Jump to content

Vanninntak gjennom bunnventil i stedet for Bravo 2x drevene

joern-eo

Recommended Posts

Jeg planlegger å etablere vanninntak gjennom bunnen på til mine Yanmar 4LHA-STZP. Det betyr at jeg enten kobler disse til med en T-kobling på eksisterende slanger eller at jeg fjerner slangene fra drevet.

Har vanninntakene på mine drev (Bravo 2x) noen kjølefunksjon for drevene eller er det greit å fjerne slangene?

Har fått plastpose på drev tidligere så jeg er litt småredd for blokkering...derfor nye vanninntak.

Så et spørsmål om bytte av kjølevæske. Skal utføre dette nå i vår etter systemrens både på fersk og sjøvannssiden.   Er kjølevæske i prinsippet ferskvann med frostvæske eller skal jeg ha egen kjølevæske?

Det tror jeg går dårlig, drevene står vel delvis over vann under marsjfart og da må de ha kjøling. Det finnes noe som heter drevdusj men jeg vet ikke om det er i stedet for eller i tillegg til den vanlige kjølingen de får ved at kjølevannet hentes via drevene.

Jeg har seilbåt med seildrev og selv der, hvor drevet står delvis nedsenket i vann under gange og antagelig har et mindre stressende liv enn i en hurtiggående motorbåt, blir drevet noen grader varmere når jeg henter kjølevann via egen bunnventil eller om jeg drar det inn via drevet.

For hva det er verdt......

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Når man velger å ta kjølevann i eget inntak i stedet for gjennnom  Bravodrev,  blokkerer du inntaket i transom med en plate (finnes som egen mercury del; transom blocking plate heter denne) og kutter slangen fra drevet/gimbal ring. Da får du gjennomstrømming av  vann i drevet som kjøler.

helt vanlig løsning som står beskrevet i monteringsanvisning til drev.

http://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/30991/11406/230

er blocking kit

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Det anbefales i merc doku til motoren...

og det beskrives godt hvordan i drevdocu.

Du kutter slangen når du tilter opp drevet. Der kommer du lett til.la det stå igjen ca 10 cm mot drevet Og om du tar det av den biten som går inn  inn til akterspeilet/transom er en smakssak. Jeg tok den vekk for å unngå å ha vann stående i den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...