Nils Startet 25.Juli.2005 Del på Facebook Startet 25.Juli.2005 GPS-en vår hugsar ikkje kva språk han skal bruka, startar opp med posisjon ein stad i Danmark, har mista alle waypoints, startar i enklaste modus, samt at oppstarten tar bortimot den tida det tar å segla frå Lundsvågen til Sør-Hidle i middels vind med ein 28 fots båt. Symptoma liknar på aldersdemens, skulda utbrukt backup-batteri, og nytt batteri er kjøpt inn hos Landor Larsen for 80kr. (Takk for god service ) Som bilda under viser, er batteriet lodda direkte til det eine printet, med tre pinnar. Eg har aldri lodda komponentar på print før, og etterlyser tips om framgangsmåte og eventuelle faremoment ved bytte av batteri. Slik ser det nye batteriet ut: Her er heile printet: Her er loddepunkta på baksida av printet, litt forstørra: Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Det er ingen heksekunst å bytte dette batteriet, men et par ting bør du ta hensyn til: - Bruk en ikke for kraftig loddebolt. Jeg benytter en bolt på 30W til slikt. Videre bør spissen være så tynn at du kun varmer opp det området som skal loddes. - Du bør ha ei tinnpumpe for å få fjerna det loddetinnet som det nåværende batteriet er festa med. - Du må ikke varme opp mer enn høyst nødvendig, for ikke å skade omkringliggende komponenter. - Etter at du har byttet batteriet, sjekk at det ikke ligger loddetinnbiter igjen på steder hvor de kan kortslutte printbaner. Dersom du ikke har riktig utstyr og ikke er sikker på hvordan du skal gjøre dette, så burde du kanskje sjekke om det ikke finnes en kompetent person i omgangskretsen. Det er nemlig fort gjort å varme så mye at annen elektronikk på kortet ødelegges, eller at printbanene løsner, hvis du ikke helt vet hva du driver med. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Har du ikke gjort slikt før, ville jeg overlatt dette til en pro. Du kan lett ødelegge noe. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Nils Svart 25.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Takk for råd. Tinnpumpe har eg ikkje, og med advarslane over fann eg ut at det var best å la ein kamerat lodda batteriet. Med rett utstyr var arbeidet gjort på eit lite kvarter. Sitér dette innlegget Link to post
Frank jensen Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 Jeg har faktisk det samme problemet og leter etter en forhandler såmm kan ha et sånt batteri,noen såmm vet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.