Jump to content

Hvor store vibrasjoner tåler et skrog?


Per Arne

Recommended Posts

Jeg har registrert at det er til dels store vibrasjoner i skroget på vår gamle båt når vi kjører mot krappe vindbølger. Ved høye vindbølger og ugunstig trim-vinkel kan skroget bevege seg opp til 10 cm. Det synes jeg er mye.

a) Hvor mye vandring tåler egentlig et skrog før det brister?

b) Er det noen enkle måter å forsterke et skrog på en plastbåt (16 fots hardtop)?

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg i at det virker mye når en 16 fots båt svikter 10 cm.

Uten at jeg har harde fakta å slå i bordet med så mener jeg bestemt at dette likevel ikke er bekymringsfylt.

Har sett selvstøpte båter som har flexet minst like mye uten at det har betydd noe som helst.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal forsterke sidene så kan du støpe inn noen papprør langsetter skuta på innsiden.Del de i 2 halvdeler og legg disse etterhverandre og legg polyester og 300g/m2 duk på. Pappen er bare en "forskaling" som gjør at du får en profil som blir veldig stiv. Papprørene kan være rester av innlegget som alle metervare er "trillet" inn på. Hør i en fargehandel eller tekstilutsalg om å få noen rør.

Etter at dette er herdet så smører du på topcoat for fin finish.

 

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Hvis du har 10 cm. innpressing på enkelte skrogflater er det noe fundamentalt galt.

Noe millimeter kan/skal det være. Båten må flekse litt for ikke å bryte opp.

Nå er glassfiberkonstruksjoner svært elastiske, men denne båten er i ferd med å falle fra hverandre.

Denne ville jeg ikke brukt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

En motorbåt gikk ned forleden i nærheten av Hitra, tror jeg det var.  De to ombord berget.  Etter å ha fått vraket på land kunne en konstantere tretthetsbrudd i skrogside pga av vibrasjoner.  Ta ikke for lett på dette.

<{POST_SNAPBACK}>

DENNE linken (se innlegg nr. 20) viser hvor ille det kan gå hvis det fjuskes med forsterkninger! Skjærkreftene kan bli så store at skroget revner, og du vet ikke NÅR!! :eek:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Polyester er et matriale som har nesten null fleksibilitet. Derimot er det kanske vanlig at det knekker etterhvert. Det er fullt mulig at de fleste "spantene" i denne båten har brukket go at fleksen kommer av mangel på spanter som fremdeles er stive. I vil anbefale deg og støpe nye for å forsterke båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...