joern-eo Startet 4.April.2018 Link til dette innlegget Startet 4.April.2018 Jeg planlegger å etablere vanninntak gjennom bunnen på til mine Yanmar 4LHA-STZP. Det betyr at jeg enten kobler disse til med en T-kobling på eksisterende slanger eller at jeg fjerner slangene fra drevet. Har vanninntakene på mine drev (Bravo 2x) noen kjølefunksjon for drevene eller er det greit å fjerne slangene? Har fått plastpose på drev tidligere så jeg er litt småredd for blokkering...derfor nye vanninntak. Så et spørsmål om bytte av kjølevæske. Skal utføre dette nå i vår etter systemrens både på fersk og sjøvannssiden. Er kjølevæske i prinsippet ferskvann med frostvæske eller skal jeg ha egen kjølevæske? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Enig, vanninntak i skroget er langt og foretrekke. Men gearet må ha kjøling, igjenomstrømming, husker ikke helt hvordan det måtte gjøres. Hør med fagfolk om du ikke får konkret svar her. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 (redigert) Det tror jeg går dårlig, drevene står vel delvis over vann under marsjfart og da må de ha kjøling. Det finnes noe som heter drevdusj men jeg vet ikke om det er i stedet for eller i tillegg til den vanlige kjølingen de får ved at kjølevannet hentes via drevene. Jeg har seilbåt med seildrev og selv der, hvor drevet står delvis nedsenket i vann under gange og antagelig har et mindre stressende liv enn i en hurtiggående motorbåt, blir drevet noen grader varmere når jeg henter kjølevann via egen bunnventil eller om jeg drar det inn via drevet. For hva det er verdt...... Redigert 4.April.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Tok en slik operasjon på et bravo3 drev og det gikk dårlig. Olja i drevet ble svart svidd etter kun få timers kjøring og ja jeg hadde drevdusj men den hjalp ikke stort. Sitér dette innlegget Link to post
joern-eo Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Ok. Kan evt ha vanninntak i bunnen som reserve.... Hva med kjølevæskespørsmålet mitt....? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 (redigert) Kjølevæske er vann tilsatt konsentrert frostvæske i riktig blandingsforhold, alternativt kan du også kjøpe ferdigblandet. Det finnes flere typer og de kan ikke blandes. Du må sjekke hvilken type Yanmaren din skal ha. Redigert 4.April.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joern-eo Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Takk og takk. Da blir det jobb å gjøre i helgen når jeg skal bukte 193 cm aldrende kropp rundt to motorer på jakt etter sinkene.... Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 I min båt med Bravo 1x så er det vann inntak både igjennom drevet og bunnen, slik har det alltid vært og det har aldri vært noe problem med oljetempen på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Min båt med Bravo 2X og Steyr 246 har gått sine 700 timer med blokkert vanninntak i drevet og inntak gjennom skroget. Har ikkje opplevd noen problemer på noen måte av dette. Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Tempest Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Eg har Bravo 2X der vannintaket i transom er blokkert med ei plate på innsida, henter kun gjennom skroget. Får vel samme vanngjennomgangen i drevet uansett, gjør man ikkje? Det er bare at slangen ikkje er satt på inn til transom. Usikker her, men det er sånn eg har gått ut i fra det fungerte? Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
alfaalfa Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 (redigert) Når man velger å ta kjølevann i eget inntak i stedet for gjennnom Bravodrev, blokkerer du inntaket i transom med en plate (finnes som egen mercury del; transom blocking plate heter denne) og kutter slangen fra drevet/gimbal ring. Da får du gjennomstrømming av vann i drevet som kjøler. helt vanlig løsning som står beskrevet i monteringsanvisning til drev. http://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/30991/11406/230 er blocking kit Redigert 5.April.2018 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joern-eo Svart 5.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Perfekt. Det ga mer mening ettersom jeg gjorde det samme på min Windy, men da med VP drev. Stoler mer på bunninntak enn drevinntakene. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Det anbefales i merc doku til motoren... og det beskrives godt hvordan i drevdocu. Du kutter slangen når du tilter opp drevet. Der kommer du lett til.la det stå igjen ca 10 cm mot drevet Og om du tar det av den biten som går inn inn til akterspeilet/transom er en smakssak. Jeg tok den vekk for å unngå å ha vann stående i den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.