Jump to content

Lekkasje i tresnekke

TKL

Recommended Posts

Jeg har en tresnekke, som ble sjøsatt forrige onsdag. Den lekker mye mindre nå enn når den ble sjøsatt, men fremdeles en god del. Mest mellom bordgangene i front, der man noen steder tydelig kan se vannet piple inn. Det lekker også mer når jeg har vært ute og kjørt. Hvor lang tid kan det ta før båten har trutnet fullstendig?

Fullstendig trutning er ikke sikkert du får til! Spørs om den trutner så mye mere nå!

Regner med at du har en klinkbygd båt?

Og siden det bare er nesten en uke du sjøsatte så burde du ikke kjørt med båten!

Den burde vel hatt 2 uker før du startet opp motor!

Men, for og få den ordentlig tett igjen så må du nok klinke om. Ihvertfall under vannlinje.

Huff da...det var ikke bra :nonod: Noen lure ting jeg kan gjøre i mellomtiden? Hvor omfattende og dyrt er det å klinke om, og bør det gjøres mens båten er noenlunde tørr eller kan jeg ta den opp av vannet, få det gjort, og sette den rett ut igjen?

Fortvil ikke!

Det du kan gjøre nå er og smøre grease (fett) mellom bordganger, det vil hindre en del vannintrenging!

Men da må du ha opp båten, for du må jo smøre grease utvendig selvfølgelig.

Kan også bruke noe som heter Farm, men det ville jeg ikke brukt.

Klinke kan du gjøre selv, hvis du har med deg en som går på utsiden med mothold!

Hvor mye det koster er litt vanskelig og si!

Om du kan klinke når båten er våt er jeg jammen usikker på!

Ta kontakt med Trebåten de har alt du trenger! Og de svarer også på spørsmål :smiley:

Kobberklink

Ca 1000,- for en kg med klink og roer, hvor langt du kommer med dette er usikkert

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Klinkbygde båter som lekker under/etter gange og så blir tettere etter hvert når de ligger stille, har tegn på defekte nagler. Du må klinke når båten er passe tørr, eks på vårparten etter at kulda har gitt seg, april/mai. Det er ikke noen enorm jobb, hvis det ikke er for mye innredning i veien. Kline på fett der det lekker inn kan du gjøre iført badebukse, har prøvd det selv, også under vann. Bruk billigste type smørefett. Ikke bruk Farm, margarin eller andre fancy greier.

Bruk samme materiale i klinkene som det er i båen fra før av.

Fortvil ikke, jeg ville ikke ha gjort noe spesielt forløpig, bortsett fra det Hulda nevner om litt fett. Husk at båten trutner lite i "vannlinjen" ettersom mye av treverket ligger over vann her. Det du kan gjøre er å la båten ligge "kontrollert" litt dypere i vannet, altså med en del vann oppi. Om vannet står litt oppå svinhjulet betyr ingenting, men pass på elektriske deler, starter og generator. Treverket som normalt ligger i vannlinjehøyde vil svelle mer og tette bedre. En gjennomgang på klinkene tar du til våren.

XD3P

Et ømt punkt er ofte der hvor bordene er spikret til stevn og kjøl. På nyere båter er gjerne brukt "rustfrie" skruer. Gamle båter har oftest galvanisert spiker. Denne har tendens til å ruste av med tiden. Er det plass så kan man sette inn skruer ved siden av. Er spikeren helt avrustet kan den oftest pirkes ut. Hvis ikke så har man en utfordring dersom ikke treverket rundt skal ødelegges. Hullet etter den avrusta spikeren må renskes opp med et borr og treverket behandles med tjære eller lignende godsaker før overdimensjonert skrue monteres.

Hører gjerne synspunkter fra andre med trebåtkompetanse.

Takk  for mange gode svar. Skal hoppe i vannet og sause på med grease i morgen, så får jeg håpe at den lekker litt mindre da. Pleier foresten greasen å holde seg på plass, eller må dette gjentaes jevlig?

<{POST_SNAPBACK}>

Det holder en stund, men kjøp deg en liter (kg?) så har du denne sesongen :smiley:

Lykke til.

PS. Jeg klinte masse fett i den lille snekka mi før jeg sjøsatte, denne tar nesten ikke inn vann nå.

Trodde nesten ikke det skulle gå så bra, for den er virkelig dårlig :eek:

Prøvde å sause inn med grease i dag...det festet seg godt over vann, men under vann virket det ikke som det festet seg spesiellt bra... Når vi hadde vært ute og kjørt i dag lakk den som en sil...pumpen gikk omtrent kontinuerlig :nonod:

Prøvde å sause inn med grease i dag...det festet seg godt over vann, men under vann virket det ikke som det festet seg spesiellt bra... Når vi hadde vært ute og kjørt i dag lakk den som en sil...pumpen gikk omtrent kontinuerlig  :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette skal ikke være noe problem, vilket fett har du brukt?

Det må ikke være for tynt, men tykt og godt fett!

Er det vanlig at den lekker mye for så å gå sammen igjen når man har vært ute og kjørt hvis naglene er dårlige?

<{POST_SNAPBACK}>

Det tviler jeg på!

Ikke spar på fettet, bare klin på i tykkt og godt lag!

Spørs om du ikke må klinke om under vannlinja ihvertfall til våren igjen!

Evt. kan du forsøke deg på mauring!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...