REMA Startet 4.April.2018 Link til dette innlegget Startet 4.April.2018 Hei, overskriften sier det meste egentlig. Jeg ser etter den mest sjøsterke båten på det norske markede, mellom 28-33 fot. Har du noen forslag som ligger enten litt under eller litt over den ønske størrelsen, takker jeg for dette også. Har til nå sett en del på Targa, Paragon og Sargo (Minor). Tusen takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 er vel en her inn som har en slik sak? http://www.lending.no/kloster-patrol-32 Gamle Scand Dynamic skrogene signert Alf Jensen er jo kjent for å være sjøsterke, men kan ellers ikke uttale meg om hvordan den er ift finnene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bårdp Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Jeg har en Kloster P28 det er nokk den som har det gamle Scand Dynamic skroget. En fantastisk sjøbåt. Koster 32 er nokk en nyere konstruksjon men basert på samme opplegget. Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Takk for svar! Kloster P28 er et godt alternativ, men hvor fort går de? Og omtrent hvor mye bølger tåler den? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Min Kloster P28 med Volvo D6 350 og DPH drev klokket jeg til 42 kn her for et par dager siden. Bunnen er nettopp nedslipt med ny primer og bunnstoff. Før denne operasjonen klarte den ca 40 kn. Båten tåler mye mer bølg en mannskapet. Den er nå både selvrettende og synkefri om du skulle tøye grensene. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Litt spent på hvorfor du lurer på dette? Skal du krysse atlanteren i liten båt? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Det er jo stor forskjell i skrogstørrelse i TS forutsetning. Sitér dette innlegget Link to post
Fluehue Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Slå et slag for Malo 28 sjark! Ikke rask, men tåler mye... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 ja den er nok testet i diverse ugunstig vær :) her er jo etpar hardværsbåter, men neppe så mange av de i norge ...: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 (redigert) Med mindre man ikke skal gå for yrkesbåt og vill ha høy marsjfart hadde jeg vurdert noe i Targasegmentet som du nevner. Har endel kjøreerfaring med Sargo og NordStar. Har Bl.a kjørt både Sargo 33 og NS 32 mellom øst og Vestlandet. Sargoen hadde en kruttpakke av 2 x D6 400 og NS har jeg kjørt både med 2 x D4 300 og singel 400. Begge kan fåes med singel D6 og twin D4/6, men hvis pris ikke er noe tema ville jeg holdt meg til twin og D4 så det ikke blir for tungt i hekken om man må ligge i 12-20 kn i drittvær. Begge er meget gode i sjøen for sin størrelse. Vil si at S33 og NS 32 er de «minste av de store». Går man ned ett hakk på størrelse er det stor forskjell i opplevde sjøegenskaper, altså komfort i dårlig vær. Går man opp en størrelse blir det selvfølgelig enda bedre. Hvilken båt som "tåler mest" før de går ned er umulig å si. De fleste båter tåler mer enn man tror. I ordentlig drittvær vil skipperens avgjørelser og at noe teknisk ikke svikter spille en mye større rolle for om ting blir dramatisk eller ikke. Sargoen er noe smalere enn NS og kløver kanskje sjøen hakket bedre. Man kunne kanskje holdt en knop eller to mere med Sargo før man slakker av, men alt i alt er det er rimelig likt. Bedre plass i cockpiten på NS synes jeg. Har ikke kjørt noe særlig Targa, men tipper den er rimelig lik som sine finske slektninger. Alt i alt tror jeg du ville blitt fornøyd med alle og at smak og behag styre valget. Slenger ut et bilde fra tur med NS 32 i går. Båten er på vei opp mot Haugesund i skrivende stund om du kikker en annen tråd. Redigert 4.April.2018 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REMA Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Takk for flere gode svar! Båten skal dessverre ikke brukes til å krysse Atlantern, eller noe annet hav for den saks skyld. Såpass med guts har nok ikke jeg for å si det sånn. Den skal derimot være stasjonert på hytta, og brukes som fiske, transport og turbåt. Ettersom hytta ligger et ganske værutsatt sted, er jeg ute etter en sjøsterk doning. Dessuten er jeg glad i fart, så litt tempo skader heller ikke. Når det er sagt vil jeg takke Sap_2000 for flotte bilder, og et utfyllende svar. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Verftet er pensjonert, så denne er ikkje i handel og derfor uvesentleg. Men om det skulle dukke opp på bruktmarkedet så er det kanskje verdt ein kikk. Mykje brukt som skyssbåter. Desverre er de ofte "budsjettmotorisert" har eg sett. Men de går opp mot 20 knop med riktig motor. Bilde er av Osvik 32. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Ligge på et værutsatt sted? Utsatt for sjø når den ligger til kai? Vanskelig manøver å gå til land i ruskete vær? Dypgående ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Targa30/32. En grunn til at disse brukes av proffer Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Takk for svar! Eureka, havna er trygg og fin. Så det er ikke noe problem å gå i land, eller manøvrere til og fra brygga. Det jeg mente var at hytta ligger på et sted langs kysten det fort blåser mye. Sjeldenutpå, den har jeg ikke sett, eller hørt om før, takk for innspillet! Bitteliten, har sett en del på Targa, disse skal visst være gode, men jeg har fått inntrykk av at Sargo, som også er i "Targa-klassen" er hakket bedre, men takk for innspillet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.