Jump to content

Valg av motor til Sandstø 18. 50 vs 70hk


danielo

Recommended Posts

Ganske dyr 70HK. Timetallet på E-TECen alene er grunnen til prisen, og ville personlig droppet det.  De går visstnok greit opp til 2500 timer, men du må tenke på kostnader med rep. Girkassen blir svært sliten og er fort 10.000,- for en brukt enhet bare der.

 

Kjøpte nå nylig en 60HK 4T fra 04-05 som var nyservet med diverse utstyr til 20 lapper. Solgte ifjor en nyservet og strøken 75HK E-TEC fra 2007 til 36K. Hadde kun gått 180 timer også, ble dog. solgt etter et par timer, og fikk 7 andre som ville hente motoren. Så la den nok ut ganske rimellig ser jeg i ettertid.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
danielo skrev for 1 time siden:

Har tidligere stått på en Yamaha 50hk 2 takt. Ok fornøyd med fart og forbruk. 

 

hva slags 50hk (dvs ca alder) , og 2 eller 4t? 

 

Kjenner ikke sandstø annet enn fra bilder. Er jo en viss vektforskjell mellom disse motorene, Johnsonen (egentlig en Suzuki DF70) veier 155 kg, mens letteste 50k 2t veier ca halvparten. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg synes begge motorene som linkes til var i overkant priset. Jeg testet nylig en 18-fots Sting 530 med en nyere 40hk E-tec. Motoren virket sprek, men båten er også ganske flat og lettdrevet. En 50hk E-tec vil nok greit matche den gamle 50-hesteren, men jeg ville vurdert nøye om det kanskje er verdt å legge til de nødvendige tusenlappene som må til for å få seg brenn ny motor. Generelt synes jeg det forlanges for mye for eldre påhengere (10år+ gamle). Jeg ser vel også for meg at Sandstøen vil fungere ypperlig med litt større motor enn 50hk. Er vel godkjent for 90hk hvis jeg ikke husker helt feil.

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

 

hva slags 50hk (dvs ca alder) , og 2 eller 4t? 

 

Kjenner ikke sandstø annet enn fra bilder. Er jo en viss vektforskjell mellom disse motorene, Johnsonen (egentlig en Suzuki DF70) veier 155 kg, mens letteste 50k 2t veier ca halvparten. 

2t. Tipper midten av 90 tallet uten at jeg vet dette sikkert. Vektforskjellen er absolutt et tema

Link to post
  • 3 uker senere...

Valget ble en 2008 mod Evinrude 50hk E-Tec. 

Gått 146 timer og fremstår som ny. Driver og monterer nå, og finner ingen plass og koble kontakten til trimstyringen. 

 

Det er en «3kant» kontakt, og finner ingen ledige. Finner en «3kantkontakt», men denne er opptatt. Dog har jeg prøvd å koble til trimknappen til denne og den passer. Ikke koblet opp strøm enda så har ikke fått testet. 

 

Noen som har koblet en slik og kan hjelpe?

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...