Jump to content
Grunnet tekniske problemer kan sidene på baatplassen ta tid å laste

Riviera 925. Noen som kjenner LEAB CDB 200, jeg får ikke ladet forbruk fra dynamo.

Worry II

Recommended Posts

Jeg har kortsluttet forbruksbanken. Skjedde i et halvt sekund med hjelp av en fastnøkkel. (ja den rakk å bli varm) Jeg trodde det hadde gått bra, for alt virker av strøm ombord og batteriladeren topper batteriene fint. Men så finner jeg ut at voltmeteret på dash viser at den ikke får ladning under maskingange.  

Jeg har feilsøkt og mener jeg har funnet alle sikringer som kunne ha gått, men alle er ok. Så kommer jeg til denne boksen bak vriderene til batteriene.  Kan den forårsake dette? Sikringen før er intakt. 1A,32V, forresten.. spesielt. 

Er det noen som kjenner denne boksen. Hva kan erstatte den i 2018? Er jeg sannsynligvis ved kjernen av problemet? 

7733878.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)

Vanlig skillediode som lader de forskjellige batteribankene. Du får tak i de overalt. Seatronic, Moss er vel nærmest. Ellers nå blir det vel marina Strømstad som er åpen.

i forrige båten røk denne. Og dermed fikk forbruksbanken kun strøm på landstrøm. Ene utgangen var gått. 

Vi sees!

Er indikasjonen på at noe er feil at voltmeteret ved styreposisjon Ikke viser at det lades?

Har du målt ladespenningen på batteripolene for alle batteribankene? Hvis ikke bør du gjøre dette først for å finne ut om det er noe som er feil med ladingen og hvor feilen evnt ligger. Det kan fort bli kostbart å bytte komponenter basert på gjetning. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Tja, et sted må jo ladestrømmen fra dynamo ta veien. Hvis den ikke kommer frem til noen av batteriene hvor blir den da av? Mulig du har målt at den kommer frem til en eller begge batteribanker under motordrift for det bør den gjøre. Hvis ikke risikerer du at dynamo ryker hvis det ikke er det som allerede har skjedd da? Så helt ukritisk er det vel ikke hvis du har planer om og bruke motoren.

Er man ikke vant å bruke et multimeter da finnes det flere muligheter for å måle feil.

Hvis du vil være sikker kunne du jo koble landstrømladeren (eller en mobil en) til inngangen av denne fordeleren.
Så ser du om den virker, før du starter motoren.

:easter:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ja hvis laderen hans starter når den kobles til inngangen. Det gjør ikke min fordi inngangen er strømløs når motor står stille og noen ladere starter ikke før de registrer en viss spenning. Litt rart du har 14,4 på batteriet , men ikke utslag på voltmeter ved førerplass, men må jo gå ut fra at dynamo lader da.

Joerg Becker skrev 1 time siden:

Hvis du vil være sikker kunne du jo koble landstrømladeren (eller en mobil en) til inngangen av denne fordeleren.
Så ser du om den virker, før du starter motoren.

Det er jo en bankers måte å få testet den på, ja. Takker. Jeg må demontere den for å teste dette. Den står håpløst plassert. 

Jeg har separat voltmeter til startbatteri, Hegra. 

Ok, laderen starter ikke uten tilkoblet batterispenning?

Alternativ1:

Kabelen mellom skillediode(-relé) og startbatteri kobles fra skilledioden,
men så flyttes denne til inngang på skilledioden.

Starter laderen nå da økes spenningen på start og samtidig på inngangen til skilledioden.
Det kan måles på utgangen mot forbruksbatteri eller rett på batteriet.

Det forutsetter separat lader ed bare en uttak.
Brukes en lader med flere uttak, som trenger spenning, da må disse flyttes eller isoleres fra forbruk.

Ved å isolere en uttak (forbruk) kan den kobles med en bro ti andre uttak.

Alternativ 2:
Frakoble alle uttak, flytt en av kablene til inntak slik at det er batterispenning på den.

Bruk en lyspære mellom uttakene og minus for så å se om det går strøm igjennom.
Spenning alene målt med multimeter kan være villedende,

men pæren lyser ikke uten strøm.

...derfor foretrekker jeg gjerne normale prøvelamper, ikke LED.

Jørg 

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Worry II skrev for 2 timer siden:

Jeg skal ikke kjøre før den er byttet. Men om startbatteriet får 14,4, så virker jo dynamo. Er det ikke logisk at den ene kretsen i skillereleet er død, da? 

Enig , men det var dette som forvirret litt siden du i første innlegg skriver at voltmeter ved dashen viser at start ikke lades. En kunne jo tro det var forbruk som ble ladet og ikke start. Du får sjekke litt.                                      Jeg har også voltmeter tilkoblet start, men til overvåking av forbruk bruker jeg ekkoloddet siden dette har et valg i menyen som viser spenning. Sikkert mulig hos deg også om du har ekkolodd eller kartplotter tilkoblet forbruk.

Worry II skrev 52 minutter siden:

Sitat

så er det DI200A2 som erstatter den jeg har hatt ?

DI200A2 er fra Sterling.
Normal skillediode til maks 200A per uttak, med spenningsfall 0,6V uten belastning .

LEAB som du har er antakeligvis MosFet = uten eller med bare lite spenningsfall.
Ønsker du noe liknende da kunne det være Victron ArgoFet 200-2

Sitat

Kan jeg ikke teste dette bare ved å bytte over kablene på skillereleet ? Fra bank 1 til 2. Eller er det forskjeller på utgangene ?

Hvis du vil tar sjansen med dynamo kan du gjøre det.
Jeg ville uansett sjekke diodene først.

Dessuten ville jeg sjekke dynamoen også.
Kortslutninger som klarer å ta liv av en skillediode kan fint ha gjort det samme med en diode på diodebroen.
Én skadet diode betyr 33% mindre effekt, men spenningen er oft uberørt sålenge den ikke arbeider hard.

Ryker da en diode til da blir det kortslutning mellom fasene = gjerne totalskade på dynamoen.
I så fall skjer dette da uten varsel. 

Du spør sikker hvordan du kan teste det.

For å teste dioder mest pålitelig kreves det oscilloskop og kunnskap.

Dette kan sjekkes mobilt på motoren, eller også på dynamoverksted.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Å bytte dioder, eller en hel bro, er normalt overkommelig.
Særlig når dynamoen ikke er 100 år gammel og også ellers sliten allerede.

En god verksted reparer når det er forsvarlig å reparere, og da innenfor rimelige grenser.

Jeg f.eks. reparerer ikke over 50% nypris, og da bare hvis reparasjonen tilsvarer den senere bruksverdien.
Kollegene der du bor håndterer det trolig ikke annerledes. 

Her snakker vi dessuten bare om gode dynamoer,
ikke om billige plagiater som i grunn ikke er verdt lakkeringen de fikk.

Men: Sjekk først om dynamoen er skadet i det hele tatt.

Å teste den på benken før båten sjøsettes koster nok bare en liten del av noe evt. "hasteoperasjon" rett før sesongstart,
eller når dere er på tur allerede.

Lykke til! :thumbsup:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Siden det tar litt tid før den nye Victron separatoren kommer, så tenkte jeg spørre om en ting til før jeg skal bytte denne. Det ser ut på de koblingsskjema som ligger på nett at jeg ender opp med en blå kabel for mye. Victronen har ikke noen blå utgang til bryter som LEAB'en. Spørsmålet er i grunn, .. hva gjør jeg med denne ? Enkelt for dere som kan dette.

Leab.png.ff90588ee1724e3a027ba22009b8d647.png

Victron.png.2997155d4f07dbc4a11e0cf78e4cbd7a.png

I dag dro jeg innom et firma i Oslo som heter Triconor. Tenkte levere dynamoen til de for test og hente den i etterkant. Men det var ikke nødvendig, for de kunne teste den der og da. Dynamo og mannen forsvant inn på verkstedet, ble borte i noen minutter og kom tilbake med beskjed om at dynamoen var tipp topp. 200,- pluss mva skulle de ha. Vi trenger slike firmaer ! www.triconor.no

Worry II skrev 12 minutter siden:

I dag dro jeg innom et firma i Oslo som heter Triconor. Tenkte levere dynamoen til de for test og hente den i etterkant. Men det var ikke nødvendig, for de kunne teste den der og da. Dynamo og mannen forsvant inn på verkstedet, ble borte i noen minutter og kom tilbake med beskjed om at dynamoen var tipp topp. 200,- pluss mva skulle de ha. Vi trenger slike firmaer ! www.triconor.no

De sitter på kompetanse der ja, lading, regulatorer, lager, viklinger etc. Håper de ikke blir "borte" når pensjonsalderen slår til. De kan til og med levere overhalte disse dynamoene til VP D som i utgangspunktet ikke finnes annet enn nye. 

Worry II skrev 6 minutter siden:

Du kjenner de du også, ja :thumbsup:  Utfordringen her var å finne døra deres. Fantastisk verksted som hentet ut av 1960-tallet med kalenderpiker på veggene og ringpermer overalt. 

I gamle dager var det eneste sted i Oslo vi kunne dra til da jeg jobbet i Viking Redningstjeneste. Dessverre utdøende rase disse gode, gamle verkstedene med spisskompetanse. De driver fortsatt med oppdrag om bord i båter tror jeg :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...