Jump to content

Bytte Mercury påhengsmotor til større Mercury - mye jobb?

gullet1987

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Mercury 100hk 1997 modell på båten min. Denne har litt lav ytelse på Askeladden 585 min, og jeg ønsker å oppgradere til minimum 135 hk, gjerne 150 hk. dersom jeg bytter til en annen Mercury 2T i denne størrelsen, hvor omfattende vil denne jobben kunne være? Vil ikke det bare være å koble eksisterende kabler, elektrisk og styring direkte på den nye motoren, også er det tut og kjør? 

• 3 år senere...

Er litt usikker på boltmønster på monteringsbraketten , men mistenker de fleste merkene skiller et sted rundt 130/135 hk.  Dvs at en kan måtte bore nye monteringshull om man går fra 100 til 150  

Andre utfordringer:  forskjellige motorserier kan ha forskjellig oppsett på fjernkontroll og elektrisk, samt at det kan skille mellom årsmodeller

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Da har jeg gjort mitt bytte. Fra en Yamaha 40-HK 96-modell til en Yamaha 75-HK 96-modell. Gikk veldig greit å bytte. Bolthull klaffet, men jeg tok for enkelhetsskyld å byttet konsollet også da det ikke var trim på den opprinnelige motoren.

Vet at det ikke var samme modell/merke ts spurte om, men håper det kan komme til nytte for noen andre i fremtiden :)

Adrock2nd skrev for 2 timer siden:

Fra en Yamaha 40-HK 96-modell til en Yamaha 75-HK 96-modell.

kan være kjekt å vite at det kan være forskjell på kontrollboksene på yamaha, 75-90hk har gasskabler som skyver. 60/70 har kabler som trekker. Husker ikke hva 40/50hk har men innbiller meg at det er samme som 60/70

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...