mahogny Startet 5.April.2018 Link til dette innlegget Startet 5.April.2018 Noen som har erfaring med Biltema sine AMG batterier vs Maritime sine? Må bytte batterier i forbindelse med montering av lader. Begge får mye skryt rundt forbi, noen som har en favoritt? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Har hatt Biltema sine i 1 1/2 år nå og de har fungert utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 (redigert) Jeg har super erfaring med noe som heter AGM batterier. AMG var noe som stod på bagasjelokket på min forrige bil (lov å mobbe?) Har 4 stk 100Ah som stadig overrasker meg. Skal ha AGM igjen. Hvem som leverer de tror jeg ikke betyr så mye. Disse har jeg: Redigert 5.April.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 (redigert) Jeg har et par 105Ah vanlige vedlikeholdsfrie bly-syre batterier fra biltema og det ene er nå, etter et par dyp utladninger og sist varte det en uke før jeg oppdaget det og fikk ladet, det er modent for å kasseres. Har forsøkt å lade opp flere ganger inkl desulfaterings programmet på laderen. Så vanlige bly syre batterier er dårlig mht utlading. Var elektronisk anode på Mercruiser drev som trakk strøm. AGM batterier tåler bedre utlading og sulfaterer ikke så fort. Nå har jeg tenk å gå over til AGM batteri på kombinert start og forbruk på ett og 80Ah Lifepo4 (sette sammen selv m bms) som rent forbruksbatteri. Fikk kjøpt ett ubrukt Exide 90 Ah med 900CCA som var kun lagret. En test med batteri måler viser 100% sundt og 98% ladet og 990CCA, så det må ansees som brukbart. Det er ikke produsert i år, men regner med det vil fungere i mange år. Sjekk med Sønnak/Exide i Oslo, de har AGM batterier med kvalitet. Om Biltema er noe billigere, får man nok mer for pengene om man velger et anerkjent merke/produsent. Redigert 5.April.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Skrujeden Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Jeg ville sterkt vurdert Lipo4 heller da ladetiden er det laderen(eller dynamoen) kan gi og batteriet kan tappes helt ned. Antall ladesykluser er også mange flere. Bare ladesyklusene forsvarer prisen. Men hvis du hat eks 3 agm så kan du trolig ha bare 2 lipo4. Jeg har 3 syrebatterier i dag og dynamo på 130 amp. Hvis jeg bytter til 2x lipo4 på 100a så har jeg mer tilgjengelig strøm og kan lade dem opp fra helt tomme til 100% på litt over 1 og 30 min. Så hvis økonomien tillater investering i lipo4 så er det nok billigere og gir mer strøm i det lange løpet. Bøygen er bare at hbert batteri koster ca 7k. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Har 1stk 70 AH BT AGM på start og 4 stk80AH AGM i bank på forbruk som jeg sliter på tredje året (mao ikke så lenge). Ikke noe tull så langt, men har vel knapt hatt de under 80% pga solcelle og god dynamo, og aldri hatt de på landstrøm (av samme grunn) så høy float er heller ikke tilstede, så de har jo levd en relativt skjermet tilværelse sålangt ombord hos meg. Ikke erfaring fra Maritim sine. Valgte BT mest pga at de målene passet best i kassa der jeg skulle utvide Forbruket mitt da jeg kjøpte de. Hører flere har hatt litt utfordringer med å få utnyttet den 4 års garantien BT flagger med på AGM'ene sine, men ikke hatt behov for å teste det selv, så det er bare ett rykte jeg har hørt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kjellg Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Dere må være forsiktige å så sterkt anbefale litium. litium er bra men det er ikke bare plug and play. Så fremt du ikke har full kontroll på laderegimet ditt og/eller har sterk interesse for emmet, så hold deg unna. Agm er bra men selv den teknologien krever sitt. Mange som har ødelagt agm batterier etter bare 1-2 år. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Støtter sistnevnte skribent. Vi som ønsker noe som rimelig, idiotsikkert og ikke forlanger mer enn ca. 10 års normalbruk, så er svaret vanlige, dødskjedelige bly/syrebatterier. Presumtivt med skrukork. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Der støtter jeg Hulda fullt ut. Selv har jeg 2stk semitraction batterier med skrukorker for etterfylling av vann, 140Ah med 1000CCA hver parallellkoblet. De står som forbruk pluss at de også forsyner baugpropellen. Foreløpig har jeg kun hatt disse i 5 år. De er helt som nye, og det skulle bare mangle når de ikke er eldre. Startbatteriet er et lukket bly/syre batteri på 60Ah som jeg ikke har noen problemer med. Det blir 10 år til sommeren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 (redigert) Da jeg kjøpte Nidelven min i 2013 fulgte det med et AGM-batteri fra Biltema. Vet ikke hvor gammelt det er, men er på 70 ampere og fungerer som både startbatteri og forbruksbatteri siden jeg egentlig ikke har hatt bruk for noe mer. Aldri hatt noe problemer med det, selv etter at jeg klarte å lade det helt ut en gang etter en båttur i 2014 hvor jeg glemte å slå av Webastoen. Fikk låne en slik "kick-starter" av havnesjefen slik at jeg fikk startet opp igjen, og siden har det fungert uten problemer. Motoren starter uten problemer både om sommeren og vinteren. Har nesten ikke ladet batteriet utenom når jeg kjører, heller ikke om vinteren, men nå har jeg endelig montert batteriladeren som jeg kjøpte på romjulsalg i 2014... Har planer om oppgradering av batteribanken med et forbruksbatteri også etterhvert, og da er det vel kanskje like greit å kjøpe et nytt startbatteri også. Har jo ikke erfaring med andre batterier enn AGM, men for meg har det vært en positiv opplevelse så langt. Redigert 5.April.2018 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Key Freak Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Jeg har 3 stk. AGM 104Ah fra Euroglobe til forbruk, og et til start. Kjøpt våren 2012. Fungerer aldeles utmerket. Baugthrusteren får strøm fra forbruksbanken, mens hekkthrusteren får fra startbatteriet. Jeg valgte AGM først og fremst fordi forbruksbanken er plassert såpass kronglete at det var en stor utfordring å inspisere de gamle bly/syrebatteriene med skrukork. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Lars H. Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Jeg glemte å si at semitraction forbruksbatteriene mine også er Euroglobe som jeg kjøpte hos Bema. De vet hva de selger, i motsetning til BT. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Key Freak Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 (redigert) Og jeg glemte å si at startbatteriet var dødt da det skulle tas i bruk våren 2013. Målte litt, snakket med forhandler og fikk tilsendt nytt fra Bema uten noen flere spørsmål. Så det jeg har nå er altså et år nyere enn forbruksbanken. Redigert 5.April.2018 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.