Jump to content

Husky R6, vannskibøyle som fortøyningspunkt?

foijord

Recommended Posts

Hei,

har en splitter ny Husky R6 med vannskibøyle. Det er litt vanskelig å få båten til å ligge i ro i båsen, trenger tau 90 grader ut fra båten bak for å holde den i ro sideveis bak. Dersom jeg kun fortøyer i kryssholkene bak går tauene for skrått fremover og båten holdes dermed ikke i ro sidelengs, men ligger og gnur på fenderne. Hvis jeg i tillegg tar et tau fra vannskibøylen går dette rett sidelengs og holder båten støtt i båsen. Kan noen komme med innspill på om dette er OK? Er vannskibøylen sterk nok til dette? (selve bøylen er veldig sterk, tenker på innfestingen).

Takker på forhånd for svar og innsikt!

Guest Avmønstret#

Hvis belastningen går i samme retning som bøylen er konstruert for, dvs bakover, så ser jeg ikke problemet. Men også langt nok tau eller fjæring så det ikke blir stående å rykke. 

Innfestning og bøyle blir jo litt en side av samme sak. Den tåler å dra opp noen på vannski, da tåler den, og innfestningen relativt mye, men allikevel, en normal pullert skal jo tåle veldig, veldig mye. Så.. jeg ville tatt en kikk og sammenlignet innfestingene. Om det er kronglete å komme til så pleier jeg å sette lys på og filme med mobilen. 

On 3/31/2018 at 9:05 PM, Code0 said:

No problem. Legg tau ut til begge sider, med demper og litt slakk. Det er rykk-og-napp som gir slitasje over tid. Fest tau lavest mulig, pga pendling blir utslagene høyere oppe i høyden.

Takk for innspill. Har lagt fortøyningsfjær på hver side. Men har ikke festet så lavt som mulig, da jeg er redd tauet kunne vandre oppover. Litt vanskelig å forklare, men vannskibøylen har 4 "bein", men de går sammen ca. midt på, og så er det to av beina som fortsetter oppover og danner selve bøylen. Jeg har surret tauene rundt der beina møtes slik at de ikke har mulighet til å gli hverken opp eller ned. Dette er ca. midt på konstruksjonen, høydemessig.

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...