Jump to content

Biltema Marinfett, kan jeg bruke dette i fettkoppen til propellen?


Winge82

Recommended Posts

Kan jeg bruke dette dette til fett koppen til propellen?

eller er det en spesiell type jeg skal bruke?

Synes denne typen er litt blaut eller hva jeg skal kalle det. I forhold til det jeg er vandt til å bruke på anleggsmaskiner.  

Vidar. 

0159925C-BA2A-4328-87A2-25FEDB078A1D.jpeg

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Propell/Fett". Vennligst les reglene for titler.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Link to post

Du skriver ikke hvilken type motor du har.

Tradisjonelt sett har vanlig universalfett/grease blitt brukt til saktegående motorer, slik som Sabb, Marna, Sleipner, osv. Dette er motorer som ikke stresser avgårde, så sånn sett er nok ikke kravene til greasen vært så veldig store. Til slike gamle motorer har jeg brukt slikt universalfett i årevis uten problemer. Enig med deg i at fettet ikke bør være for tynt, da flyter det ut.

Link to post

Jeg gikk fra vanlig grease til et marine grease på pakkboksen og ble kvitt en evig lekkasje. Jeg husker ikke merke, men det er mulig det var universal eller castrol. Jeg kan sjekke i morgen når jeg er i båten.

 

Jeg bestemte meg da for at jeg skulle fortsette med å bruke marine grease, det er sikkert en grunn til at det er forskjell på dem.

Link to post
Winge82 skrev for 7 timer siden:

Kan jeg bruke dette dette til fett koppen til propellen?

eller er det en spesiell type jeg skal bruke?

Synes denne typen er litt blaut eller hva jeg skal kalle det. I forhold til det jeg er vandt til å bruke på anleggsmaskiner.  

Vidar. 

0159925C-BA2A-4328-87A2-25FEDB078A1D.jpeg

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Propell/Fett". Vennligst les reglene for titler.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Beklager skal det i betraktning. 

Link to post
index skrev for 7 timer siden:

Har hørt at den blir for tynn og renner ut når den blir varm. Men jeg har ikke prøvd den selv, bare fått tips av en jeg kjøpte båt fra. 

Takk for svar. 

Skal være enig at den virker veldig tynn.

fikk høre det var en type fra biltema som heter propellakselfett. Så da prøver jeg den ?

Link to post
Sørlandet2 skrev for 6 timer siden:

Kanskje jeg misforsto.

Hva mener du med fettkoppen på propellen?

 

Det jeg tenkte var et tynt lag på propellakselen ved montering. 

Takk for svar. 

Jeg skrev til ikke på propell. Men blir vel mere riktig å skrive fett koppen til propellaksel gjennomføring.

Men har fått svar. Er en egen type fett som heter propellakselfett. 

Link to post
Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Om du ikke vet hva en fettkopp er og hvordan slike smøresystemer for akslinger fungerer så er det vel greit å ikke svare. Søk heller på fettkopp og pakkboks her på forumet så kan du lese deg opp :yesnod:

Hei. Takk for svar. 

Men forstår ikke helt hva du mener. 

Jeg har lest ganske mye fram og tilbake både på nett og her på forumet. Det er like mye meninger om disse forskjellige akselgjennomforingene som det er maur i en maurtue. 

Men alikevell svert lite om hva slags type fett som skal brukes. Det står stort sett bare fett. 

Min type brukes det fett. Og har fått høre det er en egen type fett, som heter propellakselfett. Så da går jeg for den. 

 

Link to post
Hakkannen skrev for 4 timer siden:

Du skriver ikke hvilken type motor du har.

Tradisjonelt sett har vanlig universalfett/grease blitt brukt til saktegående motorer, slik som Sabb, Marna, Sleipner, osv. Dette er motorer som ikke stresser avgårde, så sånn sett er nok ikke kravene til greasen vært så veldig store. Til slike gamle motorer har jeg brukt slikt universalfett i årevis uten problemer. Enig med deg i at fettet ikke bør være for tynt, da flyter det ut.

Hei.

takk for svar. 

Jeg har en Volvo Penta md2b 25hk. 

Så det er en liten og gammel motor. 

Er en annen her som fortalte meg om at biltema har en fett type som heter propellakselfett. Så da prøver jeg den. ?

 

Link to post
Midtpinne skrev for 3 timer siden:

Jeg gikk fra vanlig grease til et marine grease på pakkboksen og ble kvitt en evig lekkasje. Jeg husker ikke merke, men det er mulig det var universal eller castrol. Jeg kan sjekke i morgen når jeg er i båten.

 

Jeg bestemte meg da for at jeg skulle fortsette med å bruke marine grease, det er sikkert en grunn til at det er forskjell på dem.

Hei. Takk for svar.

Biltema har vist en egen type fett som heter propellakselfett. Så da vil jeg tru jeg prøver denne. 

Men er interessert i å høre hva du bruker for det. I tilfelle denne fra biltema ikke er noe særlig. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...