Asbjørn2 Startet 6.April.2018 Del på Facebook Startet 6.April.2018 Jeg har overhalt en Mercruiser D7,3/270 og driver å setter den sammen igjen. Når jeg strammer V-bånd -klemmen mellom turboen og eksosalbuen så kan jeg forsatt rotere eksosalbuen (såvidt) når klemmen er strammer så langt det går. Det var litt korrosjon på den ene flensen så jeg filte bort litt for å få en bra tettningsflate. Jeg fjernet i underkant av en halv millimeter, så det skulle ikke gjort så stort utslag, jeg lurer på om klemmen har vært et hakk for stor i utgangspunktet. Er det noen her som har erfaring med v-bånd -klemmer som vet hvilken klemme jeg skal ha? ID på turboflensen er 68 mm, OD er 87 mm. jeg finner klemmer for flenser med ID på 2,5 og 3 tommer, men de er enten for små eller for store. En klemme til en 3 tommers flens jeg hadde liggende var like stor som den som sto på turboen når jeg kjøpte båten, altså bittelitt for stor. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Mulig du kan legge et innlegg i klammeret i form av f.eks eksosbandasje (typen man surrer rundt eksponerte eksosrør på mc f.eks.)? De har det på biltema i flere størrelser. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/Eksosbandasje-2000020763/ Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Chris284 Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Det kan hende du kan bruke en litt tykkere kobber ring mellom eksos og turbo. Da vil det bli lengere avstand mellom flensene og V kommer lenger ut/opp, så det blir større omkrets. Jeg har overhalt Mercruisere diesel 4.2L motorer og der er kobber pakningen kanskje 1mm tykk. Om det er samme på denne motoren vet jeg ikke, men sjekk om det er riktig. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Asbjørn2 Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 Frehau skrev On 7.4.2018 at 14.35: Mulig du kan legge et innlegg i klammeret i form av f.eks eksosbandasje (typen man surrer rundt eksponerte eksosrør på mc f.eks.)? De har det på biltema i flere størrelser. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/Eksosbandasje-2000020763/ Godt tips, det hadde sikkert funka. Nå fant jeg en 2,75" klemme, gambler på at den passer: https://qwt.no/produkt/2_75_v_band_klemme_quck_release Chris284 skrev for 20 timer siden: Det kan hende du kan bruke en litt tykkere kobber ring mellom eksos og turbo. Da vil det bli lengere avstand mellom flensene og V kommer lenger ut/opp, så det blir større omkrets. Jeg har overhalt Mercruisere diesel 4.2L motorer og der er kobber pakningen kanskje 1mm tykk. Om det er samme på denne motoren vet jeg ikke, men sjekk om det er riktig. Motoren kom ikke med kobberring eller noen annen form for pakning originalt, står i hvert fall ikke nevnt i delekatalogen eller servicemanualen. Jeg har lett etter en pakning for å få klemmen til å passe, men har ikke funnet noe i denne størrelsen. Mulig jeg må få vannskåret en tynn ring av aluminium hvis klemmen jeg har bestilt ikke passer. Vil ikke bruke kobber pga.at eksosalbuen er av aluminium, den tæres raskere da. Jeg bør egentlig bytte ut messingnippelen og pluggen med noe i syrefast av samme grunn. Takk for svar begge to! Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 http://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/31225/1603/150 Pos 5 på skissen viser en pakning. Denne er i kobber som er myk og sørger for at det er tett mellom turbo og "elbow". Rart det ikke er noe pakning der på 7.3L (Ford ?), hvordan blir det tett da? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.