Jump to content

Gratis båtvask i Vollen - slutte med bunnstoff?


KongKing

Recommended Posts

En løsning med høytrykksspyling hadde vært å foretrekke tror jeg. Da kommer man til overalt. Burde være en relativt smal sak når man tenker på hvordan bilvaskehaller fungerer. 

 

Men høytrykk er kanskje ikke så effektivt under vann slik at båten må heises opp. Men en løsning der man kjører båten inn i en bås og den blir løftet opp like over vannflata så spylemekanismen får plass kunne vært en ide? 

 

Og prisen må være lav for et slikt løft/vask. Folk er sjelden miljøvennlige om det er dyrere og mer tungvint enn dagens løsning med bunnstoff.

 

kk

Link to post

Da skjønner jeg ikke hvorfor ikke det er en bedre løsning. Kan være at man må ha noe mekanisk skrubbing for å få av ting som sitter fast, men etter å ha testet denne vaskeløsningen i høst så det ikke så voldsomt effektivt ut. Men kanskje om man har det vidunderbunnstoffet under så funker det bra?

Link to post
11 hours ago, mons said:

Dette er et forsøksprosjekt. Hvis prinsippet virker kan man legge mer i å lage maskiner som kommer til overalt, og kanskje polerer propeller med det samme.

Regner med at det er for omfattende å lage en fullutviklet maskin for test.

 

https://www.batliv.no/innhold/video/?article_id=20612

 

linken er fra 2014. Trodde svenskene hadde en del av disse maskinene så helt nytt er det vel ikke og kanskje man kan forhøre seg hos de som har drevet med dette en stund allerede og høste av deres erfaringer?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg forstår ikke problemet med bunnstoff og giftig kobber :yesnod:

 

Disse vaskemaskinene er sikkert ok på en og annen båt av mindre størrelse med outboardmotor, men for de aller fleste båter er det helt ubrukelig. Aksel, Pod, Kjøl og man sitter med en båt som bare delvis kan vaskes.

 

Bunnstoff derimot, finnes nå i giftfrie varianter hvor problemet har blitt til et ikke-problem.

Det finnes silikonbaserte bunnstoff som fungerer: Seajet Ecospeed, Hempel SilicOne

Nytt nå er også et biocid kalt Econea med den kjemiske benevnelsen Tralopyril. Dette biocidet påvirke ikke fargen på bunnstoffet og man trenger kun 5% tilsetning i motsetning til kobber hvor man benytter opp til 50%. Econea benyttes f.eks. i Seajet 038 og den hvite utgaven av Jotun Non Stop Supreme. Dette bunnstoffet fra Jotun garanterer 2 år full effekt.

Seilmagasinet har alt testet bunnstoff med Econea med meget godt resultat: https://www.seilmagasinet.no/?article_id=48489

 

I tillegg finnes muligheter til å montere ultralyd-systemer, så slipper man å tenke mer på dette(bortsett fra strømforbruk).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Tar opp denne igjen etter kun å ha benyttet skrogvasker i vollen i to sesonger og er ganske så frustert men ikke overrasket. Resultatet kan alle se og ikke kan jeg skjønne at det er sånn miljødepartementet ønsker at båtene skal se ut. Tenker mest på økonomi og mer forbruk av diesel med all den dritten hengende under. Nå har jeg tatt dette som et forsøk og da må de komme med en løsning som holder vann:crazy: 
20180823_114942.jpg.1825d6493fed40e374c27e43773d0284.jpg20180823_114908.jpg.2e58fc646f75ffa21d2a055633286617.jpg

20180823_114929.jpg.67594c638a5d4d0e1791e4ff852a23f4.jpg20180823_114830.jpg.2e1c9dc55c5b6f7f5d2df37df6a34415.jpg

20180823_114838.jpg.6bd22a49a2dea8339a08ea0818485e58.jpg20180823_114926.jpg.55b43c4033dd378367863057f24c5823.jpg

Fikk båten på land i dag og spylt og stoffet. Fikk også rengjort akslinger ror og propeller i samarbeid med rederinnen. Jobben tok 2 timer. Vi fikk ikke mere tid på land da andre båter også skulle opp.

Skrogvasker Vollen: 

 

 

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Det jeg vel mente er at hva skal vi med en skrogvasker som ikke takler drevbåter og når en ser hvor mye som det gror så må vel dette kunne fikses av et glupt hode. Nå er dette gratis i år men skal vi unngå å bruke bunnstoff så vil det gro mer. Har aldri hatt så mye groe under etter et par sesonger. Og det henger sammen med at båten ikke ble stoffet når den var oppe sist i 2016. Alt aktivt bunnstoff er slipt bort bare det gamle som ikke har noe effekt sitter igjen. Nå var det skrapet en del rue før bilde ble tatt.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Lazyjack skrev 46 minutter siden:

Mulig dumt spørsmål fra en seiler men hva er hullet i baugen som peker rett fram? Torpedorør?

Ingen seilere som tør krysse foran min båt med egen utviklet torpedo:giggle: 

Dette er et trustersystem som er basert på et vannjettsystem. 

 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Guest Avmønstret#
Bergstad skrev for 3 timer siden:

Det jeg vel mente er at hva skal vi med en skrogvasker som ikke takler drevbåter og når en ser hvor mye som det gror så må vel dette kunne fikses av et glupt hode. Nå er dette gratis i år men skal vi unngå å bruke bunnstoff så vil det gro mer. Har aldri hatt så mye groe under etter et par sesonger. Og det henger sammen med at båten ikke ble stoffet når den var oppe sist i 2016. Alt aktivt bunnstoff er slipt bort bare det gamle som ikke har noe effekt sitter igjen. Nå var det skrapet en del rue før bilde ble tatt.

 

Oppe sist i 2016 uten å bli stoffet. Da er jeg bare enda mer imponert. Beklager om jeg tolker bildene helt motsatt men har tatt opp egen båt etter to år på sjøen, etter å ha vært stoffet, og den så ut som en zoologisk hage. Rur dekket 100% av skroget++. 

 

 

Link to post

Et godt eksempel i forskjellen på teori og praksis ang ønskedrømmen om at større båter skal kunne greie seg på sjøen uten bunnstoff.

Hjelper ikke å få skrubbet en viss prosentandel av skroget når det som ikke kan kommes til gror ned.  

 

Selv drev og outboardbåter vil ikke få skrubbet 100% av overflaten under vannlinjen.  Utfordringene er braketter, thrustere, Step, trimplan/ sylindre, drevskjold, propeller,  vannintak/ utløp osv osv.  

 

Er ikke mange båter/ skrogformer som får skrubbet ALT, og da er fremdeles løsningen opptak, spyling og bunnstoff for båter som skal ligge i lengre perioder på sjøen.  

Det med at man skrubber bort alt aktivt bunnstoff er også et element som ikke blir nevnt. 

 

Er skeptisk til miljøgevinsten til denne skrogvaskeren selv om det forutsettes at 100% av arealet kan skrubbes. Tror heller klutene kunne blitt satt inn på et «ekspress løft og spyl» opplegg.  Da kan hvertfall alt bli samlet opp og høytrykken kommer til over alt.  

 

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 12 minutter siden:

Et godt eksempel i forskjellen på teori og praksis ang ønskedrømmen om at større båter skal kunne greie seg på sjøen uten bunnstoff.

Hjelper ikke å få skrubbet en viss prosentandel av skroget når det som ikke kan kommes til gror ned.  

 

Selv drev og outboardbåter vil ikke få skrubbet 100% av overflaten under vannlinjen.  Utfordringene er braketter, thrustere, Step, trimplan/ sylindre, drevskjold, propeller,  vannintak/ utløp osv osv.  

 

Er ikke mange båter/ skrogformer som får skrubbet ALT, og da er fremdeles løsningen opptak, spyling og bunnstoff for båter som skal ligge i lengre perioder på sjøen.  

Det med at man skrubber bort alt aktivt bunnstoff er også et element som ikke blir nevnt. 

 

Er skeptisk til miljøgevinsten til denne skrogvaskeren selv om det forutsettes at 100% av arealet kan skrubbes. Tror heller klutene kunne blitt satt inn på et «ekspress løft og spyl» opplegg.  Da kan hvertfall alt bli samlet opp og høytrykken kommer til over alt.  

 

:thumbsup: akkurat det jeg var ute etter sap. Nå var dette bare en testperiode jeg hadde lyst til og prøve ut skrogvasker. Men hele vin vin situasjonen blir jo helt feil miljømessig og helt i feil rettning hvis du ikke har det rette skroget. Nå har ikke jeg googlet på svenske sider for å finne ut av deres erfaring. Svenskene har jo noen av disse.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 4 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...