Familiesnekke Startet 6.April.2018 Link til dette innlegget Startet 6.April.2018 Hei, har lest mye om drev vs aksling, og tenkte ikke å starte en ny slik debatt. Jeg har, til nå, vært skråsikker på at jeg ikke skal ha drevbåt, men jeg ser at alle båtene jeg (og konepone) synes er fine, er stort sett «alltid» med drev. Det jeg lurer på er hvor mye jobb er det egentlig å ta drevservice selv? Er det vanskelig å se når noe er modent for utskifting, bortsett fra slitedelene man uansett skal bytte på hver service? Har dere tips til gode YouTube-filmer eller nettsider som viser skritt-for-skritt gjørdetselv? Hvordan vet man at «noe» er feil med drevet, under bruk, FØR det er full skjærings? Og; hvordan kan jeg vite at drevet ikke er underdimensjonert når jeg ser en båt/motor-kombinasjon? Og; hva er typisk levetid (timer ev. år) for et drev? Jeg lurte vist på veldig mye, når jeg ser at en Skilsø 33 Sport med drev koster omtrent det samme som en Windy GM37... https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100452890&fks=100452890 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=102345878 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Lærer du teknikkene og har rette verktøyet, så er det forbausende lite arbeid med drev. Å skifte belger hvert eneste år, som mange gjør, er egentlig også bare tull. Når du har fått teknikken i fingrene, så bruker du ca et kvarter på å ta av drevet og ca en halvtime for å montere igjen. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Skilsøen er jo mye nyere.. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 (redigert) Mye banning og ukristelig dyrt når noe ryker, noe som skjer oftere enn en skulle tro. Så bytta til akselbåt og har det mye hyggeligere nå. Drevbåt er overveiende sannsynlig historie for meg. Redigert 6.April.2018 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Bårdp Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Vel har nå hatt mange båter både med drev og aksling. Om en nå ikke er utstyrt med ti tommeltotter fra vår herres side så er det da ikke noen heksekunst og vedlikeholde drev. Det eneste drevet jeg aldri fik dreisen på Var et Bravo 3 drev og den sorten skal jeg ikke ha mer av. Nå har jeg et Volvo DPH drev som funker utmerket selv om det er 12 år og har kjørt 800t. Mye mindre støy og vibrasjoner med drev en fast aksling og en får bedre fart og lavere drivstofforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Drev har sine fordeler. Aksling har sine fordeler. Drev trenger litt mer. Aksling trenger litt mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 boble65 skrev 51 minutter siden: Skilsøen er jo mye nyere.. Ja, ser den; godt poeng! Men; GM37 er også en mye større båt... Skilsø 33 Sport er skjelden vare på Finn, så det er ikke lett å finne «den perfekte sammenligningen». Poenget var at de «åpne akslingbåtene med 5+ sengeplasser, og direkte utgang til badeplattform» er skjeldne, uforholdsmessig dyre og maks 32-34 «trange fot». Hvis jeg tar utgangspunkt i det man må ut med for nevnte båttype, så ligger prisene på minst 1-1.6Mnok, og «vareutvalget» er svært lavt i antall, uansett årgang. Dersom jeg «later som» at budsjettet er 1-1.6Mnok, og snur meg mot «drevbåter», så blir utvalget VELDIG mye større, og det rommer mye større båter i «luxsury-class» (Windy/Pricess/Fairline/osv) et godt stykke innover på 2000-tallet. Derfor har «en som helt sikkert skulle ha aksling» begynt å se på «pene damer med drev», hvis det fortsatt er lov til å dra den sammenligningen... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Bårdp skrev for 9 timer siden: ... Nå har jeg et Volvo DPH drev som funker utmerket selv om det er 12 år og har kjørt 800t. Mye mindre støy og vibrasjoner med drev en fast aksling og en får bedre fart og lavere drivstofforbruk. Hei 12 år og 800 timar er ikkje mykje. Det skulle vel berre mangla om ikkje drevet varar mykje lengre? Til samanlikning har våre to SD20 segldrev gått over 7500 timar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Vi skulle heller ikke ha drev men endte opp med to båter med drev. Jeg gjør det meste selv etterhvert og det går bra. Får jeg vann i oljen eller blir usikker sender jeg det til drevservice.no. alltid gode priser og 100% resultat. Har prøvd andre med dårligere resultater så dette har jeg ikke tenkt å slutte med. (Sagt av en halvt Romsdaling og halvt Nordfjording OM en Sunnmøring, det er helt drøyt!!!). Ellers har jeg investert i en skikkelig drevtralle, brukt tid med steg for steg guiden fra @tnorderu (takk!!!) linker under. Får du båten på land i østlandsområdet er det nok mange som kan hjelpe første gangen. Jeg kommer også gjerne med min begrensede erfaring. ? Er litt dyrere med service med drev, men ingen krise. Nydelig å kjøre, manøvre, forbruk, støy osv osv ... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Familiesnekke Svart 7.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Sjøbliss skrev for 3 timer siden: steg for steg guiden Takk for tipset om denne guiden; veldig god innføring @tnorderu! Kanskje til og med jeg kan klare dette en vakker dag:)? @Sjøbliss; hva betaler du for alt forbruksmateriell til service av ett drev? Alle med drev; Kom gjerne med innspill; både pris på gjørdetselv og alternativt sette det bort til verksted = deler + arbeid Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 7.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Er det foresten noen drev som er notorisk hodepine; er det drev jeg bør skygge unna? Kom gjerne med spesifikke eksempler! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Jeg satt med innstillingen jeg aldri skulle ha drev i svært mange år. Men måtte krype til korset og kjøpte ifjor min første båt med. Endte opp med Forbina 36 utstyrt med d6 310 og dph kjørt ca 500 timer. Jeg var veldig bevist på å skulle ta servicer selv og om jeg kom opp i større problemer ville oppsøke fagmessig hjelp. Tok selv av drevet i høst og foretok service og vedlikehold. Drevet ble monter igjen for tre uker siden. Kan ikke si jobben var vanskeligere enn man må lese seg litt opp på forhånd og snakke med folk som har erfaring med lignende drev går dette greit. Jeg anskaffet meg i tillegg en verksted kran til å løfte drevet av samt en bukk det kan lagres på. Med tanke på hva drev vs aksling koster per år tror jeg du kommer svært godt utav det om du velger å ta service selv. Ikke de helt store kostnadene å bytte olje, sink og belg. Et skille for meg ville vært om jeg skulle opp i båt størrelse hvor dobbel installasjon blir aktuelt. To drev blir fort dyrt vist noe større i treffer, kontra det å ha to akslinger. Oppsummert jeg vill ikke hatt båt med to drev men to akslinger kunne jeg vurdert. Etter å ha kjørt en sesong ca 110 timer er jeg veldig fornøyd med drev, lite støy og forbruk slett ikke ille. Legger ved et bilde av kran og bukk ved demontering i fjor høst. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Familiesnekke skrev for 18 timer siden: Jeg lurte vist på veldig mye, når jeg ser at en Skilsø 33 Sport med drev koster omtrent det samme som en Windy GM37... Gå for GM37 du! du blir ikke skuffet. Det er like mange som er fornøyd med drev som det er folk som er fornøyd med aksel. fordeler og ulemper med begge deler. får drevene riktig vedlikehold og bruk så varer de lenge. og er du litt fingernem selv så er ikke servicen særlig kostbar. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Etter flere akslingbåter ble det drevbåt på meg også, forøvrig noe jeg aldri skulle ha. Første gang jeg skulle ha ut boltene for å ta av drevet, etter å ha fått greie på at de "bare" var å slå dem ut, stoppet det opp. De kom ikke ut, lea seg bare et par mm. Syntes jeg slo mer en hart nok. Etter litt grubling kom jeg frem til at en form for avdrager måtte være det rette, tror jeg ikke fikk slått "rett" på boltene med pipe og hammer. Lagde fort og enkelt avdrageren som det er bilde av. Gjengestanga gjennom drevbolten, et rør med indre diameter på 35 mm som mothold hvor drevbolten ble dyttet inni og en pipe på 21 mm som jeg "skrudde" drevboltene ut med. Pipa på innsiden av drevet, ikke plass på innsiden til røret. Kan være litt forskjell på pipe størrelse, tykk- eller tynnvegga. Det som rå makt ikke klarte, gikk lekende lett. Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Har drev selv. Tenkte jeg skulle bytte olje, men den så helt fint ut. Blir andre sesongen jeg har båten nå, så setter meg inni det. Kom over noen gode videoer: http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-2000022625/ + Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 Er på båt nr 3 med drev, alle fem drev jeg har hatt er Volvo drev. DP-e utgaver. På disse virker det som om lekkasje i tiltsylindere er det svake ledd. Velger man båt med Mercruiser drev må man sjekke at drevet(ene) er sterke nok for motoren de er montert på. Husker ikke i farten hvilke drev som går til hvilke motorer, men det har vært noen drevhavari på grunn av for mye hk ut på drev som ikke tåler det. Jeg er meget skeptisk til store båter med ett drev. Min tanke er at ett drev som står og skyver 6+ tonn med en feks 370 hester sliter mye mer enn to drev som skyver samme vekt med 230 hk på hver motor. Så tung båt bør ha to drev. Har selv gammel Viksund 310/340 med to KAD32 (170 hk) på DP-e drev. Den veier ca 7-7,5tonn med diesel, vann og proviant. Jeg hadde nok sittet med hjertet i halsen hver gang jeg skulle dradd den opp i plan hvis det kun stod ett drev der bak... Med vanlig service, fornuftig/ normal forsiktig akselerasjon og girskift samt bruk av skikkelig girolje er det konen (clutchen) som slites mest vil jeg tro. Volvo drev virker lettere å demontere/montere enn Mercruiser. Kan være både positivt og negativt. Positivt med tanke på at man bruker ca 20 min når man gjør det forsiktig selv. Negativt med tanke på at om noen føler de trenger drevet mer enn deg, kan de demontere det når båten er på land på under 10 min når de ikke trenger være forsiktig med belger, slanger og girwire... Jeg skal ikke "forkynne drevets ord", for som andre har sagt, er det fordeler og bakdeler med alt, så finn en båt som passer dere i størrelse, pris og design. Så får dere se etterpå hva som henger bak eller under. Men, om du går på ei teine og får tau i propellen, er det som oftest bare å tilte drevet opp og fjerne tauet mens man ligger på badeplattformen. Med akslig må man dykke eller ringe RS... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sjøbliss Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 11 hours ago, Familiesnekke said: Takk for tipset om denne guiden; veldig god innføring @tnorderu! Kanskje til og med jeg kan klare dette en vakker dag:)? @Sjøbliss; hva betaler du for alt forbruksmateriell til service av ett drev? Alle med drev; Kom gjerne med innspill; både pris på gjørdetselv og alternativt sette det bort til verksted = deler + arbeid Husker ikke i farten men det er ikke mer enn mellom 1 og 2 tusen i oljer, belg og zink. Kan sjekke mer nøye om du vil men gjør du jobben selv går det lett og rimelig. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Familiesnekke Svart 8.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Tusen takk for mange gode og utfyllende svar; @Sjøbliss, @Kjetil1, @Kompass83, @AlfArie, @Navic II, @Sjøkaptein og alle dere andre! Kankje til og med JEG har myknet opp litt i forhold til drev, selv om jeg fremdeles nok favoriserer aksling :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.