OC393 Startet 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2018 Jeg har sjekket litt og finner veldig mange varianter av vær og vind apper både for PC og iPad og sikkert også for Android. For PC: www.yr.no www.windy.com www.barentswatch.no +++ iPad/iPhone: yr Windfinder Kystvær Windy Weather4d i forskjellige varianter +++ Har du erfaring med noen av disse eller andre oppfordrer jeg deg til å skrive litt om erfaringene dine. Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Jeg bruker ofte barentswatch. Den synes jeg gir et godt bilde. Har ofte sjekket med faktiske observasjoner når jeg har vært på lengre turer. Dog stoler jeg ikke blindt på den, men den er ofte utgangspunkt for om jeg bestemmer meg for å prøve å krysse et utsatt bakstykke. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
OC393 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Jeg har lenge vært så enkel at jeg har brukt yr, men etterhvert også brukt windy og kystvær. For forecast bruker ikke alle leverandører samme modell, så da er det greit med litt forskjellig. En meteorolog jeg snakket med sa at været i morgen kan vi spå ganske nøyaktig, to - tre dager 50% riktig og alt over det er bingo. Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
fiskekongen Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Har gode erfaringer med WeatherPro appen. Den er ikke gratis men stemmer godt. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Bruker Weather 4D Pro, synes det gir en god oversikt. Kombinerer GRIB-filer fra GFS med routing fra Fast Seas. Datagrunnlaget varierer sjelden allverden mellom de forskjellige løsningene – med en del lokale unntak. På havet er det stort sett GFS som gjelder, vanskelig å få lastet ned data fra noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Weather 4D Pro ser jo fin ut, men hvordan får du tak i et polar diagram til din eller min båt? Finnes det polar diagram ferdige til de mest vanlig båtene inkludert i programmet? Jeg er ikke i stand til å lage et selv for øyeblikket. Ellers syntes vi at Pocket Grib er et lettvint og greit program om du må laste ned vær på liten båndbredde. Dessuten er det billig. http://pocketgrib.com/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Euklid Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Dårlig med polardiagrammer i Weather 4D. Jeg bruker uansett et annet verktøy for selve routingen (Fast Seas), men legger routingen fra Fast Seas som overlay over grib-filene fra GFS. Med god tilkobling til nettet kan en for så vidt gjøre alt dette rett i nettleseren, men denne løsningen fungerer fint også via satelittelefon og andre begredelig trege nettverk. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Bruker gribfiler som er gratis. Bruker lite data, når dekningen er dårlig, og tar bare sekunder å laste ned. Heter vist PocketGrib. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Bjørns betraktninger om kryssing av utsatte bakstykker, sier i beste fall noe om autokorrektur. I værste fall, er vel mannskapet mest utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 BØstrøm skrev 13 minutter siden: Bjørns betraktninger om kryssing av utsatte bakstykker, sier i beste fall noe om autokorrektur. I værste fall, er vel mannskapet mest utsatt. Ser at det ikke er noen som kommer til å være med meg på tur etter dette. ??? Bakstykket er trygt, for å prøve meg på å rette opp litt autokorrektur. Havstykket er fortsatt litt utsatt. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Barbaria Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Euklid skrev for 10 timer siden: Dårlig med polardiagrammer i Weather 4D. Jeg bruker uansett et annet verktøy for selve routingen (Fast Seas), men legger routingen fra Fast Seas som overlay over grib-filene fra GFS. Med god tilkobling til nettet kan en for så vidt gjøre alt dette rett i nettleseren, men denne løsningen fungerer fint også via satelittelefon og andre begredelig trege nettverk. Jeg mener å huske at Fast Seas har mulighet for et mer eller mindre std polardiagramm. Testet det en gang men fikk ikke routingen til å stemme med virkligheten. Da kommer spørsmålet om hvor nøyaktig må et slikt diagram være og hvor stor påvirkning har det for ruten som kalkuleres? Jeg vil tro at det er himmelvid forskjell på den kalkulerte ruten til en racer og vår cruiser og derfor stole på et diagram som ikke er ganske nær din båt blir helt feil. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Roger jo Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 sammen er diss bra. Windytv Smhi.se.vaderet ifm.fcoo.dk Og er ofte bedre enn http://om.yr.no/info/verdata/grib/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Euklid Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 On 3/30/2018 at 9:33 AM, Barbaria said: Testet det en gang men fikk ikke routingen til å stemme med virkligheten. Da kommer spørsmålet om hvor nøyaktig må et slikt diagram være og hvor stor påvirkning har det for ruten som kalkuleres? Jeg vil tro at det er himmelvid forskjell på den kalkulerte ruten til en racer og vår cruiser og derfor stole på et diagram som ikke er ganske nær din båt blir helt feil. Mener jeg tok utgangspunkt i standarddiagrammet fra Fast Seas og så justerte litt her og der etter eget forgodtbefinnende da jeg satte det opp. Viktig å få diagrammet til å stemme ikke bare for båten, men for egne seilvaner – i mitt tilfelle sendrektig seiling der vi rever tidlig og prøver å gjøre livet noenlunde behagelig underveis. Synes resultatene har vært jevnt over veldig gode, men bruk av modeller fritar en jo ikke fra å måtte gjøre noen egne vurderinger. Husker for eksempel at Fast Seas var ganske oppsatt på at jeg skulle sikte meg rett mot destinasjonen da vi gikk gjennom stillebeltet rundt ekvator på vei fra Ascension til Grenada. Det ga nok mening gitt de små blaffene av vind som fantes på værmeldingene akkurat da, men er en i et området vinden stort sett er fraværende gjelder det primært å komme seg bort – og vi gikk for motor rett nordover, inntil passaten dukket opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.