Captain Chaos Startet 6.April.2018 Link til dette innlegget Startet 6.April.2018 Hei! Jeg har en eldre Shipmate RS 8400 som i utgangspunktet fungerer helt fint, men enkelte kanaler så hører jeg ikke mottaker, og så vidt jeg husker hører ikke mottager meg heller. Kanal 16 fungerer helt ok, det samme med for eksempel 77. Sterk og klar på disse kanalene. Går jeg med kameratbåten og ber han gå til feks 87 eller 88 så blir det dødt på Shipmate, mens den håndholdte ekstra VHF fungerer fint. Tar jeg den håndholdte og sender på 87 hører kameraten meg, men ikke en lyd på min egen Shipmate. Jeg har sjekket at den ikke står på US kanaler. Har det skjedd noe med VHF frekvensene siden 2003/2004 da denne ble installert i båten fra fabrikk? Andre årsaker til problemene mine? /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
shipahoy Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 (redigert) 87 og 88 er endret fra duplex til simplex, og fungerer ikke på eldre radioer. http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.htm Redigert 6.April.2018 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Husker jeg rett var 87 og 88 duplex kanaler tidligere, så da stemmer dette bra at du ikke hører ham. Mottakerfrekvensen på disse tidligere duplexkanalene brukes idag til AIS. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Har selv installert en RS 8300 SOS som jeg fikk, og jeg var ikke klar over at 87 og 88 var feil, men jeg ser det står at de er duplex i manualen, og de skal være simplex. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Da har vi nok løsningen her. Da er det bare å gå til andre kanaler. Brukte ofte disse før på forrige båten da de var lett å huske. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.