Jump to content

Mistet nesten halve kjølevannet, hvilke skader ?


Haba

Recommended Posts

:cheers:

Hei alle med baatdille i likhet med meg !

 

Grubler litt på en sak som jeg må få klarhet i og ro i sjela.

 

For et par uker side var jeg på tur. Det var litt kjølig så jeg kjørte defrosteren. Alt var OK til jeg var nesten fremme. Da kom det damp fra defrosteren, men temperaturmåleren viste OK, åpnet lasteluka og riktig, der sto dampen opp. Satte motor straks i tomgang og fikk lokalisert at blått kjølevann kom fra defrosteren (Herkules). Nå steg måleren til topp av skalaen. Stanset motoren etter et par minutter, åpnet varmeveksler uten at det sto opp noen damp eller geysir fra den, motoren virket heller ikke spesielt varm. Stengte kranene til defroster og fylte på ca. 3 liter vann i varmeveksler (max. er 7 liter). Startet så opp, normal temp. og alt virket bra. Det hele sto bare på noen minutter før jeg var igang igjen.

Har senere vær på tur og får topp turtall på motor, mister ikke vann og ingen unormal røyk og støy har jeg merket. Motoren er en Yanmar 4JH2UTE.

 

Det jeg lurer på er spesielt turboen. Kan den ha fått noen skade som viser seg senere ?

Ting jeg bør holde øye med ?

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Hei Haba,

 

Jeg tror ikke at du skulle behøve å frykte for sjelefreden   :cheers:

 

Sannsynligheten er stor for at du oppdaget uhellet i tide og at det derfor ikke har skjedd noe som helst.

 

Uten at jeg i skrivende øyeblikk ser for meg akkurat hvordan din turbo er arrangert, så er der vel neppe vannkjøling på selve turboen  -  eller tar jeg feil?

 

Lykke til videre!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

De fleste seriøse  :cheers: motorprodusenter bruker vannkjølt turbo. Siden du oppdaget problemet så tidlig tviler jeg på at motoren har tatt skade. Ser ikke det store problemet med turboen da den er laget for å tåle høye temperaturer. De skadene som evt. oppstår ved overoppheting viser seg normalt rimelig kjapt.

 

Når du først har fått overhetning er det lurt å vente en stund (10-15 minutt) før du fyller kaldt vann. Ideelt burde du fylle varmt/kokende vann.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De fleste seriøse  :seeya: motorprodusenter bruker vannkjølt turbo.

God dagen SveinHa,

 

Det er mulig at du tar munnen en anelse for full akkurat her  :cheers:

 

Den turboen jeg har mest erfaring med kommer fra Holset (www.holset.com)  -  og det er nok en av de store og seriøse.....

 

Holset bruker ikke kjølevann, men kjølingen skjer ved hjelp av smøroljen.

 

Men jeg er når som helst åpen for å lære hvordan andre har arrangert seg, så du har sikkert noen gode linker å komme med.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hadde nok forventet en kommentar fra deg Poseidon. Lagringen blir jo kjølt av oljen men poenget med vannkjøling er å unngå flater med høy temperatur i motorrommet. De som ikke har vannkjølt eksosturbinhus har jo gjerne isolasjonsmatter kledd rundt huset. Det er vel det du har i "Rubben" din?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen SveinHa,

 

Ja du har nok rett der. Holset-turbinen har et stort isolasjonshus rundt selve eksosturbinen og påviklet isolasjonsmatte videre bortover.

 

Men det som trenger kjøling i en turbo er i første rekke lagringene, så den vannkjølingen du refererer til på småturboer, den er primært for å redusere overflatetemperaturen. Dermed er det også lite sannsynlig at bortfall av kjølevann skulle føre til skader på turboen?  -  og så lenge omgivelsene ikke tok fyr, så skal det trolig heller ikke ha ført til andre skader....

 

La oss iallefall håpe det beste for Haba og motoren hans.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...