Havmannen Startet 30.Mars.2018 Del på Facebook Startet 30.Mars.2018 Hei! Er det noen her med kunnskap om hvordan å få løs toppen/(toppene) på denne motoren?...(se bildet under) Jeg har skrudd av seks bolter, det virker som den har løsnet litt, men ennå sitter den fast! Jeg klarer ikke umiddelbart å se hvor den fortsatt sitter... Det er delte topper på denne motoren, og jeg må av med en av toppene for å skifte pakning. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Hei Havmann. det ser ut som jeg ser en pinnebolt til kjølemanifold øverst i bildet? er ikke manifolder skrudd av? disse må av. ellers er toppen løs, henger i pakningen, og kan trekkes rett opp. lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Havmannen Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Jeg skrudde av en mutter der, men det er jo selvfølgelig to bolter... Tusen takk for hjelp! :) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Hei igjen. det er ikke nok å ta mutterne til kjøler/manifold.. om du vil forsøke å skifte topp uten å ta av manifoldene, må du skru ut pinneboltene fra toppene. Dette er mulig, i teorien, men ikke anbefalt metode. lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 (redigert) Det er 4 pinnebolter på hver topp, og normalt sett må både aftercooler og eksosmanifold av når toppene skal av. Om det går an uten vet jeg ikke. Servicemanual finner du forøvrig i dokumentarkivet her, såvidt jeg husker. Redigert 30.Mars.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Havmannen Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 dude skrev for 4 timer siden: Hei igjen. det er ikke nok å ta mutterne til kjøler/manifold.. om du vil forsøke å skifte topp uten å ta av manifoldene, må du skru ut pinneboltene fra toppene. Dette er mulig, i teorien, men ikke anbefalt metode. lykke til! Heisann! Jeg trodde først du mente en bolt som står på tvers inn fra siden, og inn i toppen. Ser du den litt tykke stubben av en bolt som er under kjøleren?... Jeg skjønner jo nå at du mente boltene som danner festene til selve kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Havmannen Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Teerex skrev 53 minutter siden: Det er 4 pinnebolter på hver topp, og normalt sett må både aftercooler og eksosmanifold av når toppene skal av. Om det går an uten vet jeg ikke. Servicemanual finner du forøvrig i dokumentarkivet her, såvidt jeg husker. Se der ja...det bildet forklarer mye. Toppen som må av ved siden av dieselpumpa. Kommer det til å bli komplkasjoner med at denne evnt. kommer i vegen når toppen skal ut?... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Ja det kan nok bli komplikasjoner. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 (redigert) Servicemanualen finner du forøvrig her, for 3,0, 3,6 og 4,2 liter. Redigert 30.Mars.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
GSEuser Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Skru av aftercooler og eksosmanifold, så er det bare å løfte av toppen. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 31.Mars.2018 Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 (redigert) Tror ikke det er så dumt å lese manualen før du setter i gang med sånt :) Vær oppmerksom på at det er gitt ut en service bulletin av mercruiser når det gjelder toppakningene på disse motorene. Hvis du har toppakninger som er enkeltvis for hver topp så tror jeg du må skifte endestykket foran syl 1 og etter syl 6. Hvis det allerede har vært montert MLS pakning på denne motoren så er det ikke behov for å gjøre noe med de. Det går evt an å maskinere de ned eller kjøpe nye som passer. Forskjellen er at de nye toppakningene går lengre ut og havner under endestykkene, det gjorde ikke de gamle enkeltvise pakningene. Redigert 31.Mars.2018 av svendis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 31.Mars.2018 Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Bildene over er hentet fra manualen på de nyere motorene, som kom med MLS toppakning fra de var ny. Hvis du følger prosedyren for 4.2L som er 6 syl så skal det bli riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Mars.2018 Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 (redigert) Ja endestykkene kan maskineres ned, men de korrekte koster bare 300 kroner stykket hos Ravns Garage. Hadde glemt at de enkeltvise toppakningene ikke var i produksjon lengre (men vil tro at de allikevel kanskje finnes et eller annet sted). Men da må jo uansett alle toppene av hvis toppakninger skal byttes til MLS. Fordelen med MLS pakningene er jo at man slipper å ettertrekke toppene etter 100 timer Her en grei tråd om emnet fra 2013, der jeg hadde puttet inn det meste fra 2002-servicemanualen vedr. toppakning og MLS iallefall. Redigert 31.Mars.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Havmannen Svart 10.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2018 Mine herrer, tusen takk til alle sammen for utrolig god info! Her får en jo greie på alt en lurer på pluss mye, mye mer! Jeg har imidlertid bestemt meg for å ta ut motoren for en mer omfattende overhaling. Det er åpenbart at det er nødvendig, det viser seg nemlig at topper, ventiler, og mye annet er løst!...(vanskjøtsel fra tidligere eiere er vel nøkkelordet her...) Har en avtale med et proft verksted med godt ry. De skal først få et overblikk over motoren for så å gi meg et kostnadsoverslag. Greia er at den er utrolig lettstartet, ryker ikke, og går uten den minste antydning til ulyd. Trua på at det enda er mye motor igjen er defintivt til stede! Ha en ellers fortreffelig aften, hilsen Havmannen! :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Mener du at motoren ikke har vært skrudd sammen på rett måte altså... av en eller annen "fingernem" eier? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.