. Så kjøpte jeg havne lader med 2 utganger, men den er visst ikke forenelig med systemet, da denne gjør at startbatteriet ikke synker i spenning og VSR relé forblir innkoblet.

 

35DCCAD2-9727-4952-B223-C854D484CE2A.jpeg.872e0f3379ecf6971c556ca39907d869.jpegDet kan jo være ett alternativ, som du sier å kople vekk havne ladingen fra startbatteriet. Dersom jeg i tillegg flytter den korte ledningen fra VSR fra motor til startbatteri siden av start bryteren, som du foreslår, vil startbatteriet også få lading fra havneladerens utgang 1, men bare viss VSR relé allerede er inne.....

Redigert av MB Sjøgutt (see edit history)
Link to post

Skurrer litt enda. Når du stopper motor og slår av hovedbryter til startbatteri skal det være dødt til motor. Dette fordi VSR senseledning er koblet til motorsiden av bryteren. På den siden av bryteren ser jeg hverken batteri eller lader.                      Enten er VSR fastbrent eller det er en kobling et annet sted som forårsaker dette. Kan det være det står Dual sense på den VSR en du har. Har du det så vil det oppføre seg slik du sier. Men det som er avbildet har litt rød merking på mutteren helt til høyre på bildet, og det tyder på at det ikke er dual sense på ditt noe du heller ikke trenger i ditt opplegg.                       Prøv å koble av den tynne sorte ledningen til VSR . Se om strøm til motor blir borte da når hovedbryter er av. Kan jo sette en bryter også på den sorte tynne ledningen om du vil. Er det fremdeles strøm til motor tar du av den korte røde fra VSR. Forsvinner strømmen da er VSR fastbrent, såfremt det ikke har dual sense da og laderen står på.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
MB Sjøgutt skrev 31 minutter siden:

Hm ja, tanken med å kjøpe denne batterikontrollen var jo å få to helt separate batteripakker, så skulle denne VSR en ordne det slik ved seilas at startbatteriet skulle lades først av dynamo så legge på forbruksbatteriene ,etter at startbatteriet har nådd 13,7 V, for å lade forbruksbatteriene også med dynamo, dette fungerer jo også. Så kjøpte jeg havne lader med 2 utganger, men den er visst ikke forenelig med systemet, da denne gjør at startbatteriet ikke synker i spenning og VSR relé forblir innkoblet.

 

Det kan jo være ett alternativ, som du sier å kople vekk havne ladingen fra startbatteriet. Dersom jeg i tillegg flytter den korte ledningen fra VSR fra motor til startbatteri siden av start bryteren, som du foreslår, vil startbatteriet også få lading fra havneladerens utgang 1, men bare viss VSR relé allerede er inne.....

Ai ai ai, jeg burde sagt at du bare trenger å koble laderen til startbatteriet og ikke til forbruksbatteriet. Burde lest første posten din bedre (fikk det for meg at dynamoen din gikk til forbruk), beklager forvirringen. Dynamo og landstrøm til samme sted. Jeg mener fremdeles du skal flytte den korte røde på vsr til andre siden av samme bryteren.  Vsr vil da "alltid" ligge inne når du er på landstrøm, på samme måte som ved dynamolading, og det uavhengig av bryterne.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
hegra skrev 24 minutter siden:

Skurrer litt enda. Når du stopper motor og slår av hovedbryter til startbatteri skal det være dødt til motor. Dette fordi VSR senseledning er koblet til motorsiden av bryteren. På den siden av bryteren ser jeg hverken batteri eller lader.                      Enten er VSR fastbrent eller det er en kobling et annet sted som forårsaker dette. Kan det være det står Dual sense på den VSR en du har. Har du det så vil det oppføre seg slik du sier. Men det som er avbildet har litt rød merking på mutteren helt til høyre på bildet, og det tyder på at det ikke er dual sense på ditt noe du heller ikke trenger i ditt opplegg.                       Prøv å koble av den tynne sorte ledningen til VSR . Se om strøm til motor blir borte da når hovedbryter er av. Kan jo sette en bryter også på den sorte tynne ledningen om du vil. Er det fremdeles strøm til motor tar du av den korte røde fra VSR. Forsvinner strømmen da er VSR fastbrent, såfremt det ikke har dual sense da og laderen står på.

Problemet er som tidligere nevnt, at når jeg stopper motor og slår av start bryteren og house bryteren, får motoren strøm fra forbruksbatteriene ( altså ikke startbatteriet) via VSR relé, da dette på ene siden er i kontakt med motor og på andre siden i kontakt med forbruksbatteriene.

Det er ikke fastbrent, for viss jeg ikke kopler til landstrøm/lader slukker relé om spenningen synker, det slukker også om jeg kopler fra den tynne svarte ledningen. Så det er ett alternativ å sette en bryter på den.

Link to post

Enig både med Hegra og StorStas, det er noe som skurrer her. Fastbrent rele kan absolutt være synderen her. Problemet er altså at motor er spenningssatt fra forbruksbatteri selv når alle brytere er skrudd av? Om kablene er trippelsjekket og problemet fortsatt er der så må det jo være releet. 

 

Litt om VSR. Det fungerer på den måten at når dynamo begynner å lade så stiger gjerne spenningen til 14 og noe. Dette "senser" releet og kobler inn begge batteribankene. Bankene er i praksis sammenkoblet så lenge lading pågår og kobler ikke bankene fra hverandre før spenning på den batteribanken hvor sense er koblet ramler ned til under 12.8v. I praksis ganske mange minutter etter at motor er stoppet. 

 

Der kom StorStas :) Enig at den korte røde burde kobles til den andre siden men det løser vel ikke problemet med "strømlekkasjen" her. Feilen vil fortsatt være der og det han i dette øyeblikk da gjør er å "balansere" bankene. Tror jeg først ville funnet feilen og så koblet om etterpå. Ble litt mye klipp og lim på meg nå ;) og godt mulig jeg hàr oversett noe. :) 

 

 

Link to post
MB Sjøgutt skrev 7 minutter siden:

Problemet er som tidligere nevnt, at når jeg stopper motor og slår av start bryteren og house bryteren, får motoren strøm fra forbruksbatteriene ( altså ikke startbatteriet) via VSR relé, da dette på ene siden er i kontakt med motor og på andre siden i kontakt med forbruksbatteriene.

Det er ikke fastbrent, for viss jeg ikke kopler til landstrøm/lader slukker relé om spenningen synker, det slukker også om jeg kopler fra den tynne svarte ledningen. Så det er ett alternativ å sette en bryter på den.

 

Om spenningen forsvinner når minus frakobles, så er ikke releet brent. Da er det noe annet som trigger det. Nei sjekk kablene en gang til :) eller aller helst - bruk elimeningsmetoden. Koble fra alt og koble til en og en kabel og på den måten finne ut når og hva det er som trigger releet. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Kjellg skrev 6 minutter siden:

Enig både med Hegra og StorStas, det er noe som skurrer her. Fastbrent rele kan absolutt være synderen her. Problemet er altså at motor er spenningssatt fra forbruksbatteri selv når alle brytere er skrudd av? Om kablene er trippelsjekket og problemet fortsatt er der så må det jo være releet. 

 

Litt om VSR. Det fungerer på den måten at når dynamo begynner å lade så stiger gjerne spenningen til 14 og noe. Dette "senser" releet og kobler inn begge batteribankene. Bankene er i praksis sammenkoblet så lenge lading pågår og kobler ikke bankene fra hverandre før spenning på den batteribanken hvor sense er koblet ramler ned til under 12.8v. I praksis ganske mange minutter etter at motor er stoppet. 

 

Der kom StorStas :) Enig at den korte røde burde kobles til den andre siden men det løser vel ikke problemet med "strømlekkasjen" her. Feilen vil fortsatt være der og det han i dette øyeblikk da gjør er å "balansere" bankene. Tror jeg først ville funnet feilen og så koblet om etterpå. Ble litt mye klipp og lim på meg nå ;) og godt mulig jeg hàr oversett noe. :) 

 

 

Ja nå ble det mye å holde styr på i påskekrimmen her ?. 

Men ja til spørsmålet ditt, om at motor er spenningsatt fra forbruksbatteriene selv om alle strømbryterne er slått av. Dette skjer vel fordi motoren har ladet startbatteriet slik VSR ligger inne, når jeg da kommer i havn, stopper motoren og kopler inn landstrøm/lader, vil VSR fortsette å ligge inne. Så det jeg mener er at systemet og måten det skal koples på er ikke forenelig med vedlikeholdslading av startbatteri. Så derfor kan en bryter på den svarte ledningen være ett greit alternativ. 

Link to post

Jeg kommer ikke lenger enn den første skissen og bildet egentlig ?. Med dagens kobling skapes det en bro fra forbruksbatteri til motorkretsen via VSR når det ligger inne. Med landstrøm så ligger vsr inne hele tiden, og sånn sett er det forståelig at motorkretsen ikke kan gjøres strømløs når landstrømmen er på. Uten landstrøm så kobler vsr ut snart etter at motoren stanser så da blir det et mindre merkbart problem. Landstrømsladeren har vel bare synliggjort at vsr koblingen ikke er helt optimal sånn den er nå. 

 

edit: MB Sjøgutt er jo inne på det allerede :)

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
MB Sjøgutt skrev for 2 timer siden:

Dersom jeg gjør det, vil det to utgangene fra batteriladeren få kontakt gjennom VSR relé 

Bare enda en liten ting. Bruker du nå laderen med start-bryteren i "på" stilling så gjør du dette selv :)  Kan det hende at du derfor allerede har testet at dette går bra?

Link to post
StorStas skrev for 6 timer siden:

Jeg kommer ikke lenger enn den første skissen og bildet egentlig ?. Med dagens kobling skapes det en bro fra forbruksbatteri til motorkretsen via VSR når det ligger inne. Med landstrøm så ligger vsr inne hele tiden, og sånn sett er det forståelig at motorkretsen ikke kan gjøres strømløs når landstrømmen er på. Uten landstrøm så kobler vsr ut snart etter at motoren stanser så da blir det et mindre merkbart problem. Landstrømsladeren har vel bare synliggjort at vsr koblingen ikke er helt optimal sånn den er nå. 

 

edit: MB Sjøgutt er jo inne på det allerede :)

Ja , stemmer nok dette. Hvis laderen settes på før VSR har koblet batteriene fra hverandre så forblir det strøm frem til motor så lenge laderen er på. Men har VSR først koblet ut og hovedbryter til start er av, skal det ikke koble inn igjen selv om lader settes på. Men og vente på at VSR skal koble ut før lader settes på er ikke noe alternativ da det kan laaaang tid før spenningen faller til 12,8 volt. Som dere ser forstår jeg nå hva som skjer, noe dere sikkert har forstått for ei stund siden ?   Var nok ikke helt våken i går kveld.            En bryter på den tynne minusledningen til VSR går jo greit bare man husker og slå den på igjen når man skal på tur. Ellers blir det vel og flytte den korte røde som Stor Stas er inne på. Vet ikke hva som er best, men at det står strøm på til motor er ihvertfall ikke kjekt og tenke på.

Link to post
hegra skrev for 2 timer siden:

Ja , stemmer nok dette. Hvis laderen settes på før VSR har koblet batteriene fra hverandre så forblir det strøm frem til motor så lenge laderen er på. Men har VSR først koblet ut og hovedbryter til start er av, skal det ikke koble inn igjen selv om lader settes på. Men og vente på at VSR skal koble ut før lader settes på er ikke noe alternativ da det kan laaaang tid før spenningen faller til 12,8 volt. Som dere ser forstår jeg nå hva som skjer, noe dere sikkert har forstått for ei stund siden ?   Var nok ikke helt våken i går kveld.            En bryter på den tynne minusledningen til VSR går jo greit bare man husker og slå den på igjen når man skal på tur. Ellers blir det vel og flytte den korte røde som Stor Stas er inne på. Vet ikke hva som er best, men at det står strøm på til motor er ihvertfall ikke kjekt og tenke på.

Går for bryter på minusledningen til VSR.

Takk til en engasjert gjeng.

5D0834C9-BCB9-4F57-9ED1-8607832F9E84.jpeg.1afe6ab1a97d8fa680c58825660fd493.jpeg

Link to post

Jeg er helt enig med dere gutter. Var ikke klar over at releet faktisk fungerte på den måten. Jg er helt enig med StorStas om å koble releet på andre siden av bryteren. Gjør du det så er det ikke noe som helst som kan holde spenning oppe mot motor. Er også enig at de kablene fra releet kanskje er i snaueste laget. Kan vel med fordel oppgraderes til litt tykkere kabel. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...