Prikken Startet 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2018 Hei. Prøver å lese meg litt opp på forskjellig må/bør/vil ha av instrumentering i seilbåt. Det er ganske store forskjeller I pris ute å går. Alle påstår at det er ypperlig til de fleste forhold. Hvis du i dag skulle rigge ny seilbåt med komplett instrumentering; -hva ville du lagt inn av utstyr? -hvilken leverandør/merke? -hvorfor? Jeg skjønner at behovene vil variere fra de som bruker båten til å koke kaffe i ved kai og de som seiler over de 7 hav. Mitt utgangspunkt er seiling ved kysten i norden, men ha muligheten til blue-water om anledningen byr seg. Pr dagens dato så har jeg ikke båt, men det kan endre seg veldig fort? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Instrumentering". Vennligst les reglene for titler. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Har hatt garmin gmi 10 display med giver for vind, fart og dybde. Byttet båt ifjor og kjøpte samme pakke bare oppdatert utgave i vinter. Hjertmans i Sverige hadde denne på tilbud i til en bra pris. Du får det meste du trenger ut fra disse giverne. Lufttemperatur. Lufttrykk, vanntemp Etc.. Kobler du til en plotter får du all informasjonen der og. Garmin hadde en egen værstasjon modus i plotteren som kan være greit å ha på i havn. Vil du vise fler ting samtidig kan du kjøpe til fler displayer. Alle produsenter har mer eller mindre samme opplegg. Kjøper du raymarine får du autopilot kontrollen i samme design som instrumentet. Greit om du er opptatt av at alt er likt. Om du har en moderne båt som er bred med to ratt ville jeg hatt et display ved hver styreposisjon og en kartplotter sentralt plassert og alt fra samme produsent så man vet det snakker bra sammen. Merke blir vel etter smak og behag. Se hvilket brukergrensesnitt du foretrekker. B&G virker veldig fokusert på seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Jeg kjøpte komplett Raymarine med 2 x I70s instrumenter ITC5 gateway Vindmåler 9" Plotter og Autopilot. Kjøpte på innbyttetilbud, men rimelig ble det ikke. Foretrekker at alt snakker sammen med plugg and play. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Har Raymarine til seilbåt og er fornøyd med det. Men jeg synes det er dyrt og utvide/oppgradere duppeditter. Har inntrykket av at Garmin leverer på samme nivå, men til litt lavere pris. B&G opplever jeg ikke som intuitiv. Tror det er greit ved neste installasjon å velge leverandør som tillater tredjeparts software, samt at alt går på onboard trådløst (blir fort en del kabler i dag). Må ha: egentlig ikke noe hvis en har kompass og windex...VHF (kanskje, kommer an på hvor man seiler). Bør ha: ekkolodd, kartplotter, autopilot, vindistrumentering. Kan ha: AIS, radar. Lista videre er svært lang, se produsent kataloger, slutt å handle før du er tv-stjerne på Luksusfellen. Se for øvrig: https://www.hamnen.se/artiklar/raymarine-dronare-blir-battillbehor.html https://www.hamnen.se/artiklar/reportage/navico-nordic-framtiden-ligger-i-det-enkla.html Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Også enig i Too Much om plug n play. Velg en produsent og hold deg til det. Mixe ulike merker blir litt hummer og kanari, selv om det går det også. Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 (redigert) Det første jeg vil spørre om er hvor stor båt du har og hvor har du tenkt å seile? Alt jeg har er ikke nødvendig for mindre dagsturer, eller lokal regatta seiling. Jeg har full pakke Raymarine med både kartplotter med navionics kart, radar, vindinstrument, dybdemåler, fartsmåler vann (i forhold til land får du på plotteren) vindmåler og ikke minst en autopilot som kan brukes både til motorseilas og seiling. Redigert 29.Mars.2018 av OC393 (see edit history) Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Mulligan Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Hvis penger ikke er noe tema. NKE og Furuno. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Bigmac skrev for 1 time siden: Må ha: egentlig ikke noe hvis en har kompass og windex...VHF (kanskje, kommer an på hvor man seiler). Vet ikke hvor du ser for deg at du vil kunne klare deg uten VHF, men mobil er ikke noe alternativ til VHF. Får du et problem hvor du må be om hjelp vil VHF være å foretrekke. Du når ut til flere, med mindre du befinner deg langt til havs, og det ikke er andre båter innenfor en avstand av 40-50 nautiske mil (avhengig av din VHF og antenne/antennekabel). Mest sannsynlig vil ikke mobilen virke der ute. Det er ikke uvanlig når man ber om hjelp at det er flere involverte. Båter som måtte være i nærheten, redningsskøyten, helikopter osv. Alle disse kan kommunisere på VHF. Bruker du mobil vil du bare kunne kommunisere direkte med en av de andre aktørene, og så skal man evt. få gitt nummeret videre... Har vært med på mer enn et tilfelle hvor vi som driver redningstjeneste ville kunne gjort en bedre jobb dersom den som først ba om hjelp hadde hatt VHF, og ikke bare telefon. Sitér dette innlegget Link to post
Prikken Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Takker for tankene deres. Har som sagt ikke båt pr i dag. Ønsker meg en stødig, men litt leken seiler på 30 ft +/-. Hva jeg selv har tenkt er som nevnt lenger opp å holde seg til en produsent. Erfaringsmessig trenger ikke det heller være problemfritt, men det kan nok gjøre det lettere å bygge ut/om på systemet. Hvordan er erfaringen med slike multiinstrumenter? Ser det finnes instrumenter der man har en skjerm til å styre alt på. Ser både fordeler og ulemper her, men greit å høre erfaringer. Ikke er de helt billige heller. Det er bare å kjøre debatt. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Det er jo ikke allverden en trenger – men ekkolodd og vindinstrument ville jeg følt meg naken uten. Noen produsenter lager penere opplegg enn andre, og prisene varierer en del, men rent teknisk burde nok det meste fungere. Jeg har Raymarine på alt som er, og har fungert helt fint. Men billigere instrumenter fra f.eks. NASA ville nok også gjort jobben. Har tre forskjellige skjermer som viser logg/dybde/vind, i tillegg til to universalskjermer (en inne og en ute) som viser det jeg vil og lar meg styre autopiloten. I tillegg kommer plotter som kan styre alt, og iPader som kan styre plotteren. Synes det er greit å alltid kunne se vindinstrumentet og dybden i cockpit, glad jeg ikke har det på en «universalskjerm». Radar, AIS-transceiver og autopilot. Alt koblet i samme system, og fungerer helt uproblematisk – også over lang tid på havet. Kjekt at det henger sammen, men ikke sikker på om jeg ville gått for en såpass kostbar løsning om jeg begynte fra scratch. Kjøper du en båt har den jo gjerne en del av det du trenger, og så tar man det videre derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Jeg kjøpte multiinstrumenter fordi jeg liker dem, fordi jeg liker tanken på at jeg kan legge opp visning etter behov. Men også fordi at med dedikert vindinstrument (I60) så kabler man fra vindmåler (mast) til vindinstrument (over nedgangen), så gir vindinstrumentet vinddata til nettverket. Min vindmåler er koblet til ITC5 sammen med dybde og fart der kabler fra mast kommer ut i borde langt fremme i båten. Resten er koblet sammen med nettverket som går fra ITC5 via kartbord via autopilot, via plotter til instrumenter over nedgang. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Nevermind skrev 1 time siden: Vet ikke hvor du ser for deg at du vil kunne klare deg uten VHF, men mobil er ikke noe alternativ til VHF. Er enig i det du skriver, men jeg sa ikke at mobil er et fullverdig alternativ. At VHF er et må-krav blir for drøyt å påstå, men VHF kan/bør være med ombord. Svært mange fritidsbåter har ikke VHF ombord, og det går jo bra for det. Hva fagfolk som driver med redningstjeneste mener er greit å beskrive, men myndigheten har ikke utledet et krav om VHF. Men ift instrumenteringslista som jeg skrev kom VHF først...som du kanskje så. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Ipad med Navionics er kjempebra for oversikt, og zooming ut og inn på kart. Egner seg best under dekk. Kombinert med en kartplotter på styreposisjon, har du det mest nødvendige, etter mitt skjønn. Deretter kan man utvide i det uendelige, også med større dynamo, flere batterier, flere skjermer, osv. Jeg snakker av erfaring. Skulle jeg kjørt lavbudsjett, tror jeg en Ipad under dekk, med skikkelig lader i holder, og ett godt styrekompass hadde kommet høyt på lista. Da kan en som er under dekk geleide rormannen i trangt farvann. Glem papirkart. Du kommer ikke til å bruke dem alikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Jeg kan gi deg svar fra en som har en mindre båt, en 23 fots snekke som jeg går mye langs kysten med. Jeg har Lowrance plotter med integrert ekkolodd. Plotteren gir meg 5 ganger så mye informasjon som kart. Jeg har kart, men de ligger stort sett på plassen sin. Så har jeg kompass, det er nødvendig å ha sammen med plotteren om du kommer i tåke. Så har jeg VHF, men det får jeg lite ut av, Selv om jeg har kjøpt den dyreste antenna får jeg inn lite annet enn kystradioens værmeldinger. Jeg har ikke tatt sertifikat, så jeg har aldri snakka i den, men bare lytter - og båter skal være ganske så nær før jeg får dem inn. Ekkoloddet skrur jeg bare på for å fiske. En kamerat med større båt er på meg for å få autopilot til å integrere med plotteren, det vil frigjøre meg fra å sitte å passe på styringa sier han. Men jeg synes jeg ikke har så mye annet å gjøre ombord at det er verdt pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Nero II skrev 3 minutter siden: det vil frigjøre meg fra å sitte å passe på styringa Akkurat den der er jeg JÆV.. skeptisk til. Er det en ting du skal gjøre ombord er det å passe styringa. Vel og bra med autopilot, min styrer båten mye mer enn jeg gjør selv, men jeg passer styringa okke som. Hva skjer den dagen du eller noen andre uten å tenke seg om har lagt et kamera, mobiltelefon eller noe annet i nærheten av kompasset som styrer autopiloten? Har testet ufrivillig, og det som skjer er at båten slett ikke går dit det er meningen den skulle gå. Hvis du er "frigjort fra å passe styringa" da er du veldig fort en del av en statestikk du ikke har lyst til å være med i. Støtter deg fullt ut Nero, hvis ikke du har tid til å passe styringa kan du heller droppe anker og gjøre ferdig det som hastet sånn før du går :p Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Jeg har også noe som snakker sammen. Ingenting som jeg må ha, men kompass, ekkolodd og kart er et must hvis du skal på tur. Hvis du bare skal seile i indre Oslofjord så trenger du ikke stort. Hvis du skal handle nytt så kjøp noe som kan snakke sammen, da er mulighetene flere og det er jo litt moro å legge opp rute mm. Ser at noen snakker om å la autopiloten passe styringa. Det er kjekt med autopilot hvis du seiler "alene" Da kan du sette båten opp i mot vinden og få heist storseilet uten for mye styr, og også tatt det ned alene. Men en autopilot koster jo fort en del, så det er jo noe som kan komme etterhvert og ikke noe man må ha. Lykke til. Følg med på "salg" det er stadig noen leverandører som har innbytte kampanjer, 20-30% på utgående modeller mm. Sitér dette innlegget Link to post
Prikken Svart 2.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Så langt jeg har funnet ut at kart, kompass og VHF stort sett er det som bør stå på må ha listen. Når det gjelder vindinstrumenter: hva er egentlig poenget? Stort sett er man i cokpit og kan kjenne vinden selv. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 On 30.3.2018 at 7:01 AM, BØstrøm said: Ipad med Navionics er kjempebra for oversikt, og zooming ut og inn på kart. Egner seg best under dekk. Kombinert med en kartplotter på styreposisjon, har du det mest nødvendige, etter mitt skjønn. Deretter kan man utvide i det uendelige, også med større dynamo, flere batterier, flere skjermer, osv. Jeg snakker av erfaring. Skulle jeg kjørt lavbudsjett, tror jeg en Ipad under dekk, med skikkelig lader i holder, og ett godt styrekompass hadde kommet høyt på lista. Da kan en som er under dekk geleide rormannen i trangt farvann. Glem papirkart. Du kommer ikke til å bruke dem alikevel. Ipad har klare begrensninger med lys, tåler ikke vann, crasher når du trenger den. Papirkart er konge på oversikt, nattseilas og backup. Selv bruker jeg kartplotter, ipad og papirkart samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 (redigert) Vindinstrumenter er gull verdt om du skal seile. Bruker mine kontinuerlig på alle turer. Det handler delvis om å seile effektivt/raskt, men er også nyttig mhp seilvalg, når man bør reve, kursvalg mm. Og så er det jo moro å følge med på vindretning og styrke. Kartplotter og autopilot er også uunnværlig for meg. Plotteren må jeg kunne se der jeg står og styrer. Bruker nettbrett for oversikt, papirkart blir ren backup. Redigert 2.April.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Vi seiler med Garmin plotter, Windex, Raymarine autopilot. Det er i grunnen det vi trenger. Lesebrett er veldig bra, men bruker det ikke. Under dekk har vi en gammel PC som kjører OpenCPN. Hos oss brukes papirkart for oversikt. Ellers har vi oppdaterte farvannsbeskrivelser. Autopiloten er gull verd når jeg seiler alene og skal på dass, blant annet. Vindinstrumenter hadde vært bra. Men i løpet av 60 år på sjøen, så har jeg ikke kommet så langt enda. Jeg vet hvor det blåser fra, og hvor mye det blåser. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 (redigert) Krimart skrev 50 minutter siden: Ipad har klare begrensninger med lys, tåler ikke vann, crasher når du trenger den. Papirkart er konge på oversikt, nattseilas og backup. Selv bruker jeg kartplotter, ipad og papirkart samtidig. Deler de tankene. Har ipad i vanntett cover som backup. Ellers plotter, radar og papirkart for navigasjon. Autopilot ser jeg vanskelig å ikke ha. Kommer selvfølgelig an på hvor og hvordan man seiler, men stort sett er det autopiloten som styrer hos oss. Så viktig for vår bruk at vi har to autopiloter, der en er backup og er satt opp helt uavhengig av alle navigasjonssystemer (kobler man piloten til plotter kan man risikere at den ikke virker om feks gps antenna til plotteren tar kvelden). Dette oppsettet er for å seile med lite mannskap over store havstrekk der vi neppe har kapasitet til å håndstyre tusenvis av nm. Jeg har bevisst valgt å ha så enkle systemer som mulig. I dag kan man integrere stort sett alt fra stereo til dasspyling i plotteren ?Jeg er ikke tilhenger av det på navigasjonssystem, da det fort kompliserer både software og hardware i systemet. Radar hadde jeg definitivt satt opp på lista over ting jeg ikke hadde klart meg uten. Ekkolodd er bra å ha. Vindex holder lenge, men vindinstrument pleier jo å være en del av pakka i dag ? Redigert 2.April.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Autopiloten(e) trenger jo vinddata om man skal ha gleden av å seile på relativ vind.. Jeg har to uavhengige kartplottere montert fast i cockpit, hovedgrunnen til dette er å kunne se kart ved hvert ratt. Men da raymarinesystemet mitt fikk nettverksfeil i skjærgården var det utrolig kjekt med redundans. Til slikt vil jo også en mobiltelefon eller nettbrett duge for oss som driver med kystseilas i hjemlige farvann. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euklid Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 11 hours ago, Framtia said: Men da raymarinesystemet mitt fikk nettverksfeil i skjærgården var det utrolig kjekt med redundans. Til slikt vil jo også en mobiltelefon eller nettbrett duge for oss som driver med kystseilas i hjemlige farvann. Det har vist seg at nettbrett som navigasjon gjør susen også der det er dypt og en er langt hjemmefra – vi har knapt brukt annet enn iPad med Navionics på jordomseiling. Seilte oss mot alle odds aldri bort. Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Vel, instrumentering og instrumentering. Burde jo være obligatorisk i alle velmøblerte båter (hentet fra tråden falsk Fender) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 On 3/30/2018 at 8:33 AM, Tabaqui said: Akkurat den der er jeg JÆV.. skeptisk til. Er det en ting du skal gjøre ombord er det å passe styringa. Vel og bra med autopilot, min styrer båten mye mer enn jeg gjør selv, Når jeg seiler alene foretrekker jeg å la autopiloten passe styringa slik at jeg kan konsentrere meg om å holde utkikk. Dersom man sitter ved ratt/rorkult kan det være vanskelig å holde rede på hva som befinner seg bak genoaen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.