Al-Tec Startet 18.September.2002 Link til dette innlegget Startet 18.September.2002 Jeg mangler 300 omdreininger på min Volvo TMD40A, og lurer på om noen har et tips! Dette har kommet gradvis, men motoren er ellers frisk. Jon P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Ingar Svart 18.September.2002 Link til dette innlegget Svart 18.September.2002 Hvis du mener gradvis i løpet av sesongen er det første jeg ville sjekket at ikke båt og/eller propell er grodd. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 18.September.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2002 Har tenkt på det, men båten er OK under. Egentlig har dette utviklet seg over et par sesonger, men i langsom utvikling. Har tenkt på miljødieselproblemet også. Jon P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Brumle Svart 18.September.2002 Link til dette innlegget Svart 18.September.2002 Prøvde miljødisel på bilen der ble det merkbart mindre effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 18.September.2002 Link til dette innlegget Svart 18.September.2002 Vet ikke om noe av dette kan være relevant, regner med at du har sjekket dette: * Tette filtre mellom tank og innsug? * Tilstoppet vannutskiller? * Luftfilteret? * Knekk på driftstofftilførsel slange? * Tilstoppet lufting drivstofftank? Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 18.September.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2002 Jo, alle de elementære tingene er sjekket. Har ikke fått opp turtallet i mer enn 3300 hele denne sesongen, og alt av filtere ble som vanlig byttet før sjøsetting. Har lest litt om vasking/rensing av turbo, så det ligger kanskje noe her? Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
BEG Svart 19.September.2002 Link til dette innlegget Svart 19.September.2002 Dysespisser blir slitne etterhvert, dette påvirker turtall. Kostbar affære, så man bør ha sjekket andre muligheter først. Skiftet selv i år, fikk justert motoren og merket klar forskjell. Matepumper kan ha membran som blir slitt og derfor ikke leverer nok diesel. Har opplevd at fylling av miljødiesel har resultert i reduksjon på 2-3% på turtallet. Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
blueline Svart 23.September.2002 Link til dette innlegget Svart 23.September.2002 Sjekk den lille silen som sitter rett før matepumpen. Den kan tette seg. En annen liten ting er kjølesystemet. Hvis du har avleiringer i kjølesystemet så vil ladeluftkjøleren kjøle mindre og gi dårligere effekt(hvis du har ladeluftkjøler). Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 14.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2004 Har du gradvis tatt ombord ting og tang så er det utrolig hvor mye dette kan øke båtens vekt. Det kan være så enkelt som det, eller? Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 14.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2004 Har du gradvis tatt ombord ting og tang så er det utrolig hvor mye dette kan øke båtens vekt. Det kan være så enkelt som det, eller? Jeg kan forstå at dette kan være med på å sakte ned båten, men at det kan bidra til en turtalls nedgang på 300 synes jeg høres litt drøyt ut? Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 14.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2004 Jeg kan forstå at dette kan være med på å sakte ned båten, men at det kan bidra til en turtalls nedgang på 300 synes jeg høres litt drøyt ut? Var ikke båten en Wikingboat? det er vel en halvplaner, og hvis båten er blitt tyngre så vil den gjerne ha problemer med å komme opp av vannet og heller ligge å skuffe sjø. Da vil den heller ikke få opp turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 14.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2004 Var ikke båten en Wikingboat? det er vel en halvplaner, og hvis båten er blitt tyngre så vil den gjerne ha problemer med å komme opp av vannet og heller ligge å skuffe sjø. Da vil den heller ikke få opp turtallet. Det er jeg med på, men man skal vel ha veldig med balast eller veldig feil plassert balast for at ikke motoren skal få båten opp i halvplan? Har man først fått båten opp i halv plan så har vel ikke vekten så mye å si lengre? Jeg er ikke mest kjent med halvplanende båter og har ikke studert de fysiske lovene rund disse, så det er gådt mulig at jeg er på villspor! Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 14.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2004 Jeg vet nesten ikke om jeg tørr å antyde det, men kan det være at båten trekker vann i plasten og dermed blir tyngre om årene? Har hørt at alle plastbåter trekker vann. Kanskje noen mer enn andre. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Seilinor Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Nå er det lenge siden jeg har hatt halvplaner, men tror øket vekt fort kan redusere turtallet og farta betydelig. Har mer tru på mye pikk og pakk enn at skroget har trukket så mye vann at det er merkbart. Prøv derfor å ta på land det meste av løsøre før du starter dyre reparasjoner på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Jo, alle de elementære tingene er sjekket. Har ikke fått opp turtallet i mer enn 3300 hele denne sesongen, og alt av filtere ble som vanlig byttet før sjøsetting. Har lest litt om vasking/rensing av turbo, så det ligger kanskje noe her? Får du fullt turtall med giret i fri?? Får du det er motoren iorden, da ville jeg kikket nærmere på last etc. Sitér dette innlegget Link to post
Guest molly1 Svart 22.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2004 Kalibrer turtelleren Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2004 Prøvde miljødisel på bilen der ble det merkbart mindre effekt. Har over lengre tid testet en Wallas 2400 med diesel, tatt diesel fra bilen, har fungert fint i mange måneder (dette er en parafinvarmer) Men i høst pga. en lekasje i båten fylte jeg "grønn" diesel på varmeren. Etter dette vil ikke Wallasen gi skikkelig varme. Det samme gjelder en Alladin ovn. Denne skal brukes med parafin el.l. men fungert ok på vanlig diesel. Men med "grønn" diesel brenner bare veken opp. Disse drivstoffene er nok langt utenfor ønsket drivstoff for disse apperaturene, men kan nok gi en kvaliktets foringeleseindikasjon mot noen fludium Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Skipper Worse Svart 24.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2004 Får du fullt turtall med giret i fri?? TMD40A skal kunne ruses uten belastning til mellom 3910 og 4080 rpm. ihht. serevicemanualen som ligger i dok. arkivet. Men om den gjør det så behøver ikke motoren å være ok. Det er jo under belastning det gjelder. Tipper at turbo eller aftercooler må etterses. OBS: Liten lekk i aftercooler = stor regning fra verkstedet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
REM Svart 24.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2004 OBS: Liten lekk i aftercooler = stor regning fra verkstedet.For å sitere Gerswin: "It aint nessassarely so" Lekasjer i aftercooler kan ofte fikses hos et radiatorverksted hvis du ikke tetter lekasjen selv. Selv tettet jeg en slik lekasje ved tinnlodding. Dette var for fire år siden, og cooleren holder fortsatt tett. Problemet kan være å komme til lekasjestedet. Er det vrient å komme til må du overlate jobben til proffer.Forøvrig, var det ikke en TMD40 vi snakker om? TMD40 har ikke aftercooler ifølge min viten. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Marø Svart 24.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2004 Min TAMD31A mistet ettehvert krefter og begynte å ryke svart. Fikk dysene justert uten at det løste problemet. Tok derfor sjansen på at det kunne være turboen. Byttet denne (fikk ny type med høyere dreiemoment enn den originale), kostet ca. kr. 7.500. Motoren oppførte seg helt eksemplarisk etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 24.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2004 Jo, alle de elementære tingene er sjekket. Har ikke fått opp turtallet i mer enn 3300 hele denne sesongen, og alt av filtere ble som vanlig byttet før sjøsetting. Har lest litt om vasking/rensing av turbo, så det ligger kanskje noe her? Før du tar fatt i Turboen, så ville jeg ha sjekket eksosbendet ... Hvor Kjølevannet møter eksosen ... som har en liten tendens til å blokkeres med litt rust og annet grums ... har sett dette før pa 40A og B maskinene, og er lett og rimelig å fikse... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Laholm Svart 24.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2004 Støtter en gjennomgang av ekshaustsystemet. Hadde tilsvarende maskin for noen år siden, lokal representant for importøren brukte mange timer og en vesentlig del av min inntekt uten å finne plausibel årsak. Da jeg til slutt hadde møte med dem der jeg utfra mitt sterkt teoretiske ståsted gikk gjennom hva de hadde fakturert meg for, og hva som fantes av muligheter utfra min forståelse av hvordan en slik maskin fungerte, sto jeg igjen med bare ekshaustslangen som noe de ikke hadde fakturert meg for. Det viste seg at denne var nesten helt tett. At verkstedet hadde guts til å fakturere for den jobben på toppen av alt det andre de hadde gjort medførte at jeg lovet meg selv og min familie at vi såvidt mulig skulle unngå å ha Volvo i noen fremtidig båt. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Skipper Worse Svart 25.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2004 Forøvrig, var det ikke en TMD40 vi snakker om? TMD40 har ikke aftercooler ifølge min viten. Fashken heller, du har selvsagt rett. Drømte meg bort litt der, ja. Var borti en GM-konstruksjon med aftercooler en gang i tiden ... cooleren lakk ... saltvann via turbo til sylindre og ut igjen til turbo ... motoren begikk et sakte selvmord. Det var det jeg tenkte på, men var nok litt rask i avtrekket. I manualen jeg fant i dok. arkivet er det også anvisninger på rett boost og hvordan måle. Det er i alle fall et sted å begynne. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.