Jump to content

Sprekk i kjøl på Hero101


noworries

Recommended Posts

Hei, 

 

Ny her på forumet og generelt i båtværldenen. Min første seilbåt kjøpte jeg i 2017, en 33 fot Hero101. 

 

Jeg kjøpte seilbåten da den la på vannet og tok den opp over vinteren 17-18. Nå ser jeg at der er en sprekk som går gjennom og rundt kjølen. Bak sprekken, hvis man tar bort bunnstoff kommer jeg inn til en myk masse. Er dette fra en grunnstøt? Og hvordan ville dere gått til veie i saken. Kontaktet selger? 

 

Er det noe man ellers lett kunne bedret på eller er dette et vanlig problem?

 

Mvh

Tp

20180407_132621.jpg

20180407_132624.jpg

20180407_132629.jpg

Link to post

Mulig jeg er helt på jordet her, men hvis kjølen er en diger blyting er den vel boltet opp inn i båten med fire bolter og skal kunne strammes? Ser ut som "sprekken" er i "vater" rundt hele kjølen. Kan ha løsnet i grunnstøring, men kan bare ha løsnet også. Tror man skal ettergå kjølboltene jevnlig hvis blykjøl, og er det ikke gjort (noensinne) vil kjølen sige heelt av sel selv. Tror jeg da...

 

Ta en titt på denne filmen:

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Sprekken går vel i fugen mellom kjøl og skrog, og der er det lagt elastisk fugemasse. Trenger ikke være så dramatisk med sprekken, å trekke til boltene og fuge på nytt er en god ide.

Men jeg stusser på all rusten, for det brune på bildet er rust? Hvis det er blykjøl (og det skulle det være på Hero 101), hvor kommer da rusten fra? Har det trengt vann inn til eventuell armering av blyet eller kjølbolter av svart stål? I så fall burde kanskje kjølen blitt tatt av for å inspiseres.

Link to post

Tusen takk for svar alle sammen! Fint det her med Internet og all kunnskap som finnes der ute!!

 

WithVital: Kan nok være et lignende problem som de i videoen. Har hatt problemer med at det renner vann lengst masten ned til disse boltene. Tror jeg burde gjøre en ordentlig rengjøring der nede likt dem gjør.  Men hva er det for farge de legger på i bunn av båten innvendig?

 

Oddivse: Helt klart sånn at jeg traff en elastisk fugemasse som du beskriver! Burde man fjerne en del av denne og legg på en ny tenker du?, Før man legger på bunnstoff for sesongen? I Videon nevnt over bruker de G/flex til å legge et lag utpå. 

 

 

Igjen, tusen takk for svar og at dere deler kunnskapen deres!

 

 

 

 

Link to post
Hero101tp skrev for 5 timer siden:

Tusen takk for svar alle sammen! Fint det her med Internet og all kunnskap som finnes der ute!!

 

WithVital: Kan nok være et lignende problem som de i videoen. Har hatt problemer med at det renner vann lengst masten ned til disse boltene. Tror jeg burde gjøre en ordentlig rengjøring der nede likt dem gjør.  Men hva er det for farge de legger på i bunn av båten innvendig?

Tror ikke det er annet enn en eller annen "topcoat" eller gelcoat eller nær sagt hva som helst som egner seg i kjølsvin / motorrom de maler med. Hvis du har samme mastestøtte som dem kan du sjekke det lensehullet midt under plata og se om det kommer noen ekstra liter hvis du pirker oppi det?

 

Håper du får grei tilgang til stringerne nedi der og kan sjekke både dem og boltene som holder kjølen fast (hvis det er samme løsning på din da...)

 

Jeg ville funnet mutterene / boltene og sjekket både dem og det de går igjennom for rust / råte. Ikke at det betyr at du burde, men jeg ville garantert løsnet hele kjølen og inspisert den ordentlig før jeg evt. reparerte fuktskader, fjernet all fugemasse, lot tørke, og deretter skru på plass og fuge på nytt. I videoen bruker de G-flex som jeg tror er West System sin fleksible epoxy (kan ta feil, men mener de har en).

 

Ser ut som du er på land med grei tilgang. Lag en hjulbasert tralle til kjølen eller hør der du ligger om de har noe slikt du kan låne?

 

Fin skute forresten. Hadde finn-varsling på Hero 101 og Omega i to år uten å finne noe som passet budsjettet mitt, så grattis! :)

 

Og til slutt: det kan ikke skade å kontakte tidligere eier. Kan godt hende han / hun vet om dette og kan si hvor ofte de har etterstrammet bolter eller når de evt fikk skade på kjøl. Du kan jo sende dem bilder også så de ser dette, og hvis du har kontrakt på kjøp av "som ny" eller i "god stand", eller noe slikt, kan det jo hende de kan dekke operasjonen med å rette opp i dette. Kanskje de kan hjelpe selv om det ikke står at alt er tipp topp også? Verd et forsøk. Det finnes fortsatt hyggelige folk der ute :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Guest Thostr

Ved grunnstøting så vil laminatet på utsiden foran kjølen strekkes ned og skades, bildene dine er forenelige med dette. Videre så vil kjølen bli trykket opp akter, og det er gjerne her man finner skadene først - ved kjølinnfeste bak. Skadene kan være mest omfangsrike på innsiden, men det avhenger selvsagt av fart og type materiale både på kjøl og bunn. 

 

For å finne ut mer så må du nesten slipe ned (vinkelsliper med flapdisc er mest effektivt og mest skremmende, eksentersliper eller multikutter-verktøy med slipeplate (K40/60) hyggeligere for nybegynnere og tar lengre tid). Slip til du kommer til friskt laminat. Om du ikke ser skader i kjølinnfestet akter så kan det likevel være greit å slipe litt for å se hvordan laminatet er der evt om det er gjort midlertidige reparasjoner med sparkel e.l.. 

 

Om du tar bilder underveis og legger ut så skal jeg forsøke å kommentere :-)

 

Lurt også å skaffe seg litt litteratur om du har tenkt å gjøre utbedringer selv. Som nevnt tidligere så kan det være lurt å finne ut om dette kan være en forsikringsskade enten på din eller tidligere eiers forsikring.

Link to post
  • 2 uker senere...

Oppdatering av arbeidet: har idag vært å sjekket forholdene. Helt klart en sprekk i fugen mellom kjøl og resten av båt. Kjølen  ser ut å være i jern(?) (se bilder). Når jeg tok kniv å skar bort det som sprekker opp kom også mye av bunnstoff(?) som suttet på kjølen med, noen biter som var veldig store og mye som sitter løst. Bildene er tatt etter 10 min skraping med kniv på det som sitter løst. Nå trenger jeg noen tips på hvordan jeg går videre med det her? Alle tips mottages med ekstrem lykke! :D

 

 

20180418_132944.jpg

20180418_132938.jpg

20180418_132931.jpg

20180418_132925.jpg

Link to post

Hero er utstyrt med blykjøl, og jeg ville ikke være veldig bekymret for strukturelle skader om den har hatt landkjenning. Har selv gått på moder jord i 9 knop med en 107 og den eneste "skaden" var et hakk i blyet nederst på kjølen.

Bly siger altid, så du kan jo sjekke om du får dratt til boltene noe. Det du har skrapet bort er sparkel og x antall lag med bunnstoff.

Jeg ville ha skåret meg 5-7 mm inn mellom bly og skrog med vinkelsliper og lagt in en dileteringsfuge av ikke-herdende taktekkermasse. All overflate uten gelcoat må dekkes med massen. Etterpå pusser / sparkler du det jevnr over og under fugen, men ikke i fugen. Slik hinder du det fra å sprekke opp igjen. Til slutt på med nytt bunnstoff over det hele.  

Link to post

OK. Da er det kjølboltene du ser rustrenning fra. Sjekk innvendig med magnet på boltene. Meget lett magnetiske, forholdsvis korrsjonssikre mot spennings- og tildekkingskorrosjon. Ikke magnetiske i det hele tatt, AISI 301, -304 eller -316, får lett nevnte korrosjonsformer. Før eventuell tetting ville jeg sørget for at det tørker ordentlig ut, og at det ikke slipper inn fukt. Har kjølen boltlommer, eller er boltene gjenget ned i kjølen?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Etter jeg åpnet opp mellom kjøl og båt. Burde jeg ikke puke primer + sikaflex? 

 

Hvilken masse er det du mener big horn? 

 

Hvor mye av bunnstoff burde man fjerne fra båten generelt når det ser ut som det gjør på bildene? Og trenger jeg mer enn bunnstoff utenpå når jeg fjernet det som vises på bildene? 

Redigert av Hero101tp (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Men når du først er i gang, ta å slip av bunnstoff og primer et stykke foran og bak kjølen for å inspisere, så kakke over for å høre om laminatet er solid. Er ikke store jobben å gjøre det, og ei heller å ha på primer og bunnstoff for å tilbakestille når du er ferdig, hvis du ikke finner noe spesielt. 

--

Men dere, er det virkelig greit å bare "kline over" og tette igjen når en ser at det renner rust fra kjølboltene på en båt som er x tiår gammel? 

 

Ingen vet vel hvor lenge det har stått saltvann på boltene og tilstanden til de... 

Link to post
Guest Avmønstret#

Vi hadde en Hero 101 i familien i en del år. Hvis båten ellers er ok så syns jeg det er en båt med så gode kvaliteter at det den bør være verdt påkost. Om markedet mener det samme er en annen sak da men... Men er man i stand til å legge en del arbeid i det selv så trenger det ikke å koste så inn i granskauen. 

 

Er ganske mange videoer på Youtube ifht å senke ned kjølen og inspisere/bytte bolter. Og også en del blogger osv som omtaler prosessen. Er litt litt "slegge og øks" arbeid som veldig mange er i stand til å gjøre store deler av selv. 

 

Men helt enig med Vrod, la noen kyndige tar vurderingen. Helst noen uten interesser i å få det til å bli en stor og dyr jobb ;-) 

 

 

Link to post
Guest Thostr

For meg så ser det ut til at kjølen er plastet inn, og at det er denne innplastingen som har sprukket opp. Det er jo uproblematisk å erstatte dette laminatet, når andre årsaksforhold er klarlagt, og når andre mangler er utbedret. 

 

Om det er blykjøl og det kommer rustvann ut, så er det helt nødvendig å inspisere kjølboltene - det er sannsynlig med korrosjon på disse og at det er rust fra disse som lekker ut. Oksygenfattig saltvann kan skape tæring og pitting på syrefaste kjølbolter. På blykjøler kan det være litt ulikt innfeste av boltene, såkalte J-bolter som er støpt ned i kjølen kan skape videverdigheter - kanskje høre med folk som kjenner design og konstruksjon til denne båttypen og høre hvordan de er innfestet. 

 

Å ta ned kjølen er skremmende og arbeidskrevende - og absolutt mulig og ikke svært komplisert (jeg har meget fersk erfaring). Det vil også gi deg full tilgang til å sjekke evt utbedre laminatet og kjøboltene, og ikke minst erstatte tetningsmassen slik at lekkasje opphører. 

 

Mye jobb? Ja. Lærerikt? Ja. Rimeligere å gjøre selv? I høyeste grad, om du ikke har forsikring som kan dekke dette da - det regner jeg med at du sjekker ut. Kan også være at tidligere eier hadde forsikring som kan dekke dette, har hørt om slike episoder.

 

Link to post

He, he, mja. Hvis det er rustvann innefra som renner ut i sprekken mellom skrog og kjøl, så er det jo lekkasje langs kjølboltene. Og da kan man muligens anta at vannet, når båten ligger uti, lekker langs kjølboltene og inn i båten. Det er en god ting, for da er det mulig at kjølboltene ikke opplever et oksygenfattig miljø og de opprettholder oksidskiktet. For at du skal kunne reparere dette, må kjølen ned. Uansett hvilke vidundermidler som blir markedsført her.

Link to post

Jeg er enig med Vrod i denne saken. Snakk med Hero Marine på Storsand (Hurum). Kontaktinfo her: http://www.heromarin.no/

 

De to som driver Hero Marine nå er ikke de samme som i sin tid laget Hero-båtene, men de er dyktige og kan garantert videreformidle kontakt med Robert-familien som er de som laget båtene. Olaf Robert driver f.eks. båthavnen på Storsand, der Hero Marine holder til.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Guest Thostr

Det er ikke mulig å si noe om kjølboltene er korrodert før du tar ned kjølen - det er i området mellom kjøl og skrog at man får såkalt tildekningskorrosjon. Behøver ikke å være det, for boltene står antakelig godt gugget inn i tetningsmasse (Sika, butyl e.a.). 

 

På det nederste bildet du har lagt ved så er det tydelig skade i laminatet. Så da må du nok til pers med å senke ned kjølen og utbedre kjølinnfestet. Det er ingen katastrofe, men mye arbeide evt dyrt om du setter det ut. Når det er gjort så kan du stole på den strukturelle integriteten til båten din, ihvertfall ift kjølinnfestet - og at du er med å holde liv i en gammel norsk klassiker. Hun fortjener det! :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...