Jump to content

Fra Mjøsa til Vorma


Lærlingen

Recommended Posts

Du kan, med snekke, uten problemer gå ned Eidsvoll og videre til Svanfoss sluse.

Hvis du vil gå viderere, kontakt Svanfoss sluse v/Terje Nome 970 99 282

(dette er det nyeste tlf nr jeg har)

Derfra kan du gå ganske langt, avhengig av dyptgående/vannstand.

Turistkontoret på Gjøvik (Strandgata) selger det nye båtsportkartet for Mjøsa (398,-).

Det går ned til Årnes.

Link to post
Share on other sites

Det kartet har jeg kjøpt meg.

Svanfoss sluse? Er det en sluse som virker og som gjør at en kommer lenger nedover Vorma?

Båten min stikker 70cm ned i vannet. Da skal vel jeg kome et godt stykke nedover.

Er det en fin rolig tur eller kan den være litt stri og tøff?

Link to post
Share on other sites

Hei...

Fra Mjøsa kan du seile ned til Svanefoss sluser, ca 1 time i snekkefart fra Eidsvold og ned til slusa. Derifra kommer du ned til Vormsund etter ca 30 min. Etter Vormsund møter Vorma, Glomma og du kan velge om du vil gå opp Glomma og du kommer da til Funnefoss. Velger du å gå nedover Glomma kommer du ned til Rånåfoss. Har latt meg fortelle at det kan være noe "ureint" farvand nedstrømms Årnes så en tur med kjentmann er vel ikke å forakte om du vil ta turen fra Årnes og ned til Rånåfoss.

 

Jeg tok turen ned i fjor (Funnefoss for å besøke Brumle og Kotnes), en fin tur som absolutt er å anbefale. Anbefaler å ringe slusevokteren i god tid før du kommer til slusa, ellers kan det bli litt å vente.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Fra Minnesund og sørover til Eidsvoll "sentrum" er det godt merket med bøyer hvor du skal kjøre. Sør for Eidsvoll er ikke djupåra så markant som ovenfor Eidsvoll (det er ca like djupt over hele elva).

 

I vika (Svanvika) nedenfor slusene er det noen skumle grunner, men følger du hovedstrømmen i elva, skulle det ikke være noen fare!

Redigert av svenk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...