shogun Startet 3.April.2018 Del på Facebook Startet 3.April.2018 (redigert) Hei Har en Mercury 3,5 hk som har fungert fint, men brukt svært lite de siste årene, derfor så solgte jeg den. Kjøperen testet den ikke når han kjøpte den, men bar den med seg slik som vist på bildet: Dagen etter tok kjøperen kontakt og sa at motoren var svært tung å starte, gikk alt for fort på tomgang og lakk olje. Kjøperen ønsket å heve kjøpet. Det slo meg da at måten han hadde båret motoren på kunne ha medført at motoroljen hadde lekket rundt i motoren. Jeg sjekket bruksanvisningen: Den beskrev hvordan en skal bære motoren: Enten rett opp og ned eller liggende med rett side opp (merket). Jeg gav beskjed til Kjøper om dette, noe han avviste: Han hadde båret mange motorer på denne måten, også firetaktere og dette hadde aldri vært noe problem. Om dette var en problem på den motoren jeg hadde solgt var det et problem på min spesifikke motor, ikke et generelt problem. Bildet ovenfor var det kjøper som sendte meg som et bevis på at det er slik denne type motorer blir båret. Så mine spørsmål er: 1. Er det rimelig å anta at problemene Kjøper opplever kommer av at han har båret den feil? 2. Gjelder dette i så fall alle firetaktere eller er feks Mercury spesielt utsatt? 3. Er det rimelig å hevde at dette er grunn til å heve kjøpet? 4. Hva er en hensiktsmessig håndtering videre? På forhånd takk for svar! Redigert 3.April.2018 av shogun Korrektur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 her må det vel være produsentens anvisning som gjelder, og ikke hva kjøper er vant til fra andre motorer...? Men er jo dumt av Mercury da om bærehåndtak er plassert slik at olja havner på feil steder om de brukes til bæring ... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 Min mening: 1: Lite trolig - hele poenget med denne type motorer er jo at de er bærbare- og at de kan bæres i et bærehåndtak. Men det kan være at han har latt den ligge feil vei. 2: Neppe noe spesielt for Mercury 3: Hvis du har solgt en motor som kjøper opplever ikke virker, er det ikke rart at kjøper ønsker å heve kjøpet. Er det rimelig å anta at det er noe annet som er galt? 4: Snakk med kjøper og test motoren selv, eventuell tilby en sjekk av mekaniker. i siste instans ta motoren tilbake og få den fikset før du selger den igjen. Er det som du sier lekkasje av olje er det en lite kostbar jobb (eventuelt gjør den selv). Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 Skru ut pluggene, rens de med no spray, dra 5 ganger i snora, fyll på med riktig mengde olje, skru inn pluggene igjen og etter det så kommer den til og gå som den skal igjen, så viser du bruksanvisninga til kjøper og sier: aldri bær den sånn igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.