Jump to content

Lekkasje i hydraulisk styresystem, lufting, fylling og fiksing.


Bad_Bouy

Recommended Posts

Hei. Har gammel båt med hydraulisk styresystem som har begynt å lekke nå på våren.

Det renner gjevnt og trutt ned på gulvet fra "rorboksen?" i den laveste styreposisjonen i båten.

Når jeg åpner opp og ser på kablene i øverste styreposisjon ser jeg att det er plenty med luft i røra, og rorer gjør ingen ting.

Det er altså den laveste styreposisjonen det lekker fra, men der snur roret til tross for litt rykking og napping.

 

Jeg leste meg litt opp og forsto det sånn her.

 

Det skal være en "nippel" man skal kunne lufte fra øverste styreposisjon, da skal man sånn jeg har skjønt det ratte frem og tilbake til all lufta er kommet ut imens man etterfyller nå og da. Men dette hjelper jo ikke om det lekker.

 

Lekkasjen kommer fra "lokket" på "rattboksen" i laveste styreposisjon og jeg merket at skruene satt skikkelig løst, så jeg strammet de. 

 

Min teori (som dere gjerne må rette på) er at det har vært litt luft i systemet fra før av som da har ekspandert pga varmen i det siste, som da presset oljen ut av den løst skrudde lokket. Forhåpentligvis er det bare å lufte og etterfylle.

 

Men om dere sikkert skjønner, aner jeg ikke hva jeg prater om så jeg tok noen bilder.

 

Er dette nippelen man skal lufte fra og fylle opp på: 

 

IMG_0636.jpg

 

Ser dette riktig ut? Jeg syns det er rart at det skal være smekkfult av olje her: 

 

IMG_0635.jpg

 

Er det noe jeg ikke forstår eller har oversett? Er det en youtube video dere anbefaler å se for å lære litt mer om hydrauliske styresystemer?

Håper det er noen som sitter med viten og hjelpelyst her. 

 

Ønsker dere alle vind i seila

Link to post

Dersom det øverste bildet er av høyeste rattpumpe stemmer det at dette er skruen som skal løsnes for å fylle olje. Denne skruen skal da også ha et lite luftehull slik at luften slipper ut når oljen utvider seg ved økt temperatur. 

 

Sørg for at det blir tett på nedre rattpumpe, om nødvendig bytt pakning under lokket. Fyll så olje på øvre rattpumpe og drei først øvre ratt begge veier gjentatte ganger, gjør så det samme med nedre ratt. Pass på oljenivået slik at øvre rattpumpe har tilstrekkelig olje hele tiden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ut fra bildene ser det ut for å være en ikke helt ny båt. Om det har fungert tidligere er det ikke noen grunn til at det ikke skal fungere i fortsettelsen. Med eller uten luftehull. Prøv å se hvordan det går. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...