Jump to content

Turtall Volvo TMD40A


Al-Tec

Recommended Posts

Dysespisser blir slitne etterhvert, dette påvirker turtall. Kostbar affære, så man bør ha sjekket andre muligheter først. Skiftet selv i år, fikk justert motoren og merket klar forskjell. Matepumper kan ha membran som blir slitt og derfor ikke leverer nok diesel.

Har opplevd at fylling av miljødiesel har resultert i reduksjon på 2-3% på turtallet.

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har du gradvis tatt ombord ting og tang så er det utrolig hvor mye dette kan øke båtens vekt.

Det kan være så enkelt som det, eller?

Jeg kan forstå at dette kan være med på å sakte ned båten, men at det kan bidra til en turtalls nedgang på 300 synes jeg høres litt drøyt ut?
Link to post
Share on other sites

Jeg kan forstå at dette kan være med på å sakte ned båten, men at det kan bidra til en turtalls nedgang på 300 synes jeg høres litt drøyt ut?

Var ikke båten en Wikingboat? det er vel en halvplaner, og hvis båten er blitt tyngre så

vil den gjerne ha problemer med å komme opp av vannet og heller ligge å skuffe sjø.

Da vil den heller ikke få opp turtallet.

Link to post
Share on other sites

Var ikke båten en Wikingboat? det er vel en halvplaner, og hvis båten er blitt tyngre så

vil den gjerne ha problemer med å komme opp av vannet og heller ligge å skuffe sjø.

Da vil den heller ikke få opp turtallet.

Det er jeg med på, men man skal vel ha veldig med balast eller veldig feil plassert balast for at ikke motoren skal få båten opp i halvplan? Har man først fått båten opp i halv plan så har vel ikke vekten så mye å si lengre? Jeg er ikke mest kjent med halvplanende båter og har ikke studert de fysiske lovene rund disse, så det er gådt mulig at jeg er på villspor!
Link to post
Share on other sites

Jeg vet nesten ikke om jeg tørr å antyde det, men kan det være at båten trekker vann i plasten og dermed blir tyngre om årene?  Har hørt at alle plastbåter trekker vann.  Kanskje noen mer enn andre.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Nå er det lenge siden jeg har hatt halvplaner, men tror øket vekt fort kan redusere turtallet og farta betydelig. Har mer tru på mye pikk og pakk enn at skroget har trukket så mye vann at det er merkbart.

Prøv derfor å ta på land det meste av løsøre før du starter dyre reparasjoner på motoren.

Link to post
Share on other sites

Jo, alle de elementære tingene er sjekket. Har ikke fått opp turtallet i mer enn 3300 hele denne sesongen, og alt av filtere ble som vanlig byttet før sjøsetting. Har lest litt om vasking/rensing av turbo, så det ligger kanskje noe her?

Får du fullt turtall med giret i fri??

Får du det er motoren iorden, da ville jeg kikket nærmere på last etc.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Prøvde miljødisel på bilen der ble det merkbart mindre effekt.

Har over lengre tid testet en Wallas 2400 med diesel, tatt diesel fra bilen, har fungert fint i mange måneder (dette er en parafinvarmer) Men i høst pga. en lekasje i båten fylte jeg "grønn" diesel på varmeren. Etter dette vil ikke Wallasen gi skikkelig varme.  Det samme gjelder en Alladin ovn. Denne skal brukes med parafin el.l. men fungert ok på vanlig diesel. Men med "grønn" diesel brenner bare veken opp. Disse drivstoffene er nok langt utenfor ønsket drivstoff for disse apperaturene, men kan nok gi en kvaliktets foringeleseindikasjon mot noen fludium :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Får du fullt turtall med giret i fri??

 

TMD40A skal kunne ruses uten belastning til mellom 3910 og 4080 rpm. ihht. serevicemanualen som ligger i dok. arkivet.  Men om den gjør det så behøver ikke motoren å være ok.  Det er jo under belastning det gjelder.  Tipper at turbo eller aftercooler må etterses.  OBS:  Liten lekk i aftercooler = stor regning fra verkstedet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

OBS:  Liten lekk i aftercooler = stor regning fra verkstedet.

For å sitere Gerswin: "It aint nessassarely so" Lekasjer i aftercooler kan ofte fikses hos et radiatorverksted hvis du ikke tetter lekasjen selv. Selv tettet jeg en slik lekasje ved tinnlodding. Dette var for fire år siden, og cooleren holder fortsatt tett. Problemet kan være å komme til lekasjestedet. Er det vrient å komme til må du overlate jobben til proffer.

Forøvrig, var det ikke en TMD40 vi snakker om? TMD40 har ikke aftercooler ifølge min viten.  :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Min TAMD31A mistet ettehvert krefter og begynte å ryke svart. Fikk dysene justert uten at det løste problemet. Tok derfor sjansen på at det kunne være turboen. Byttet denne (fikk ny type med høyere dreiemoment enn den originale), kostet ca. kr. 7.500. Motoren oppførte seg helt eksemplarisk etter dette.

Link to post
Share on other sites

Jo, alle de elementære tingene er sjekket. Har ikke fått opp turtallet i mer enn 3300 hele denne sesongen, og alt av filtere ble som vanlig byttet før sjøsetting. Har lest litt om vasking/rensing av turbo, så det ligger kanskje noe her?

Før du tar fatt i Turboen, så ville jeg ha sjekket eksosbendet ... Hvor Kjølevannet møter eksosen ... som har en liten tendens til å blokkeres med litt rust og annet grums ... har sett dette før pa 40A og B maskinene, og er lett og rimelig å fikse...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Støtter en gjennomgang av ekshaustsystemet. Hadde tilsvarende maskin for noen år siden, lokal representant for importøren brukte mange timer og en vesentlig del av min inntekt uten å finne plausibel årsak. Da jeg til slutt hadde møte med dem der jeg utfra mitt sterkt teoretiske ståsted gikk gjennom hva de hadde fakturert meg for, og hva som fantes av muligheter utfra min forståelse av hvordan en slik maskin fungerte, sto jeg igjen med bare ekshaustslangen som noe de ikke hadde fakturert meg for. Det viste seg at denne var nesten helt tett.

 

At verkstedet hadde guts til å fakturere for den jobben på toppen av alt det andre de hadde gjort medførte at jeg lovet meg selv og min familie at vi såvidt mulig skulle unngå å ha Volvo i noen fremtidig båt.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, var det ikke en TMD40 vi snakker om? TMD40 har ikke aftercooler ifølge min viten.  :wink:

Fashken heller, du har selvsagt rett.  Drømte meg bort litt der, ja.   :headbang:

 

Var borti en GM-konstruksjon med aftercooler en gang i tiden ... cooleren lakk ... saltvann via turbo til sylindre og ut igjen til turbo ... motoren begikk et sakte selvmord.   :cryin: Det var det jeg tenkte på, men var nok litt rask i avtrekket.

 

I manualen jeg fant i dok. arkivet er det også anvisninger på rett boost og hvordan måle.  Det er i alle fall et sted å begynne.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...