Jump to content

Sjømann Propellanlegg

Ehafslund

Recommended Posts

Hei!

Jeg har gått til innkjøp av ei Sjømann snekke for litt pussing og TLC. Det viktigste er å få inn ny motor i båten, og her begynner spørsmålene å komme da jeg studerer nåværende propellanlegg på båten.

Jeg har veldig begrenset kunnskap om snekker spesifikt, men god mekanisk innsikt på overordnet nivå.(motoringeniør)

1: Vi begynner bakerst; stevnlageret (der hylserøret er skrudd inn, har ikke noe smørepunkt. Er dette vanlig?

2: På min båt er det en noe besynderlig løsning på hylserøret etter hva jeg kan forstå. Det er skrudd inn i stevnlageret, så etter ca 500-600mm er det tredd på en gummislange som er festet med slangeklemmer. Jeg har ikke åpnet dette, men det er stor forskjell på hylserørets utseende på hver side av denne gummislangen, noe som får meg til å tro at hylserøret er delt og holdes sammen i denne gummislangen? Er dette normal praksis?

3: Hylserøret er så festet i ett tverrspant i båtens bunn med en kombinasjon av et eksosklammer og ei rustfri vinkelplate. Dette virker også som en noe vaklevoren greie. Enden av hylserøret har forøvrig lager/tetning med fettkopp.

Kan noen på grunnleggende nivå fortelle meg hvilke deler det er korrekt å bruke på dette anlegget? Fra cutless og inn til klemflens på girkasse??

4: Motorvinkel og vinkel på propellaksling i forhold til skrog; Jeg har for øyeblikket en Farymann R30 i båten med propellanlegget som beskrevet ovenfor. Denne skal byttes med en VP Md11C. Jeg er inneforstått med at denne motoren er i største laget for en Sjømann, men kost/nytte gjør at jeg velger den løsningen fremfor en langt dyrere Yanmar-løsning etc. Md11c har en betydelig anderledes formfaktor enn Farymannen, og da begynner noen små utfordringer med geometri på propellanlegg å vise seg. Jeg går ut ifra at det finnes noen tegninger/mål på hvordan propellens vinkel skal være i forhold til skroget, og at forhåpentligvis dette er etterfulgt i nåværende installasjon, men er det noen som har noen tall/tegninger eller data på dette som kan hjelpe meg å få dette korrekt nå som alt skal ut og endres allikevel?

Legger ved et par bilder av propellanlegget slik det står i dag. Jeg har ikke kjørt båten med det og aner dermed ingenting om det er vibrasjoner, slag etc i nåværende løsning.

mvh

Eivind Hafslund

716A08B9-44E8-4D55-87CC-F3D863295E10.jpeg

3FCC10AC-D323-4FEF-BAF0-E8D336886ECD.jpeg

EB245938-78F0-454C-AC80-EAA25D4B45CA.jpeg

3422B5CE-2D98-48CB-A93A-4E09A0104B82.jpeg

CCEE6744-D56E-47F3-BA9A-001A076E88D0.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...