Bad_Bouy Startet 6.April.2018 Del på Facebook Startet 6.April.2018 Hei. Har gammel båt med hydraulisk styresystem som har begynt å lekke nå på våren. Det renner gjevnt og trutt ned på gulvet fra "rorboksen?" i den laveste styreposisjonen i båten. Når jeg åpner opp og ser på kablene i øverste styreposisjon ser jeg att det er plenty med luft i røra, og rorer gjør ingen ting. Det er altså den laveste styreposisjonen det lekker fra, men der snur roret til tross for litt rykking og napping. Jeg leste meg litt opp og forsto det sånn her. Det skal være en "nippel" man skal kunne lufte fra øverste styreposisjon, da skal man sånn jeg har skjønt det ratte frem og tilbake til all lufta er kommet ut imens man etterfyller nå og da. Men dette hjelper jo ikke om det lekker. Lekkasjen kommer fra "lokket" på "rattboksen" i laveste styreposisjon og jeg merket at skruene satt skikkelig løst, så jeg strammet de. Min teori (som dere gjerne må rette på) er at det har vært litt luft i systemet fra før av som da har ekspandert pga varmen i det siste, som da presset oljen ut av den løst skrudde lokket. Forhåpentligvis er det bare å lufte og etterfylle. Men om dere sikkert skjønner, aner jeg ikke hva jeg prater om så jeg tok noen bilder. Er dette nippelen man skal lufte fra og fylle opp på: Ser dette riktig ut? Jeg syns det er rart at det skal være smekkfult av olje her: Er det noe jeg ikke forstår eller har oversett? Er det en youtube video dere anbefaler å se for å lære litt mer om hydrauliske styresystemer? Håper det er noen som sitter med viten og hjelpelyst her. Ønsker dere alle vind i seila Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Dersom det øverste bildet er av høyeste rattpumpe stemmer det at dette er skruen som skal løsnes for å fylle olje. Denne skruen skal da også ha et lite luftehull slik at luften slipper ut når oljen utvider seg ved økt temperatur. Sørg for at det blir tett på nedre rattpumpe, om nødvendig bytt pakning under lokket. Fyll så olje på øvre rattpumpe og drei først øvre ratt begge veier gjentatte ganger, gjør så det samme med nedre ratt. Pass på oljenivået slik at øvre rattpumpe har tilstrekkelig olje hele tiden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bad_Bouy Svart 6.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2018 Ok! oO det er så simpelt så bør det gå glatt å bote på problemet. Finner ingen hull på øverste nippel da. Fungerer det som en nødløsning å ha den av når man kjører? inntil jeg får skaffet en med hull. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Ut fra bildene ser det ut for å være en ikke helt ny båt. Om det har fungert tidligere er det ikke noen grunn til at det ikke skal fungere i fortsettelsen. Med eller uten luftehull. Prøv å se hvordan det går. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bad_Bouy Svart 6.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2018 ja den har noen år på nakken. det fungerte bra i fjor høst. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Bare hyggelig! Og du må gjerne oppdatere oss på hvordan det går, mye lærdom i slikt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bad_Bouy Svart 7.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2018 Må få tak i en trakt. Har hydraulisk olje. Skal si ifra hvordan det går. Forhåpentligvis finner en med samme problem denne posten en gang og får fikset sin hydralikk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.