Jump to content

Airmar - mulig lekkasje skrogjennomføring

oberst1

Recommended Posts

Hei ?. Håper på litt hjelp, ikke alltid tankesettet mitt alene er det beste ?

Har ikke erfaring med dette fra tidligere, men mistenker sterkt at det trenger inn vann gjennom en av disse Airmar-enhetene.

Lang historie kort; fikk tlf fra marinaen om alarm fra båten Skjærtorsdag en time før jeg skulle ned allikevel... Viste seg å være midtre (av tre lensepumper) som sto og gikk. OK, Rule-bryteren hadde hengt seg opp. Litt rengjøring og bevegelse så virket den fint. Kunne ikke umiddelbart se noe vann piple noe sted... 

Tenkte at over tid (ligger i sjøen hele vinteren) vil det kunne komme noe og pumpa vil ta en tørn.

Skulle kjøpe ny nivå-bryter, men utsolgt på lørdag. Ble etterlyst samme ettermiddag, dro ned igjen med Go-bagen ?... Samme årsak selvsagt, men bryteren vil ikke stenge...tar kontakten for å få den til å stoppe og holde kjeft. Rengjør litt, tørker og kikker en gang til langs skott og kjølsvin. Vannet smaker sjø... Kan ikke se noe annet sted sjøvann kan komme inn i det skottet. Ergo Airmar i plast siden 2008? Sov i båten, kan ikke se at nivået har steget nevneverdig ?

Etter det jeg forstår er disse to (en transducer og en logg/temp?) koblet til Raymarine ST60 via NMEA? Så kommer det store spørsmålet; finner ikke nok info på nettet. Er dette std komponenter som f.eks Seatronic kan ha? Finnes det overgangstabeller eller noe for utgåtte produkter?

Forøvrig er det Furuno plottere ombord..

Det henger en blendingspropp i skottet fra Airmar...ser at den har en morken gummipakning...

Kan det være så enkelt? 

Tips og erfaringer mottas med takk ?

3C1B53CC-B73F-49B4-86EE-D8BDF55E3267.jpeg.675e03c966a20abd65fae864c1c4364d.jpeg

Kjøp en pakke mel, dryss rundt i rommet der du tror det lekker. Ta deg en kopp kaffe og litt til. Ta en kikk. Da ser du hvor det pipler inn vann

regner med at du har prøvd å etterstramme plastmutteren rundt fart/temp giveren!å. Det er vel bare denne som kan tas ut for å rengjøres?  Dette er enkelt. Bare ha blindpluggen klar ??

jeg har god erfaring med å bruke Mares silikonfett på litt slitne pakninger. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 46 minutter siden:

Kjøp en pakke mel, dryss rundt i rommet der du tror det lekker. Ta deg en kopp kaffe og litt til. Ta en kikk. Da ser du hvor det pipler inn vann

regner med at du har prøvd å etterstramme plastmutteren rundt fart/temp giveren!å. Det er vel bare denne som kan tas ut for å rengjøres?  Dette er enkelt. Bare ha blindpluggen klar ??

jeg har god erfaring med å bruke Mares silikonfett på litt slitne pakninger. 

Takk Bitteliten. Jeg glemte å skrive at jeg strammet en halv tørn på den ene i går kveld, det høres ut som jeg burde ventet med det... uansett er mistanken veldig stor for at det bare er pakningen der ja. Virker tett nå.

Regner med de har pakninger på Seatronic? Må jo ha til blindpluggen også...

Om du har strammet opp og det er tett er det jo ok. 

All plast krymper ved kulde.om den har vært litt løs i varmt vær kan det være årsaken, uten at jeg vil at du skal vedde båten din på det ??

løse pakninger vet jeg ikke om finnes. Men xxl hadde Mares silikonfettet i fjor. Fant det ikke på nettet nå. Mulig de har noe liggende i butikker. Eller kjøp feks her:

https://www.divestock.no/mares-silicone-grease?fee=40&fep=50537&gclid=EAIaIQobChMIgMDr85OZ2gIVC8qyCh0NkwZOEAQYASABEgLAwvD_BwE

Biltema har o ring sett. Det er samme dimensjon på blindplugg og giver. 

Pakninger blir mest slitt av luft og lys. Da tørker gummien ut. 

Jeg har sanne giver som deg. Hadde min ute for rens i fjor. Pakningen er fra 2004 ish, og den var helt fin den. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Fortsatt i båten etter jeg ble etterlyst :giggle:

Tar med meg blindpluggen som hang rett ved siden av for å finne pakning til uka.

Har ikke Seatronic så finner jeg vel hos Tools eller noe. Bare synd den store O-ringen som sitter øverst er helt smuldret bort på blindlokket, men det går nok.

Litt lurium på tube fungerer nok også, takk for tipset @Bitteliten :thumbsup:

@Worry II Kom ned lørdag kveld, men ble fort varmt ombord. Badetemperatur viser -1 grad og is ligger fortsatt litt inn mot slippen her ja. Tenker det ikke er noe ramaskrik, men ble litt tankefull mens man kjente på usikkerheten. Sover nok godt i dag også, ikke noe vann å se i skottet nå etter en halv tørn stramming. I morgen pakker jeg bort boblehavna og fyrer alle maskinister, det gledes :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...