mons Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Dette er et forsøksprosjekt. Hvis prinsippet virker kan man legge mer i å lage maskiner som kommer til overalt, og kanskje polerer propeller med det samme. Regner med at det er for omfattende å lage en fullutviklet maskin for test. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Framtia Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 (redigert) Det ville etter mitt syn være mye bedre med en maskin som løftet og spylte. Men antar at det er mer krevende med en selvbetjent automat etter det prinsippet, mens denne kan jo brukerne lett anvende på egen hånd uten fare for skade på folk eller båt. Redigert 11.April.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
KongKing Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 En løsning med høytrykksspyling hadde vært å foretrekke tror jeg. Da kommer man til overalt. Burde være en relativt smal sak når man tenker på hvordan bilvaskehaller fungerer. Men høytrykk er kanskje ikke så effektivt under vann slik at båten må heises opp. Men en løsning der man kjører båten inn i en bås og den blir løftet opp like over vannflata så spylemekanismen får plass kunne vært en ide? Og prisen må være lav for et slikt løft/vask. Folk er sjelden miljøvennlige om det er dyrere og mer tungvint enn dagens løsning med bunnstoff. kk Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Høytrykkspyler funker fint under vann... Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Da skjønner jeg ikke hvorfor ikke det er en bedre løsning. Kan være at man må ha noe mekanisk skrubbing for å få av ting som sitter fast, men etter å ha testet denne vaskeløsningen i høst så det ikke så voldsomt effektivt ut. Men kanskje om man har det vidunderbunnstoffet under så funker det bra? Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Har vasket mye med vaskeroboter under vann, går an det. Problemet er at det er ca 600 ganger mere motstand i vann enn i luft. Derfor må en være veldig nære det som skal vaske med ei dyse eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Derfor er det nok en ide å løfte skroget så vidt opp av vannet. Burde være løsninger for dette som ikke er atomfysikk å lage Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 11 hours ago, mons said: Dette er et forsøksprosjekt. Hvis prinsippet virker kan man legge mer i å lage maskiner som kommer til overalt, og kanskje polerer propeller med det samme. Regner med at det er for omfattende å lage en fullutviklet maskin for test. https://www.batliv.no/innhold/video/?article_id=20612 linken er fra 2014. Trodde svenskene hadde en del av disse maskinene så helt nytt er det vel ikke og kanskje man kan forhøre seg hos de som har drevet med dette en stund allerede og høste av deres erfaringer? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Jeg forstår ikke problemet med bunnstoff og giftig kobber Disse vaskemaskinene er sikkert ok på en og annen båt av mindre størrelse med outboardmotor, men for de aller fleste båter er det helt ubrukelig. Aksel, Pod, Kjøl og man sitter med en båt som bare delvis kan vaskes. Bunnstoff derimot, finnes nå i giftfrie varianter hvor problemet har blitt til et ikke-problem. Det finnes silikonbaserte bunnstoff som fungerer: Seajet Ecospeed, Hempel SilicOne Nytt nå er også et biocid kalt Econea med den kjemiske benevnelsen Tralopyril. Dette biocidet påvirke ikke fargen på bunnstoffet og man trenger kun 5% tilsetning i motsetning til kobber hvor man benytter opp til 50%. Econea benyttes f.eks. i Seajet 038 og den hvite utgaven av Jotun Non Stop Supreme. Dette bunnstoffet fra Jotun garanterer 2 år full effekt. Seilmagasinet har alt testet bunnstoff med Econea med meget godt resultat: https://www.seilmagasinet.no/?article_id=48489 I tillegg finnes muligheter til å montere ultralyd-systemer, så slipper man å tenke mer på dette(bortsett fra strømforbruk). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjøbliss Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Noen som har sett denne? Får slå seg sammen om en slik? :P https://www.keelcrab.com/en/ Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bigmac Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Sjøbliss skrev for 4 timer siden: Noen som har sett denne? Får slå seg sammen om en slik? :P https://www.keelcrab.com/en/ Ligger en på finn. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=118320377 For egen del må jeg nok prioritere penger annensteds :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 1 hour ago, Bigmac said: For egen del må jeg nok prioritere penger annensteds :) Enig ;) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
BOBO II Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 (redigert) Tar opp denne igjen etter kun å ha benyttet skrogvasker i vollen i to sesonger og er ganske så frustert men ikke overrasket. Resultatet kan alle se og ikke kan jeg skjønne at det er sånn miljødepartementet ønsker at båtene skal se ut. Tenker mest på økonomi og mer forbruk av diesel med all den dritten hengende under. Nå har jeg tatt dette som et forsøk og da må de komme med en løsning som holder vann Fikk båten på land i dag og spylt og stoffet. Fikk også rengjort akslinger ror og propeller i samarbeid med rederinnen. Jobben tok 2 timer. Vi fikk ikke mere tid på land da andre båter også skulle opp. Skrogvasker Vollen: Redigert 23.August.2018 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Skjønte ikke, tuller du? Det må jo være knallbra etter to år på sjøen! Drev og baugpropeller må en vel holde rene selv uansett.... Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Det jeg vel mente er at hva skal vi med en skrogvasker som ikke takler drevbåter og når en ser hvor mye som det gror så må vel dette kunne fikses av et glupt hode. Nå er dette gratis i år men skal vi unngå å bruke bunnstoff så vil det gro mer. Har aldri hatt så mye groe under etter et par sesonger. Og det henger sammen med at båten ikke ble stoffet når den var oppe sist i 2016. Alt aktivt bunnstoff er slipt bort bare det gamle som ikke har noe effekt sitter igjen. Nå var det skrapet en del rue før bilde ble tatt. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
SoBo Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Beklager avsporinga her Bergstad. Hadde ingen ide om at Princess 45 hadde torpedorør i baugen Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Lazyjack Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Mulig dumt spørsmål fra en seiler men hva er hullet i baugen som peker rett fram? Torpedorør? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Lazyjack skrev 46 minutter siden: Mulig dumt spørsmål fra en seiler men hva er hullet i baugen som peker rett fram? Torpedorør? Ingen seilere som tør krysse foran min båt med egen utviklet torpedo Dette er et trustersystem som er basert på et vannjettsystem. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Bergstad skrev for 3 timer siden: Det jeg vel mente er at hva skal vi med en skrogvasker som ikke takler drevbåter og når en ser hvor mye som det gror så må vel dette kunne fikses av et glupt hode. Nå er dette gratis i år men skal vi unngå å bruke bunnstoff så vil det gro mer. Har aldri hatt så mye groe under etter et par sesonger. Og det henger sammen med at båten ikke ble stoffet når den var oppe sist i 2016. Alt aktivt bunnstoff er slipt bort bare det gamle som ikke har noe effekt sitter igjen. Nå var det skrapet en del rue før bilde ble tatt. Oppe sist i 2016 uten å bli stoffet. Da er jeg bare enda mer imponert. Beklager om jeg tolker bildene helt motsatt men har tatt opp egen båt etter to år på sjøen, etter å ha vært stoffet, og den så ut som en zoologisk hage. Rur dekket 100% av skroget++. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Et godt eksempel i forskjellen på teori og praksis ang ønskedrømmen om at større båter skal kunne greie seg på sjøen uten bunnstoff. Hjelper ikke å få skrubbet en viss prosentandel av skroget når det som ikke kan kommes til gror ned. Selv drev og outboardbåter vil ikke få skrubbet 100% av overflaten under vannlinjen. Utfordringene er braketter, thrustere, Step, trimplan/ sylindre, drevskjold, propeller, vannintak/ utløp osv osv. Er ikke mange båter/ skrogformer som får skrubbet ALT, og da er fremdeles løsningen opptak, spyling og bunnstoff for båter som skal ligge i lengre perioder på sjøen. Det med at man skrubber bort alt aktivt bunnstoff er også et element som ikke blir nevnt. Er skeptisk til miljøgevinsten til denne skrogvaskeren selv om det forutsettes at 100% av arealet kan skrubbes. Tror heller klutene kunne blitt satt inn på et «ekspress løft og spyl» opplegg. Da kan hvertfall alt bli samlet opp og høytrykken kommer til over alt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BOBO II Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 sap_2000 skrev 12 minutter siden: Et godt eksempel i forskjellen på teori og praksis ang ønskedrømmen om at større båter skal kunne greie seg på sjøen uten bunnstoff. Hjelper ikke å få skrubbet en viss prosentandel av skroget når det som ikke kan kommes til gror ned. Selv drev og outboardbåter vil ikke få skrubbet 100% av overflaten under vannlinjen. Utfordringene er braketter, thrustere, Step, trimplan/ sylindre, drevskjold, propeller, vannintak/ utløp osv osv. Er ikke mange båter/ skrogformer som får skrubbet ALT, og da er fremdeles løsningen opptak, spyling og bunnstoff for båter som skal ligge i lengre perioder på sjøen. Det med at man skrubber bort alt aktivt bunnstoff er også et element som ikke blir nevnt. Er skeptisk til miljøgevinsten til denne skrogvaskeren selv om det forutsettes at 100% av arealet kan skrubbes. Tror heller klutene kunne blitt satt inn på et «ekspress løft og spyl» opplegg. Da kan hvertfall alt bli samlet opp og høytrykken kommer til over alt. akkurat det jeg var ute etter sap. Nå var dette bare en testperiode jeg hadde lyst til og prøve ut skrogvasker. Men hele vin vin situasjonen blir jo helt feil miljømessig og helt i feil rettning hvis du ikke har det rette skroget. Nå har ikke jeg googlet på svenske sider for å finne ut av deres erfaring. Svenskene har jo noen av disse. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Stormwatch Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Vollen Marina med ny vaskemaskin. Et annet firma søker investorer og skal selge vaskemaskin og kokosmatte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.