Jump to content

Erfaringer med vær apper for PC, iPad og Android

OC393

Recommended Posts

Jeg har sjekket litt og finner veldig mange varianter av vær og vind apper både for PC og iPad og sikkert også for Android. 

For PC:

www.yr.no

www.windy.com

www.barentswatch.no

+++

iPad/iPhone:

yr

Windfinder

Kystvær

Windy

Weather4d i forskjellige varianter

+++

Har du erfaring med noen av disse eller andre oppfordrer jeg deg til å skrive litt om erfaringene dine.

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013

Jeg har lenge vært så enkel at jeg har brukt yr, men etterhvert også brukt windy og kystvær.  For forecast bruker ikke alle leverandører samme modell, så da er det greit med litt forskjellig.  En meteorolog jeg snakket med sa at været i morgen kan vi spå ganske nøyaktig, to - tre dager 50% riktig og alt over det er bingo. :giggle: 

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013

Weather 4D Pro ser jo fin ut, men hvordan får du tak i et polar diagram til din eller min båt? Finnes det polar diagram ferdige til de mest vanlig båtene inkludert i programmet? Jeg er ikke i stand til å lage et selv for øyeblikket.

Ellers syntes vi at Pocket Grib er et lettvint og greit program om du må laste ned vær på liten båndbredde. Dessuten er det billig.

http://pocketgrib.com/

Dårlig med polardiagrammer i Weather 4D. Jeg bruker uansett et annet verktøy for selve routingen (Fast Seas), men legger routingen fra Fast Seas som overlay over grib-filene fra GFS. Med god tilkobling til nettet kan en for så vidt gjøre alt dette rett i nettleseren, men denne løsningen fungerer fint også via satelittelefon og andre begredelig trege nettverk.

BØstrøm skrev 13 minutter siden:

Bjørns betraktninger om kryssing av utsatte bakstykker, sier i beste fall noe om autokorrektur. I værste fall, er vel mannskapet mest utsatt.

Ser at det ikke er noen som kommer til å være med meg på tur etter dette. ???

Bakstykket er trygt, for å prøve meg på å rette opp litt autokorrektur.  Havstykket er fortsatt litt utsatt. ?

Endelig ble det Bobåt

Euklid skrev for 10 timer siden:

Dårlig med polardiagrammer i Weather 4D. Jeg bruker uansett et annet verktøy for selve routingen (Fast Seas), men legger routingen fra Fast Seas som overlay over grib-filene fra GFS. Med god tilkobling til nettet kan en for så vidt gjøre alt dette rett i nettleseren, men denne løsningen fungerer fint også via satelittelefon og andre begredelig trege nettverk.

Jeg mener å huske at Fast Seas har mulighet for et mer eller mindre std polardiagramm. Testet det en gang men fikk ikke routingen til å stemme med virkligheten. Da kommer spørsmålet om hvor nøyaktig må et slikt diagram være og hvor stor påvirkning har det for ruten som kalkuleres? Jeg vil tro at det er himmelvid forskjell på den kalkulerte ruten til en racer og vår cruiser og derfor stole på et diagram som ikke er ganske nær din båt blir helt feil. 

On 3/30/2018 at 9:33 AM, Barbaria said:

Testet det en gang men fikk ikke routingen til å stemme med virkligheten. Da kommer spørsmålet om hvor nøyaktig må et slikt diagram være og hvor stor påvirkning har det for ruten som kalkuleres? Jeg vil tro at det er himmelvid forskjell på den kalkulerte ruten til en racer og vår cruiser og derfor stole på et diagram som ikke er ganske nær din båt blir helt feil. 

Mener jeg tok utgangspunkt i standarddiagrammet fra Fast Seas og så justerte litt her og der etter eget forgodtbefinnende da jeg satte det opp. Viktig å få diagrammet til å stemme ikke bare for båten, men for egne seilvaner – i mitt tilfelle sendrektig seiling der vi rever tidlig og prøver å gjøre livet noenlunde behagelig underveis.

Synes resultatene har vært jevnt over veldig gode, men bruk av modeller fritar en jo ikke fra å måtte gjøre noen egne vurderinger. Husker for eksempel at Fast Seas var ganske oppsatt på at jeg skulle sikte meg rett mot destinasjonen da vi gikk gjennom stillebeltet rundt ekvator på vei fra Ascension til Grenada. Det ga nok mening gitt de små blaffene av vind som fantes på værmeldingene akkurat da, men er en i et området vinden stort sett er fraværende gjelder det primært å komme seg bort – og vi gikk for motor rett nordover, inntil passaten dukket opp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...