Jump to content

Smartliner Fisher båtene, erfaringer?


Tang

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Hei. Jeg har nå eid min Smartliner 21 Fisher i et par måneder. Vi er meget godt fornøyd. Vårt mål med båten var en båt til å drive allsidig fiske med. Derfor utrustet vi den med garn/linehaler. Litt skeptisk på stivheten på rekka, så vi fikk laget et solid feste som står på dørken og hviler på rekka, med garnhaleren. Ellers så er den meget god i sjøen. Ingen problem å holde marsjfart på ca 20 kn. Vi har 100 hk Yamaha og 2kw Webasto. Hadde Smartliner 19 før, også denne var god i sjøen, men nybåten er enda bedre. Liker også veldig godt muligheten til å gå på siden og foran styrehus.  Det mest latterlige med båten er vindusviskeren, det er mer som leketøy å regne. Aksepterer du en bruksbåt uten noen form for luksuseffekt, men samtidig en knakende god fiskebåt og sjøbåt, så er det et trygt valg. 

5761AEC2-BF2A-4FA0-80A8-62B7F1990FB2.jpeg.b54d0cd95910460134be48c89fca6c2f.jpeg

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 22 timer siden:

synd styrhuset er på feil side iforhold til arbeidsplass hvis man er høyrehendt. 

Hei. 

Jeg er høyrehendt, men jeg ser ikke hva som er problematisk med styrehus på styrbord side. Jeg fisker både med dorg, juksa, stang, garn, line og teiner, og er fornøyd med innredningen. Kanskje en vanesak? 

Link to post
Share on other sites

når man trekker teiner og garn, så har de fleste høyrehendte teine/garnhaleren på styrbord side og skeivvente på babord, og det er deiligt og ha full lengde av båten som arbeidsområde.

 

det er også en fordel og ha haleren så langt frem som muligt, da drar man båten fremover istedefor på siden eller akterenden opp mot vinden når man trekker

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg skjønner. Til min hobbybruk så går det helt fint med oppsettet slik jeg har det. En god fiskebåt for de fleste hobbyfiskere er det nok vil jeg hevde. Det vil jo hele tiden være slik at vi har ulike ting  vi prioriterer som viktige kriterier når vil velger båt. Absolutt interessant å høre hvordan andre tenker om de samme utfordringene. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Fikk min smartliner 21 fisher før helga . Meget godt fornøyd med båten så langt . Eneste problemet er badestigen som slamrer lit å spruter opp sjø . Kanskje dere som har båten har en god løsning på problemet ? . Kommer med flere erfaringer når jeg har fått brukt båten en stund

Link to post
Share on other sites

Kan komme med lit + å - nå når jeg har fått brukt den en del. 

+ : - Stor dekksplass

      - Veldig stødig sideveis 

       - Selvlensingen fungerer bra ,to luker i hekken som hindrer sjø å slå inn ,men vann på dekk rener let ut.  

- Høye reker med holder innunder rekka for båtshake osv slik at man slipper å ha ting liggende å slenge på dekk. Også gode stangholdere i rekka. 

- Er ikke tung for motor , har yamaha f80 på min å holder let masjfart på 19,5 -20 knop med 4500 omdrininger ( max turtall 5500) . 

-Båten har forholdsvis lite avdrift testet i frisk bris , ihvertfall samenlignet med Rana 540 som var som en halmball i lit vind. 

 

Så minuser - : Badestingen slamrer og spruter en del sjø på min båt noe som skal utbedres på service.

- Røff finish 

-Slår lit i motsjø men mindre en den Rana 540en jeg hadde før .

Alt oppsumert en meget god å stødig fiske båt som er rimelig i sin båtklasse. Er ikke mange rene fiskebåter på markedet som dene . Du har dolmøy båtene som er lit dyrere men som det har vært en del ulykker med . Så har du mery fisher som blir enda dyrere. Om man godtar en båt med lit røf finish men som er en god fiske båt så har jeg ingen problem med å anbefalle smartliner 21 fisher.

Link to post
Share on other sites

Topp med litt brukererfaringer, helt knall.  Eg har vært «klok» å kjøpt meg en Smartliner nå eg også, en 2018 21 ht/Cuddy med 70 hk Yamaha. Satse på at det er nok motor til billig cruising i 16-18 knop:) 

båten får eg fraktet nordover no, kjøpt på indre Vestlandet, skal te Nord-Troms:) 

 

Eg tenker å montere en spylepumpe til dekksvask når man sløyer osv.  Kom til å tenke på «akvariet» ombord, er det ikke en pumpe i forbindelse der, og kan det gå an å lage te med spyleslange derfra? 
det er vel en skrogjennomføring ferdig der iallefall?   
 

 

Link to post
Share on other sites

Tror du skall få grei fart på cuddyen med 70hk , ville nok ikke valgt noe mindre en 80hk på fisher båten. Hvis man skall ha lit last trenger man de ekstra hk. Tenkte også å montere spylepumpe men det ble såpass mye ekstrakostnad(15000) at jeg droppet det. Er forholdsvis lettspylt dekk , har med meg ei bøtte ombord for å få vekk fiskeblod med en gang å det går greit. Fisketanken har jeg enda ikke funnet ut av så der trenger jeg lit tips .

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen, flott at dere deler erfaringer. Ser ut som jeg lander muligens på denne båten og, sett på quicksilver 605 med 115 hk men ble for dyr i drift med 24 L i timen på 23 knop med 3 mann ombord, samt Sting 600 Pro HT  med 90 hk var interessant med liker bedre løsningen med hus på Smartliner Fisher båtene. Jeg har et spørsmål til dere Smartliner Fisher eier. Hvor mye bensin bruker båten deres på marsjfart per nautisk mil eller i timen? 

Redigert av Kris124 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har fått min 21 ht og vært noen turer med den no, virker å være god båt i sjøen ja:) 

med f70 klare eg 25 knop på 5800 rpm. 
ser de «skal gjøre» 27 knop med den motoren. 
båt er helt rein under og med henimot optimal trim på maskin 

på 4100 rpm som eg føler er fint marsjturtall har eg 15-15,5 knop.  Vært bedre med 17-18 knop, men da synes eg turtall blir væl høyt

 

kan kanskje være noe annerledes propell? 
 

ellers får eg ikke fylt vann i akvariet, pumpa starte og går, men ikke noe vann, er det noe triks? 
annet enn å skru fast «stanga»? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen, takk for alle svar. Endte opp med en Sting 600 Pro Ht med 90 hk Suzuki, da denne var rimelig og bensin gjerrig. Er sagt at jeg kan marsje på 22-25 knop på mellom 12-14 liter i timen. Den blir levert nå på Tirsdag :) kan komme tilbake om hva jeg syntes om båten etter å ha "seilt" den litt :)

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...