Ellenpropellen Startet 4.April.2018 Link til dette innlegget Startet 4.April.2018 Motoren i seilbåten vår er mest sannsynlig avgått med døden etter 35 år i drift. Vi tenker nå å kanskje kjøpe en påhengsmotor for denne sesongen. Noen som har erfaring med det? Båten er en Mamba 29. Er det noen her som har erfaring med dette? Vi bruker stort sett bare motor for å komme oss inn/ut fra kaien. Vi skal ikke seile i uvær heller. Trenger vi en spesialmotor for seilbåt eller kan vi klare oss med en vanlig påhenger? Sitér dette innlegget Link to post
ToreSB Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Vi brukte påhenger på vår 27foter og det fungerte bra nok. Litt daff i mye motvind, men da kan man jo egentlig seile. Vi hadde en vanlig langstammet 8 hester, men jeg ville foretrukket en som har ekstra lang stamme og propell som egner seg for tunge båter. På en mamba 29 er det litt avstand mellom akterspeilet og vannet, då er det vel enda viktigere med litt lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Påhenger på seilbåten er helt greit. Båten er deres ganske stor for en påhenger, pass på at dere får en med lang stamme. Jeg har ikke noen formening om størrelse, men det kan kanskje andre mene noe om. For manøvrering i havn trenger dere ikke mange hester, i vind derimot trenger man litt. 10 hester er sikkert greit for å komme inn og ut av havna. Jeg hadde en 4 hesters påhenger på en 22 fots seilbåt, den ble brukt som reservemotor. I samme båt stod det en 7 hesters innenbordsmotor. Det var ikke stor forskjell på de to, de ga omtrent samme fart på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 ...ifg mr google sitter det en 8 hk Yanmar som orginalmotor. Båten veier 3,2 tonn. På flatt vann vil en 6 hk dytte båten til brygga. Det er stor forskjell på innenbords motor og påhenger betjeningmessig, sikkerhetsmessig og komformessig. Å bolte fast en brakett og kjøpe en påhengsmotor synes jeg er en nødløsning, og forringer båtens verdi. Skal du noengang selge båten er den mer verdt med ny innenbordsmotor. Hadde tidligere en Express med påhenger, veldig glad når neste båt hadde innenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 5 hours ago, Code0 said: ...ifg mr google sitter det en 8 hk Yanmar som orginalmotor. Båten veier 3,2 tonn. På flatt vann vil en 6 hk dytte båten til brygga. Det er stor forskjell på innenbords motor og påhenger betjeningmessig, sikkerhetsmessig og komformessig. Å bolte fast en brakett og kjøpe en påhengsmotor synes jeg er en nødløsning, og forringer båtens verdi. Skal du noengang selge båten er den mer verdt med ny innenbordsmotor. Hadde tidligere en Express med påhenger, veldig glad når neste båt hadde innenbordsmotor. Greit nok, men på en såpass rimelig båt vil det uansett aldri være lønnsomt å sette inn ny innenbordsmotor. Kostnaden i forhold til båtens verdi vil ikke henge på greip. Da vil jeg heller shoppet rundt etter en ny båt på finn hvis innebordsmotor er så viktig for Ellenpropellen. Ny påhenger er driftsikker og enkel og rimelig å vedlikeholde og vil gjøre jobben inn og ut av havna uten problem med feks en 6hk. Ulempen er i bølger hvor det er vanskelig å holde propellen nede i vannet hele tiden. Så lang stamme er nødvendig. Men så er det jo gjerne sånn at det følger vind med bølger (eller motsatt). Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Vil tro at det er en stor fordel med en motor som er beregnet på stor last og lav hastighet. Yamaha har for eksempel FT9.9 som er laget for bruk på seilbåter og lignende. Denne har annet girutvekslingsforhold, og fåes med både lang og ekstra lang stamme: http://doskeland.net/product/ft9-9 Vil tro at andre produsenter har tilsvarende motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Tohatsu sailpro Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Stemmer det ikke at du har "verdens største" stuverom under ene cockpitbenken på Mamba 29? Ville det være utenkelig å støpe brønn for motor "nedi der"? Ville vel bli noe utenfor midtlinja, men det blir det nå uansett. Bare en tanke.. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Jeg har bare gode erfaringer med påhengsmotor på seilbåt, sist på vår 28 foter på ca 3.0 tonn. Hadde da en Yamaha med lang stamme og 8 HK. Gjorde nesten 7 knop på flatt vann, var stillegående og med forlenger så er den relativt ok å styre også, selv om det er litt knoting når man skal legge til i litt vind. En helt ny påhenger til slik bruk koster knappe 15k mens en ny innenbordsmotor med montering fort bikker 100k Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Jeg har en 26-foter med en 8 HK Honda påhengsmotor, men båten veier kun 1500 kg. Funker fint for inn og ut av havnen, men det er jo noe ekstra mekk å heve og tilte motoren opp og ned, og som nevnt er det ikke noe særlig i bølger (men da seiler man jo). For din båt ville vurdert Yamaha sin "high Thrust" på 8-10 HK med lang stamme, da har du en motor som også virker i bakk uten å kavitere i egen eksos- samt en fordel med 2 sylindre m.h.t. vibrasjon. Da har du også girskift på gasshendelen, greit å slippe å lene seg ut på siden av motoren. Men du må passe på at akterspeilet er sterkt nok til å belastes med 40-50 kg. Vil du ha noe lettere er muligens Tohatsu sail pro eestra lang 6HK et egnet valg. En pålitelig innenbordsmotor er selvsagt best, men det var det med prisen da. ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.