BØstrøm Startet 1.April.2018 Link til dette innlegget Startet 1.April.2018 I en annen tråd, får jeg litt pepper for ikke å dra fagfolk ombord. Dette gjelder 230volts anlegg, og det finnes mange sider på lovdata som omhandler dette. Personlig er jeg faglært maler, hadde engang det laveste kommersielle sertifikatet for båt(het dekksoffiser kl c), har jobbet ett år som maskinist på sjøskole, og forstår noe elementært om strøm, men ikke alt. Vel, jeg opplever at fagfolk jeg drar ombord, ikke er like opptatt av mitt liv og sikkerhet, som jeg er selv. Skal en eller fagmann ombord hos meg, har han/hun nå en pain in the ass på kjøpet, som følger med alt. Jeg har brukt mer enn hundre tusen på å sette bort ting som har blitt katastrofe. Jeg er ingen kranglefant. De møter jeg på jobben i mitt eget virke.... Jeg planlegger langtur, og ser det som min oppgave å forstå hver eneste kabel, slange, og punkt i båten som må vedlikeholdes. Inkluderer tauverk, tauverksbehandling, vedlikehold og feilsøking motor, bytting av olje, sjekke o ringer, simmeringer, viskositet olje, oljeskift, og hvis tid til overs, skifte underbukse. Det er mange tråder om utstyr man må ha med på langtur. Da blir avreisen dyr. Watermaker, nødpeilesendere, tryseil, boltesaks, redningsflåte, sjøsyketabletter, antibiotika, tannkrem med Polynam, reserve gear, reserve dynamo, reserve « båt» kanskje. Er det derfor katamaran er blitt så populært.....Ekstra GPS, sårsalve, gjengepasta, gjengetapper, stemplingsmaterialer, tannlegeverktøy, skotøy og kabelsko, tørrgjær, gass, bensin og diesel, og for ikke å nevne.... reservebatterier, smertestillende og smertefjernende. Pistol, hagle og ammo, sysaker, seilmakerhandske, ekstra diesel, ekstra briller, og ekstra dyr rødvin. Ikke rart at mange blir hjemme.... Men 2 saker man ikke kommer utenom. Seiler man i nordområdene, finnes ingen seilmaker, eller skipselektrike rundt neste odde. Jeg er ingen amatør, og vil nødig fremstå som en, på langtur. Det viktigste du har med er i hue. Kjenn båten, utstyret, og begrensningene. så får dere ha meg unnskyldt da, for at jeg melker dere for kunnskap, forbeholdt fagfolk med utdannelse. Dere er ikke der for meg, når jeg trenger det mest. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Kjære vene menneske,ankerdrammen da? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 1.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Kunne jo ikke liste opp alt. Skal jeg fortsette? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Enig! Det finnes veldig mange dårlig vedlikeholdte el anlegg i dette landet fordi det er for dyrt å få en elektriker til å bytte et strømuttak eller en ledning fra 1945, og man er skremt til å ikke gjøre det selv... Når det gjelder båtmekanikere, har jeg noen få gode, men mest dårlige erfaringer. Nå sist fikk jeg prisoverslag på 55000 for service og litt småplukk. Har til nå brukt 5 timer og 10000 inkl deler og diesel dyse-justering (som verksted skulle sette bort for omtrent 2x det jeg betalte) og er omtrent halvvegs, aldri hatt så bra timebetalt... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
BØstrøm Svart 1.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 (redigert) Jeg betalte selv, feks. 30 000;= på Guernsei, fordi akselen ikke var in line. De byttet motorlabber, linet, og halvparten av kast/ vibrasjon var borte. Fikk en lokal, dyktig mekaniker til å se på det hjemme i Moss. Umulig å justere på sjøen. Hulda fra Båtforumet kom ombord, og visste akkurat hva som skulle til. 20 000;- i deler, og egeninnsats, så var alle vibrasjoner borte. På Guernsey var jeg presset på tid, og gikk til kontoret, med mine bekymrnger. Der satt det tre mann, med en stor regnng, og en haug med bilder. De ler vel av meg den dag idag Redigert 1.April.2018 av BØstrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Skal du på langtur er det gull verdt å ha en båt der du kan ordne det aller meste selv – og så få systemer som mulig som er avhengig av alt for spesialisert kunnskap for å fungere. Jeg kjenner mange som har seilt store omveier fordi de da kunne komme over noen som kunne deres trøblete systemer, mens andre har betalt latterlige summer for få å fagfolk flydd inn – og de færreste kommer seg unna noen unødvendig lange stopp i påvente av at eksperten skal få tid til å se på akkurat din sammenbrutte dings. Med det sagt: jeg har fått proff hjelp i alle verdenshjørner, og har vært veldig fornøyd med det aller meste av det som er gjort. Det mekaniske verkstedet jeg ramlet over på Tahiti er for eksempel noe av det beste jeg har sett, og i Sør-Afrika kom jeg over en Raymarine-ekspert i et bittelite skur, som for nesten ingen penger byttet ut slitedeler og gjennomførte et ad hoc-kurs i autopilotvedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 1.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Du kan legge til positivisten foran nicket ditt. Jeg har også fått fantastisk hjelp de merkeligste steder. Men, for mitt vedkomne, overskygges dette av noen bedrøvlige erfaringer. De fleste her hjemme. Skal nevnes at det ikke bare er pengene som rår. Fikk hjelp i nederland med en Eberspecher. Kom ekspert ombord, jobbet en time, og problemet løst. Fantastisk service, men det kostet 10 000;= Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 (redigert) Polynam har reddet meg ut av mang en knipe :-) Neida, men jeg er enig i at det er du som i praksis får ansvaret for å fikse ting som må fikses. Utfordringen er da å lære deg det som trengs på på et dypt nok nivå til at du vet hvordan ditt 230V er skrudd sammen og hvorfor det er slik. Redigert 1.April.2018 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Trenger ikke så mye verktøy ombord hvis det virkelig går hardt for seg: Get an 9mm, couple of clips and a box of shells. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Jeg synes det står respekt av det du gjør. Har man interesse for emnet og du ikke har 10 tommeltotter, så ser man ofte at en feks i dette tilfellet, at en hobbyelektrikker gjør minst like bra arbeid som en faglært. Man ser så ofte at fagfolk er så presset på tid og det å produsere at det går ut over yrkesstoltheten. Av og til så skjønner jeg ikke at folk tør å sette navnet sitt på det som liksom skal være fagmessig utført. Har sett styringer hvor hydraulikk slangene er kveilet opp bare fordi de har brukt ferdige lengder. Har sett varmere som ser ut som de er kastet på plass bare for å få det solgt. Folk som kaller seg ekipselektrikekre egentlig bare kan 220v for landanlegg. Selv om man ikke skal oppfordre andre til å tukle med 220v, så sier jeg bare - stå på! Så lenge du har interesse for emnet, samtidig spør fagfolk og bruker god tid, så går det helt sikkert bra. Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Anbefaler ingen å tukle med sterkstrøm, eller 12V hovedstrøm for den saks skyld, om de ikke har oversikt over hva de holder på med. Ved stålbåt kommer også litt ekstra faktorer å ta hensyn til. I dag finnes mesteparten av literatur nedlastbart. Du trenger jo ikke forstå alt for å beherske ditt annlegg. Jeg antar det er mest for å være trygg på eksisterende anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.