Jump to content

Kanalferie ned til Middelhavet, hvilken båt?

nofish

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Det er nok en av mange andre grunner til at det alltid ligger noen gjenlatte båter i varmere strøk. På et tidspunkt så går ikke tids- og økonomiregnskapet i hop mtp å seile båten hjem. 

@Pinkvin ang. Sandvik som "Plogebåt" blir jeg nok litt subjektiv, siden jeg har en.

Men min erfaring er at den glir veldig godt i vannet opp til 7kn, da begynner den å dra litt sjø. Ved 11kn begynner min å "slippe" vannet litt, uten å være i nærheten av å løfte seg ut og i plan. Skal stor motorkraft til for å komme over 15kn. Jeg har 155hk og greier 15kn. Sett på eksemplarer på finn med 240hk og oppgitt til 18kn. 

I og med at Sandvik er rund bak, og bred og dyp på midten ligger den nok mye nærere en snekke i skroget enn et planende skrog. 

Har ikke så mye å sammenligne med, men hørt fra andre med tverrhekkede halvplanere fra 80', at de bruker samme L/nm uansett fart. Min erfaring er at Sandvik "går på lukta" i 6kn, ploger med enorm hekksjø i 8-11kn, og slipper litt og får flatere hekkbølge i 12+kn.

• 1 år senere...

Min bror (den svinepelsen...)))svikta meg og reiser Europa rundt med bil i høst. 
Helt klart et dårlig valg. Han sitter nå på tredje uka i Torvika (Toreviejja) og kjeder livet av seg. Fullt fortjent.

Jeg har ikke gitt opp og håper på en ny mulighet høsten 2020.

• 5 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...