Jump to content

Kavitering, trimming av motoren..


Avsluttet2

Recommended Posts

Det er speilblank sjø og jeg kjører 27, 28 knop. Har trimmet motoren slik jeg antar er gunstigst, svinger ikke, rører ikke gasspaken og så plutselig slipper motoren. Jeg kvepper selvsagt i det lyden forandrer seg og tusen tanker farer gjennom hodet (kjørte jeg på noe???, mistet jeg propellen??) i det jeg drar ned gasspaken, fastslår at det var kavitasjon og puster lettet ut.

 

Er det vanlig at dette skjer av og til eller er det jeg som trimmer motoren for høyt??

Er det skadelig for motoren at dette skjer av og til??

 

tj

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker alltid å trimme motoren så langt opp at den ligger i grenseland til å kavitere eller spinne når jeg kjører rett frem. Ved svinging så vil den kavitere, dette er normalt.

 

Jeg kjører slik pga at jeg "føler" at dette er mest økonomisk. Normalt så vil hastigheten på motoren bare øke med 100 -300 omrdreininger ved kavitering.

 

For å forhindre dette så er det bare i trimme motoren noen milimeter ned/inn.

 

Dette er ikke skadelig for motoren dersom ikke du nærmer deg maksturtall på motoren.

 

:wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det skal slippe dersom propellen får seg en smell, sånn at man unngår skader på gir osv. Men det hender jo av og til at disse slipper uten at man har vært borti noe.

Neste gang det skjer , dersom du beholder full gass men tilter motoren inn istedet, og det fortsatt slipper, så indikerer det at det er gumminavet som slipper. Dersom turtallet går ned til normalt, så tyder det mer på kavitasjon.

Verksteder som Winrace, og muligens Progress kan vulke navet på nytt sånn at man slipper å kjøpe ny propell dersom den ellers er i god stand.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Min båt kjøres og oppfører seg slik John_Kr sier. Trimmer motoren maks ut ved både marsj og topp-fart. Da kan det hende propellen slipper vannet noen ganger. Spesielt hvis jeg krysser noen hekkbølger e.l. og når jeg svinger. Det er jo turtallsperre på nye motorer så min stopper ved ca. 6000rpm, så dette skal ikke være skadelig for motoren. At gumminavet har "sluppet" tror jeg ikke. Da ville du merket det ved at sen slurer når den jobber som tyngst, d.v.s når båten skal opp i plan. Hvis du vil unngå at det skjer ofte, er det bare å trimme ørlite granne inn, da bør det ikke skje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...