Jump to content

Sandstrøm 565 og valg av propell

Harald-

Recommended Posts

Har fått prøvekjørt min nye Sandstrøm 565 med 60 Hk Yamaha.

Forsøkte først den orginale propellen som har en stigning på 13, trimmet motoren bare tre streker (20% forover) på instrumentet, og fikk ikke mer enn 5200 rpm, og 22 knop.

Satt så på en 11 propell, da fikk jeg 25 knop men lett over 6000 rpm og overspeed vernet la seg inn.

Satt så tilbake 11'er propellen, og tiltet motoren 65-75% forover på grafen, da får jeg 28 knop alene i båten, og 5500 rpm.

Vill tro at da vill størrelse 12 være bra for meg, eller hva tror dere?

Båtene er oppgitt med 30 knop maksfart, og jeg kjenner at der er "dødgang" siste 10 prosentene på hendelen.

Vanskelig valg når det gjelder propell. Jeg kjører med propellen som ble levert i fra forhandler, som er en Honda 11x15 HQ alu propell. Mener sånn røft at jeg oppnådde ca 5800rpm, og nærmere 30 knop. Motoren er montert i tredje hull. Nå har jo jeg en 60 Honda, så det kan vel ikke sammenlignes direkte med din Yamaha. Ser at med en Mercury 60hk  oppnår 565cc  ca. 6100rpm, og 31,7 knop (prop. 10,1x14), i følge Sandstrøm. Vanskelig det derre med propellvalg. Ser også at det brukes en 11x15 på Sandstrøm 565 (åpen) m/ 60 Honda. Denne gjør over 30 knop v/ 6000rpm, men båten er jo ca. 100kg lettere enn 565 cc.

• 3 år senere...

Hei, jeg vurderer å kjøpe en Sandström 565 CC fra 2016 med 60Hk Honda. Vi kommer til å være 4 voksne i den ganske ofte, og en sjelden gang 4 voksne og 2 barn. Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med om den da vil plane. Eier har bare vært 3 i den og sier den da lett planer med tilt. Vh AJ1

Redigert av AJ1 (see edit history)

Vanskelig å si.  Har jo samme båt og motor, men bruker båten mest aleine, kanskje to personer av og til,. Planer veldig lett med to personer. Honda sin 60 hk er jo ganske kraftig, og skyver godt i fra seg på full guffe, så mener den burde plane med fire personer ombord. Båten har jo også trim flabs som standard, så disse kan jo hjelpe til sammen med riktig tilt av motoren. Mener der ligger inne noen tester av båt/motor hos Sandstrom innovation.se        Har hatt min båt i fem sesonger nå, og har vært en utmerket båt til fiske/tur/uten et eneste feilslag av noen art. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...