John_Kr Startet 1.April.2018 Link til dette innlegget Startet 1.April.2018 (redigert) Dette er sikkert diskutert tidligere, men jeg fant ingen tråder om dette... For en del år siden hadde vi mange radiostasjoner langs hele kysten hvor personalet på Kystradiostasjonen hadde god lokalkunnskap. Så begynte nedleggelsesprosessen og fjernstyring av antennepark ble mulig og populært, samt at Telenor sparte store pengesummer. Slik jeg oppfatter bilde i dag så har vi igjen kun 2 stk. Kystradiostasjoner, en i sør og en i nord. Hvor de er plassert er noe ukjent for meg i skrivende stund... Jo, vi har fått elektronikk som hjelper operatørene til å finne ut av hvor vi er på havet. Det som var avgjørende tidligere var god lokalkunnskap, denne lokalkunnskapen medførte at havaristen fikk rask hjelp. Nå oppfatter jeg det slik at lokalkunnskap ikke lengre er så viktig, det er viktigere å spare penger. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har fulgt med i organisasjonsendringene til Kystverket, men er det blitt slik at vi har bare 2 stk. Kystradiostasjoner i dag? Hvordan fungerer dette opp mot lokalkunnskap? Redigert 1.April.2018 av John_Kr Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Benji Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 (redigert) Uten å kommentere for mye, av div årsaker. Ikke bland Kystverket og Kystradio sammen, de er vidt forskjellig aktører. Redigert 1.April.2018 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
BØstrøm Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Startet tråden «Tjøme nedlagt, hva skal man rope på» tidligere i år. Mye aktivitet på den tråden. Det viktigste er nok å ta tak i mikrofonen, og rope. Du får alltid svar. Husker godt, på Skagen Race, for noen år siden. En nordmann ropte febrilsk på Skagen Radio, ble oppkalt av Tjøme, og ropte videre på Skagen havn på havnekanal. Jeg har vel skrevet om denne før også, men veldig morsom.... Nordmann i havn i Kjøbenhavn roper ....Danmark Radio, Danmark Radio, noen ganger, uten respons. Etterhvert kommer Lyngby Radio inn. Ja du som roper Danmarks Radio, dette er Lyngby Radio, hvilken kanal ligger du på.... Kanal og kanal fru Blom, repliserte nordmannen, dette ligner vel mest på Langelinie... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Kystradio Nord ligger i Bodø, samlokalisert med hovedreningssentralen for Nord Norge. Kystradio Sør ligger i Stavanger, samlokalisert med hovedredningssentralen for Sør Norge. De årene jeg har hatt VHF har det gått fra Ørland Radio til Florø Radio og nå Kystradio Sør for de områdene jeg ferdes på i helgene. Jeg har ikke opplevd dette som problematisk. Litt annen dialekt på operatørene, men det må jo være greit. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 (redigert) John_Kr skrev for 1 time siden: Slik jeg oppfatter bilde i dag så har vi igjen kun 2 stk. Kystradiostasjoner, en i sør og en i nord. Hvor de er plassert er noe ukjent for meg i skrivende stund... Jo, vi har fått elektronikk som hjelper operatørene til å finne ut av hvor vi er på havet. Det som var avgjørende tidligere var god lokalkunnskap, denne lokalkunnskapen medførte at havaristen fikk rask hjelp. Nå oppfatter jeg det slik at lokalkunnskap ikke lengre er så viktig, det er viktigere å spare penger. De ligger på Sola og Bodø sammen med Hovedredningssentralene Om vi kommer til å merke noe forskjell, kommer an på om de to sentralene har stor nok bemaning. Lokalkunskapen er og har hvert hos RS, Før var det vel noen skippere og telegrafister som fikk jobb på kyst radiostasjonene Hvor de rekruttere fra i dag vet jeg ikke. Hvis du lå og drev på utsiden av Ulvøya kan jeg herfra se at Horn Flyer er et steinkast unna pluss andre bårer i nærheten. Redigert 1.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TB22 Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Antar at å bruke kun "kystradio" i oppkallet holder i lange bananer? Uten å ha grublet noe særlig på kan jeg ikke skjønne at sør eller nord har noe å si for de bak mikrofonen hos kystradioen. Eller? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
BØstrøm Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Helt riktig, TB22. Ta tak i mikken, og rop, så får du nok svar. Hvis det er mayday, så ikke fortell at det er Telemarkskanalen du ligger på. Da mister de fort interesse. Var en som prøvde å døpe båten til MegDeg, men det ble avslått. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 BØstrøm skrev 10 minutter siden: Helt riktig, TB22. Ta tak i mikken, og rop, så får du nok svar. Hvis det er mayday, så ikke fortell at det er Telemarkskanalen du ligger på. Da mister de fort interesse. Var en som prøvde å døpe båten til MegDeg, men det ble avslått. Nja mister interessen, det gjør de IKKE. men har begrenset dekning på VHF der,men opp til Ulefoss sluser - så der. Skulle de høre ett slikt kall fra kanalen, sille de garantert vidrefomidle det til rette innstans. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mr. Hilde Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Ser at begge kystradiostasjonene bruker samme MMSI-nummer: 002570000. Det gjør det enkelt å få kontakt via et DSC-oppkall. La det inn i nummerlista, og prøvde dette i går. Fungerte helt knall! Radioen gikk automatisk over til arbeidskanalen da kystradiosør svarte på oppkallet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Alt er forklart i denne linken til Kystradioen: http://kystradio.no/privat/nyheter/fra-fem-til-to-kystradiostasjoner/ Så når du roper opp kystradiostasjon, kan du si "Kystradio Sør" eller "Kystradio Nord". MMSI til begge er 002570000 (DSC vil da gå til den kystradiostasjonen du er nærmest). Kanalplan for Kystradio Sør: https://telenormaritimradio.blob.core.windows.net/tmr/1747/kanalplan-vhf-soer_norge.pdf Kanalplan for Kystradio Nord: https://telenormaritimradio.blob.core.windows.net/tmr/1742/kanalplan-vhf-2018-nord-norge_final.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Og alt på er ark https://stockholmradio.se/wp-content/uploads/2017/09/VHF-kartan-Norden-2017.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 (redigert) Roger jo skrev 6 minutter siden: Og alt på er ark https://stockholmradio.se/wp-content/uploads/2017/09/VHF-kartan-Norden-2017.pdf Gammalt utdatert. Stockholm radio må få ut finger'n. Redigert 2.April.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Mix skrev 1 minutt siden: Gammalt utdatert. Er det feil på den? Den er rett til det kommer en ny Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Ja det er mange feil på den. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 send da en mail til Stockholm Radio om feilen det er den desidert beste kanalplanen ...10 land i nordeuropa med i info om trafikklister, nav-varninger, vær i tillegg til arb.kanaler på en ende A4 i mittfall printer jeg denne i A5, legger nødprosedyren på baksiden, med MMSI nummer og båtnavn og plastlaminerer dette, så henger dette ved VHFn Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Ja noen svenske VHF konsejonærer burde ta ett tak for å få oppdatert Stockholm Radio om feilen. Vi er i 2018 nå, og har vært det en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Er det bare årstallet og omorg. av norske kystradion du henger deg opp i ? eller er det andre feil.............?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Personlig henger jeg meg ikke opp i noe. Jeg bruker norsk kanalplan når jeg trenger den. Men jeg synes kanalplaner skal være korrekte og oppdaterte, såpass må en kunne forvente selv av svensker. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 (redigert) Har http://kystradio.no glemt å infomere om forandringen nå igjen . Fikk en fra Lynbø radio i fjor som det sto 2015 på da jeg ville oppgradere . Redigert 2.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Roger jo skrev 19 minutter siden: Fikk en fra Lynbø radio i fjor som det sto 2015 på da jeg ville oppgradere . Ja Lynbø radio er noe herk. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 har fundert litt på dette med å kalle på RADIONORD / RADIOSØR, sentralisering av VHF tjenesten har på gått i mange år nå i flere land, men jeg har normalt brukt de "gamle" stasjonsnavnene i oppkall, kaller på Skagen, Florø, Gøteborg etc etc. Når folkene i Stockholm eller Lyngby hører dette så 1) de skjønner at jeg trolig vet noenlunde hvor jeg er - ingen ulempe 2) VHF bølger har sine snodigheter, under gunstige forhold tar du inn norsk VHF i Roma - stole blindt på retningsantennnene i Bodø og Stavanger kan trolig ha sine uheldige sider Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Roger jo Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Mener at når en roper på "kystradio" så slår den nærmeste base stasjon inn så de vet ca. hvor du er. Hvor du virkelig er må en alltid vite. Ser at Sør har 4 stasjoner 01. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
-TUR- Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 On 4/3/2018 at 8:11 AM, Roger jo said: Mener at når en roper på "kystradio" så slår den nærmeste base stasjon inn så de vet ca. hvor du er. Hvor du virkelig er må en alltid vite. Ser at Sør har 4 stasjoner 01. Hei Roger Jo, Pr. i dag har Kystradio Sør kanal 01 i bruk 6 steder; Skien Farsund Haugesund Liktvorane Måløy Draugen Forøvrig har du helt rett, det er jo først og fremst oss på sjøen som må vite hvor vi er :) Ha en god sesong! Med hilsen Tore Både sjøfarende og kystradiooperatør Sitér dette innlegget Med hilsen Tore Sjøfarende og kystradiooperatør Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.