Jump to content

Krystallisering i frostvæske? 70-talls Volvo MD11

Skrulokk

Recommended Posts

En bekjent av meg har en 70-talls VP MD11 montert i en seilbåt.
Den ble montert for et drøyt år siden, ca 1 år etter innkjøp.

Den var på daværende tidspunkt overhalt i følge selger, og motoren var prøvestartet etter overhaling.
Dette har båteier blitt fortalt, det er ikke noe han har fysisk sett selv.

Hvorfor den originalt monterte VP'en ble byttet ut med nåværende motor er jeg litt usikker på, men spørsmålet omhandler da den nå monterte motoren.

Dette har jeg blitt fortalt:
Ved første forsøk på oppstart etter montering opplevde båteier en pussig ting. 
Motoren dro rundt 1 1/2 gang, før det virket som noe fysisk holdt igjen motoren, og den lot seg ikke turne.
Den bråstopper så momentant når dette skjer at starteren spiser tenner av starterkransen.
Båteieren lot da dette være for sesongen, da det ikke var noe videre hjelp å hente hos selger av motor da dette kjøpet ble utført over et år i forkant av startforsøk, og båteier ble relativt lei av situasjonen.

Jeg var en tur innom i dag og tittet kjapt visuelt på motoren, og det var noe jeg stusset på.
Denne motoren er utstyrt med Martec ferskvannskjøling, og i bakkant på den sølvfargede vannsylinderen (varmeveksleren?) ved siden av eksosmanifold, var det utviklet seg en "larve" av hvitt pulver.
Samme pulveret var på vannstussen på eksosbendet, og på den lille pumpen nederst på bakkant av motorblokka.
Har stort sett erfaring fra bil- og mcmotorer, og der er ikke situasjonen med salt og saltvann like overhengende, men jeg gjetter meg frem til at dette kommer av sjøvann over tid?
I tillegg var det i beholderen til frostvæske (ferskvann) dannet seg en geléaktig masse, visuelt veldig lik slik det ser ut i "heatpack's" når de aktiveres.

Noen som har noen teori om hva som har skjedd her? :/

Mvh Espen

PS. Skal over til båtplassen igjen til helgen med verktøy for å forsøke å turne motoren rundt for hånd med dekompventilene engasjert for å se om det faktisk er noe som fysisk "butter" inni selve sylinderene.

Høres nesten ut som den motoren kan har blitt "overhalt med et strøk maling" .

At kjølevesken kan bli Gele er et kjent fenomen det skjer mår en blander to frostvesker som ikke passer sammen.

Å kjøpe brukt motor uten å prøve kjøre eller tørne for hånd  og  holde tilbake mesteparten av kjøpesummen til motoren er prøvekjørt eller skriftlige garantier.:nonod: 

Synes nesten ikke synd på kjøper som  venter et år med å prøvekjøre  ( er det mulig),  motoren kan ha stått med vann og rustet fast på det året .

Lykke til  skal bli interessant å følge med.

.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev On ‎03‎.‎04‎.‎2018 at 7.40:

Høres nesten ut som den motoren kan har blitt "overhalt med et strøk maling" .

At kjølevesken kan bli Gele er et kjent fenomen det skjer mår en blander to frostvesker som ikke passer sammen.

Å kjøpe brukt motor uten å prøve kjøre eller tørne for hånd  og  holde tilbake mesteparten av kjøpesummen til motoren er prøvekjørt eller skriftlige garantier.:nonod: 

Synes nesten ikke synd på kjøper som  venter et år med å prøvekjøre  ( er det mulig),  motoren kan ha stått med vann og rustet fast på det året .

Lykke til  skal bli interessant å følge med.

.

Det er det jeg også har en følelse av, men det blir som du sier spennende å se.
Det må nevnes at båteier ble hjulpet med montering av en kamerat av seg

Gudrun skrev On ‎03‎.‎04‎.‎2018 at 8.14:

En ventil som har satt seg fast i åpen stilling?

Kan det forårsake en såpass bråstopp? Har vært borti tanken på hydrostatisk låsning, men det krever jo sylinder full av vann og stengte ventiler.

Å stille en diagnose ut i fra hva folk skriver her på baatplassen er oftest et eller mange skudd i blinde.

Spesielt når det har vært folk og skrudd før problemene oppstod. Vi får kanskje nok informasjon på andre eller tredje siden med innlegg.

Men for å eliminere en mulig ventil som henger (som kan være det enkleste å fikse)er å ta av ventildekslene, kjenne på ventilløfterne om de er bom fast, se nøye om det er bevegelse i alle ventilene når du tørner motoren forsiktig tilbake for hånd. Du skal kunne kjenne en ørliten slakk når ventilene er lukket. Er den du normalt sjekker med følekniven.

Har opplevd en som mistet en skrue nedi inntaksmanifolden. Den havnet i klem når ventilen åpnet seg og stempelet kom opp.

Så det er en drøss med muligheter...

Bare å begynne å eliminere... 

På youtube er det noen karer med en slik motor som klarer å få vann ut luftinntakene når de tørner den..:diving:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Skrulokk skrev for 3 timer siden:

Det må nevnes at båteier ble hjulpet med montering av en kamerat av seg

Kan det forårsake en såpass bråstopp? Har vært borti tanken på hydrostatisk låsning, men det krever jo sylinder full av vann og stengte ventiler.

Enda verre at det et to som ikke trengte på å tørne og prøvekjørte etter montering.

Hvis en ventil henger og stemplet bøyer den blir det brå stopp, 

Som du sier vann huff og i et år.

Tror jeg ville peilet oljen den må jo være ny.

Og en nøkkel på svinghjulet og sett om en kan lirke litt tilbake og fram for å  se hva som skjer.

Er det vann må dysene ut, så en får sugd ut det, ferskvannsystemet må spyles,

Og da kan en mistenke topppakning.  

Som foreslått ta av ventildekslet det kan si mye.

Vi får vente i spenning på neste innlegg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har den sugd inn vann/kjølevæske gjennom innsugsventilen under startforsøket og fått hydrostatisk låsing på sylinderen, kan man hvis uhellet er ute ha kroket en råde. Selvsagt worst-case, men det er det vi er best på her på BP... 

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...