Winge82 Startet 29.Mars.2018 Del på Facebook Startet 29.Mars.2018 Kan jeg bruke dette dette til fett koppen til propellen? eller er det en spesiell type jeg skal bruke? Synes denne typen er litt blaut eller hva jeg skal kalle det. I forhold til det jeg er vandt til å bruke på anleggsmaskiner. Vidar. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Propell/Fett". Vennligst les reglene for titler. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Fin den. Er bare et tynt lag som er nødvendig. Har du på for mye, så forsvinner det bare til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Har hørt at den blir for tynn og renner ut når den blir varm. Men jeg har ikke prøvd den selv, bare fått tips av en jeg kjøpte båt fra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Kanskje jeg misforsto. Hva mener du med fettkoppen på propellen? Det jeg tenkte var et tynt lag på propellakselen ved montering. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Biltema har vel noe som heter propellakselfett, som jo bør være egnet til bruk i pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Om du ikke vet hva en fettkopp er og hvordan slike smøresystemer for akslinger fungerer så er det vel greit å ikke svare. Søk heller på fettkopp og pakkboks her på forumet så kan du lese deg opp Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Du skriver ikke hvilken type motor du har. Tradisjonelt sett har vanlig universalfett/grease blitt brukt til saktegående motorer, slik som Sabb, Marna, Sleipner, osv. Dette er motorer som ikke stresser avgårde, så sånn sett er nok ikke kravene til greasen vært så veldig store. Til slike gamle motorer har jeg brukt slikt universalfett i årevis uten problemer. Enig med deg i at fettet ikke bør være for tynt, da flyter det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Jeg gikk fra vanlig grease til et marine grease på pakkboksen og ble kvitt en evig lekkasje. Jeg husker ikke merke, men det er mulig det var universal eller castrol. Jeg kan sjekke i morgen når jeg er i båten. Jeg bestemte meg da for at jeg skulle fortsette med å bruke marine grease, det er sikkert en grunn til at det er forskjell på dem. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Winge82 skrev for 7 timer siden: Kan jeg bruke dette dette til fett koppen til propellen? eller er det en spesiell type jeg skal bruke? Synes denne typen er litt blaut eller hva jeg skal kalle det. I forhold til det jeg er vandt til å bruke på anleggsmaskiner. Vidar. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Propell/Fett". Vennligst les reglene for titler. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Beklager skal det i betraktning. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 index skrev for 7 timer siden: Har hørt at den blir for tynn og renner ut når den blir varm. Men jeg har ikke prøvd den selv, bare fått tips av en jeg kjøpte båt fra. Takk for svar. Skal være enig at den virker veldig tynn. fikk høre det var en type fra biltema som heter propellakselfett. Så da prøver jeg den ? Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Sørlandet2 skrev for 6 timer siden: Kanskje jeg misforsto. Hva mener du med fettkoppen på propellen? Det jeg tenkte var et tynt lag på propellakselen ved montering. Takk for svar. Jeg skrev til ikke på propell. Men blir vel mere riktig å skrive fett koppen til propellaksel gjennomføring. Men har fått svar. Er en egen type fett som heter propellakselfett. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 LM 605 skrev for 6 timer siden: Biltema har vel noe som heter propellakselfett, som jo bør være egnet til bruk i pakkboksen. Takk for svar. Akkurat ett slik svar jeg var ute etter ??? Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Lazyjack skrev for 4 timer siden: Om du ikke vet hva en fettkopp er og hvordan slike smøresystemer for akslinger fungerer så er det vel greit å ikke svare. Søk heller på fettkopp og pakkboks her på forumet så kan du lese deg opp Hei. Takk for svar. Men forstår ikke helt hva du mener. Jeg har lest ganske mye fram og tilbake både på nett og her på forumet. Det er like mye meninger om disse forskjellige akselgjennomforingene som det er maur i en maurtue. Men alikevell svert lite om hva slags type fett som skal brukes. Det står stort sett bare fett. Min type brukes det fett. Og har fått høre det er en egen type fett, som heter propellakselfett. Så da går jeg for den. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Hakkannen skrev for 4 timer siden: Du skriver ikke hvilken type motor du har. Tradisjonelt sett har vanlig universalfett/grease blitt brukt til saktegående motorer, slik som Sabb, Marna, Sleipner, osv. Dette er motorer som ikke stresser avgårde, så sånn sett er nok ikke kravene til greasen vært så veldig store. Til slike gamle motorer har jeg brukt slikt universalfett i årevis uten problemer. Enig med deg i at fettet ikke bør være for tynt, da flyter det ut. Hei. takk for svar. Jeg har en Volvo Penta md2b 25hk. Så det er en liten og gammel motor. Er en annen her som fortalte meg om at biltema har en fett type som heter propellakselfett. Så da prøver jeg den. ? Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Midtpinne skrev for 3 timer siden: Jeg gikk fra vanlig grease til et marine grease på pakkboksen og ble kvitt en evig lekkasje. Jeg husker ikke merke, men det er mulig det var universal eller castrol. Jeg kan sjekke i morgen når jeg er i båten. Jeg bestemte meg da for at jeg skulle fortsette med å bruke marine grease, det er sikkert en grunn til at det er forskjell på dem. Hei. Takk for svar. Biltema har vist en egen type fett som heter propellakselfett. Så da vil jeg tru jeg prøver denne. Men er interessert i å høre hva du bruker for det. I tilfelle denne fra biltema ikke er noe særlig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Jeg har alltid brukt vanlig EP2 grease. Funker fint det, uansett fabrikat... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Winge82 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 index skrev 3 minutter siden: Jeg har alltid brukt vanlig EP2 grease. Funker fint det, uansett fabrikat... ?? Setter pris på å høre hva andre bruker? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.