Jump to content

Mercruiser 3,6 180 hk, hvordan demontere toppene?


Havmannen

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her med kunnskap om hvordan å få løs toppen/(toppene) på denne motoren?...(se bildet under)

Jeg har skrudd av seks bolter, det virker som den har løsnet litt, men ennå sitter den fast! Jeg klarer ikke umiddelbart å se hvor den fortsatt sitter...

Det er delte topper på denne motoren, og jeg må av med en av toppene for å skifte pakning. 5abe34f3b5c06_20180330_1240381.jpg.93fbd089bce77f9d50ee2ebb0857dfdb.jpg

 

Link to post

Det er 4 pinnebolter på hver topp, og normalt sett må både aftercooler og eksosmanifold av når toppene skal av.

Om det går an uten vet jeg ikke. 

Servicemanual finner du forøvrig i dokumentarkivet her, såvidt jeg husker.

 

 

topplokk.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
dude skrev for 4 timer siden:

Hei igjen.

 

det er ikke nok å ta mutterne til kjøler/manifold.. 

om du vil forsøke å skifte topp uten å ta av manifoldene, må du skru 

ut pinneboltene fra toppene.

Dette er mulig, i teorien, men ikke anbefalt metode.

 

lykke til!

Heisann!

Jeg trodde først du mente en bolt som står på tvers inn fra siden, og inn i toppen. Ser du den litt tykke stubben av en bolt som er under kjøleren?... Jeg skjønner jo nå at du mente boltene som danner festene til selve kjøleren. 

 

 

Link to post
Teerex skrev 53 minutter siden:

Det er 4 pinnebolter på hver topp, og normalt sett må både aftercooler og eksosmanifold av når toppene skal av.

Om det går an uten vet jeg ikke. 

Servicemanual finner du forøvrig i dokumentarkivet her, såvidt jeg husker.

 

 

topplokk.jpg

Se der ja...det bildet forklarer mye. Toppen som må av ved siden av dieselpumpa. Kommer det til å bli komplkasjoner med at denne evnt. kommer i vegen når toppen skal ut?...

 

Link to post

Ja det kan nok bli komplikasjoner.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Servicemanualen finner du forøvrig her, for 3,0, 3,6 og 4,2 liter.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror ikke det er så dumt å lese manualen før du setter i gang med sånt :)

Vær oppmerksom på at det er gitt ut en service bulletin av mercruiser når det gjelder toppakningene på disse motorene. Hvis du har toppakninger som er enkeltvis for hver topp så tror jeg du må skifte endestykket foran syl 1 og etter syl 6. Hvis det allerede har vært montert MLS pakning på denne motoren så er det ikke behov for å gjøre noe med de. Det går evt an å maskinere de ned eller kjøpe nye som passer. Forskjellen er at de nye toppakningene går lengre ut og havner under endestykkene, det gjorde ikke de gamle enkeltvise pakningene.

Redigert av svendis (see edit history)
Link to post

Ja endestykkene kan maskineres ned, men de korrekte koster bare 300 kroner stykket hos Ravns Garage.

Hadde glemt at de enkeltvise toppakningene ikke var i produksjon lengre (men vil tro at de allikevel kanskje finnes et eller annet sted).

Men da må jo uansett alle toppene av hvis toppakninger skal byttes til MLS.

Fordelen med MLS pakningene er jo at man slipper å ettertrekke toppene etter 100 timer

 

Her en grei tråd om emnet fra 2013, der jeg hadde puttet inn det meste fra 2002-servicemanualen vedr. toppakning og MLS iallefall.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Mine herrer, tusen takk til alle sammen for utrolig god info! 

Her får en jo greie på alt en lurer på pluss mye, mye mer!

 

Jeg har imidlertid bestemt meg for å ta ut motoren for en mer omfattende overhaling. Det er åpenbart at det er nødvendig, det viser seg nemlig at topper, ventiler, og mye annet er løst!...(vanskjøtsel fra tidligere eiere er vel nøkkelordet her...)

Har en avtale med et proft verksted med godt ry. De skal først få et overblikk over motoren for så å gi meg et kostnadsoverslag.

Greia er at den er utrolig lettstartet, ryker ikke, og går uten den minste antydning til ulyd. Trua på at det enda er mye motor igjen er defintivt til stede!

 

Ha en ellers fortreffelig aften, hilsen Havmannen! :)

 

 

 

 

Link to post

Mener du at motoren ikke har vært skrudd sammen på rett måte altså... av en eller annen "fingernem" eier? :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...