Gudding Startet 5.April.2018 Link til dette innlegget Startet 5.April.2018 Hei. Jeg har en Joda 7500 fra tidlig 80’tall med en BMW D50-2 motor i. Motoren har fungert knirkefritt i alle år. Inntil i fjor når jeg skulle på tur til Drøbak med mine døtre. Startet opp og lot motoren gå seg varm før vi kastet loss fra Hovedøya. Etter 5 min begynte plutselig oljetrykkalarnen og hyle samt at oljelampe og sjøvanntemp alarm lyste. Deretter gikk det bare noen sekunder før motoren sakte men sikkert stoppet. Fikk etter mye om og men kommet meg tilbake i båsen ved hjelp av gode båtnaboer. Da jeg inspiserte motorrommet ser jeg mye oljesøl som har sprutet ut på siden, som viser seg å komme fra oljefilterbunnen da pakningen hadde blåst ut. Skrudde ut filteret, satt på plass pakningen og fylte på olje til normalnivå. Deretter startet jeg motoren igjen og alt virket helt normalt så jeg roet meg litt ned. Tenkte kanskje filteret hadde skrudd seg løst. Motoren gikk på tomgang en god stund og jeg tenkte ikke på det noe særlig lenger. Ble ikke noe tur til Drøbak da vi heller ble i foreningen. Men da jeg skulle flytte båten til vinterhavn noen uker etter ble det enda værre.. Startet opp og lot den gå litt før jeg satte kurs ut av havn og da stoppet motoren igjen. Samme alarmer også, men denne gangen hørtes den virkelig ikke frisk ut. Ristet og banket noe voldsomt før den stoppet igjen. Har hørt at disse motorene har hatt noe historie ang dårlig kjøling osv. Det skal sies at båten har ligget ute på fjerde vintersesong denne vinteren, me har vært oppe på sommer for høytrykksspyling og sjekk av zink. Håper noen kan gi meg noe forslag til hvor jeg skal begynne herfra. Er over gjennomsnittet kyndig med totakter motorer, men diesel har jeg aldri skrudd hittil... Takk på forhånd for eventuelle svar og råd. Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Hantolav Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Hei Thomas! Har en Hanto med noe samme hendelsesforløp. Oljen havnet i kjølen på båten og motoren stanset sakte opp. Har tatt ut motoren men kan ikke finne hvor oljen har lekket ut. Skal sjekke filteret i dag. Fikk du noe annen hjelp eller tips om årsak?, Med vennlig hilsen Olav Sitér dette innlegget Link to post
Lilleaas Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Kontakt Proctor service Magne J. Hansen proctor@epost.no 905 70 762 Han kan disse motorene og har deler :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.