Jump to content

Korrekt bæring av firetakts utenbordsmotor


shogun

Recommended Posts

Hei

 

Har en Mercury 3,5 hk som har fungert fint, men brukt svært lite de siste årene, derfor så solgte jeg den. Kjøperen testet den ikke når han kjøpte den, men bar den med seg slik som vist på bildet: 60939_mercury_Aussenborder_F4_MH_text_mo

 

Dagen etter tok kjøperen kontakt og sa at motoren var svært tung å starte, gikk alt for fort på tomgang og lakk olje. Kjøperen ønsket å heve kjøpet. Det slo meg da at måten han hadde båret motoren på kunne ha medført at motoroljen hadde lekket rundt i motoren. Jeg sjekket  bruksanvisningen: Den beskrev hvordan en skal bære motoren: Enten rett opp og ned eller liggende med rett side opp (merket). Jeg gav beskjed til Kjøper om dette, noe han avviste: Han hadde båret mange motorer på denne måten, også firetaktere og dette hadde aldri vært noe problem. Om dette var en problem på den motoren jeg hadde solgt var det et problem på min spesifikke motor, ikke et generelt problem. Bildet ovenfor var det kjøper som sendte meg som et bevis på at det er slik denne type motorer blir båret.

 

Så mine spørsmål er:

1. Er det rimelig å anta at problemene Kjøper opplever kommer av at han har båret den feil?

2. Gjelder dette i så fall alle firetaktere eller er feks Mercury spesielt utsatt?

3. Er det rimelig å hevde at dette er grunn til å heve kjøpet?

4. Hva er en hensiktsmessig håndtering videre?

 

 

På forhånd takk for svar!

Redigert av shogun
Korrektur (see edit history)
Link to post

her må det vel være produsentens anvisning som gjelder, og ikke hva kjøper er vant til fra andre motorer...?  

Men er jo dumt av Mercury da om bærehåndtak er plassert slik at olja havner på feil steder om de brukes til bæring ...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Min mening:

 

1: Lite trolig - hele poenget med denne type motorer er jo at de er bærbare- og at de kan bæres i et bærehåndtak. Men det kan være at han har latt den ligge feil vei. 

2: Neppe noe spesielt for Mercury

3: Hvis du har solgt en motor som kjøper opplever ikke virker, er det ikke rart at kjøper ønsker å heve kjøpet. Er det rimelig å anta at det er noe annet som er galt? 

4: Snakk med kjøper og test motoren selv, eventuell tilby en sjekk av mekaniker. i siste instans ta motoren tilbake og få den fikset før du selger den igjen. Er det som du sier lekkasje av olje er det en lite kostbar jobb (eventuelt gjør den selv).  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...