Jump to content

Kanalferie ned til Middelhavet, hvilken båt?

nofish

Recommended Posts

Hei,

Jeg og min bror har lenge drømt om en tur på kanalene gjennom Europa. Eller, egentlig begynte det med en drøm om å seile norskekysten 3-4 uker hver sommer fra sør til nord. Hvor målet var å aldri komme helt frem….nå har drømmen snudd mot sør. Høsten 2019 er planen å bruke 2 måneder ned til middelhavet, for så å gå i retur våren 2020.

Båten må kunne huse 2-6 personer og være egnet for en tur som beskrevet. Vi er båtkyndige, uten å være mekanikere eller elektrikere så teknisk/mekanisk må båten være noenlunde oppdatert. Det er noen begrensninger på båthøyde så fly blir vel vanskelig å få til selv som det kunne vært ønskelig.

Hvilken båt vil dere anbefale til en slik tur?

mange franske kanal ligger 3,40-50 men   Kanal de Bourgogne tex. har en 3,4 km tunnel vid Pouilly med max höjd på 3,10m

Du har også maks dybde på 1,80 på franske kanaler mot Middelhavet

går du Rhinen og Main - Donau mot Svartehavet, så har jeg lest om båter på 2,20 som gått gjennom.........airdraft her er jeg mer usikker på, men tror den er større enn 3,50

S/Y Gunga Din

Drømmer selv om lignende turer. Kanaler i Europa med nye byer hver dag frister fruen mer enn nakne holmer og skjær. 

Har selv Sandvik 945, usikker på totalhøyde med targabøyle. Targa kan jo fjernes for en slik tur, selv om det blir litt arbeid å flytte antenner, radar og diverse utstyr.

Skal prøve å ta en totalhøyde en dag. 

Vi møtte et Svenskt par i en Sandvik 945 på vår kanaltur. Jeg mener at den ikke hadde targa påmontert. 

Skal man tilbringe mye tid på kanalene så er det en fordel med en båt laget for oppgaven. Minst mulig eggformed og enkelt å rundt båten når man sluser. 

Cobra har noen modeller som ligner på båt og er ikke så ille priset

https://www.boot24.com/werft/cobra-yachts/

Ellers må jeg si at en fint bygget husbåt beregnet på kanaler og elver hadde vært digg. Vi møtte en del slike med spisse katamaran skrog som kunne gå motstrøms på Rinen kun utstyrt med en 4 takter påhengsmotor. Jeg har desverre ikke noen bilder av akkurat de vi møtte og jeg husker ikke merket.

https://www.boot24.com/motorboot/hausboot/sudnik-motoryachts/392065/htr-krono-ii-luxus-hausboot-trimaran-video-mit-mercury-marine-motor.html

Jeg hadde gjerne tøffet rundt i kanalene på mine eldre dager i en husbåt.

Barbaria skrev for 7 timer siden:

Vi møtte et Svenskt par i en Sandvik 945 på vår kanaltur. Jeg mener at den ikke hadde targa påmontert. 

Skal man tilbringe mye tid på kanalene så er det en fordel med en båt laget for oppgaven. Minst mulig eggformed og enkelt å rundt båten når man sluser. 

Cobra har noen modeller som ligner på båt og er ikke så ille priset

https://www.boot24.com/werft/cobra-yachts/

Ellers må jeg si at en fint bygget husbåt beregnet på kanaler og elver hadde vært digg. Vi møtte en del slike med spisse katamaran skrog som kunne gå motstrøms på Rinen kun utstyrt med en 4 takter påhengsmotor. Jeg har desverre ikke noen bilder av akkurat de vi møtte og jeg husker ikke merket.

https://www.boot24.com/motorboot/hausboot/sudnik-motoryachts/392065/htr-krono-ii-luxus-hausboot-trimaran-video-mit-mercury-marine-motor.html

Jeg hadde gjerne tøffet rundt i kanalene på mine eldre dager i en husbåt.

Å se på de, du. Takk for innspill, og mer hodebry ???

I gikk for 40 fot med kort kjøl og la igjen masten på land :yesnod:.

Noe vi fikk kritikk for på Standing mast route da en kjekkas kom seilende mot oss i en trang kanal mitt ute på et jorde...where is your mast? Ropte han når han passerte, this is the Standing mast route you know! Pinnebåter altså sa vi, og så en annen vei litt flaue :giggle:

Guest Avmønstret#
Eureka skrev for 2 timer siden:

- 40 fots seilbåt med senkekjøl og uten mast og rigg? ? 

( ja, det er litt useriøst og tullete forslag, men duverden så sytalaust )

Båten min det. Foreldrene mine kjøpte den med tanke på å gå kanalene. 2,20 med kjølen nede, 0,8 med den oppe. 

Og forrige seilbåten min het Sytalaus :-) 

Guest Avmønstret#

Om de kan vente til sånn ca høsten 19 så selger jeg gjerne ;-) 

--

Mer seriøst, alt av senekjølsbåter må jo gå greit. Vet ikke hvor mange det er av de på markedet i Norge men det er vel solgt noen Feeling i Norge, og de kommer i mange størrelser. Ovni er vel rett og slett veldig dyrt... First har vel noen men de pleier ikke å være så store. Og så er det sikkert tatt inn noen charterbåter med senkekjøl?  

Møtte ett eldre ektepar i gjestehavna i Stavern en sommer som hadde gått kanalene med ei vanlig, litt eldre, deplasemenstbåt/snekke. Jeg ville vel være litt skeptisk til å delvis ploge avgårde på ett så langt strekk mtp drivstoff- forbruk osv. Er ikke Sandvik 945 delvis plogebåt med stor motor? Samme med Scand Baltic vel? Ville vel siktet på en båt som gled lett gjennom vannet uten å kreve stor motorkraft. Enhver litt eldre snekke er jo der egentlig, og veldig enkle på de fleste områder så det meste lar seg ordne om det skulle være noe. Litt eldre typer langkjøla motorseilere som Finnsailer osv kunne vel også vært noe, hvis en drømmer om å heise seil i Middelhavet. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Hva om en kjøper en litt eldre, rimelig men god snekke/seilbåt og dropper returen og heller bruker tiden i middelhavet? 

Fly hjem koster "ingenting". Å gå med båten i retur koster både tid og penger. Må jo være bedre å tøffe rundt i middelhavet til en går lei og så evt prøve å selge, gi bort, skrote båten? 

Får mye bra snekke/seilbåt for under 100 000,- 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Om dere er 2 stk og har planer om minst to hele ferier på prosjektet vil jeg si 50 000 er billig for bolig og transport rundt i Middelhavet. Kanskje det blir tre sesonger?  Er også enkelte stranda båter, som regel seilbåter, i Middelhavet som en kan få rimelig. Var feks en norsk nær Malaga i fjor. Tror den lå til rundt 100 000.

Guest Avmønstret#

Og for all del, kan en selge så selger en. Men si at en da har en båt til rundt 100K, hva er alternativkostnaden. Dette blir jo veldig dersomattehvissomatte fra meg men :-) Om en regner hva det faktisk koster å gå i retur fra middelhavet, pluss at man bruker en hel sommer. Hvor mye har man "reddet" av 100 000,- når man klapper til kai i Norge ?

Tror nok reisekassa har tatt en betraktelig bit. Da kan en jo se for seg å heller bruke reisekassa til en siste sesong i Middelhavet, nå er jo ikke det gratis heller da men, la oss kalle det for ferie ;-) Og så prøve å selge båten på tampen, evt gi den bort til det hyggelige paret som driver restauranten og ta Norwegian hjem for et par tusenlapper. 

Får man 2-3 sesonger utav en rimelig båt i middelhavet så vil jeg si det må være grei økonomi selv om en ikke får den med hjem. Og blir man først hekta på Middelhavet tror jeg at en alltid vil ha en ny sesong der fremfor bruke tiden på å seile båten hjem for å "ikke tape" 50 000,- ish (om en bruker 50 000,- for å gå tilbake til Norge). 

---

Middelhavet er nydelig og har seiling for veldig mange sesonger i seg, for å ikke snakke om mange liv :-) Har selv seilt Kroatia et par ganger, Hellas et par ganger og Tyrkia en gang og har ikke engang snust på alt som er syns jeg. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...