Jump to content

Volvo Penta TAMD31 går varm på tomgang


heggem90

Recommended Posts

Hei

Har en Nord West 740 med en Volvo Penta TAMD31. 
Den har ikke blitt brukt på noen år nå siden den hold på å synke for et par år siden, da tanken ( kommer ikke på navn) smeltet. Da fikk jeg høre at dette skjedde når impellern var ødelagt. 
Kjøpte ny tank , termostat og ny impeller, men problemet kom ikke bort. Etter et par minutter på tomgang går temperaturen på maks igjen. Båten har ikke vært brukt på 3-4 år, siden den hold på å synke. 
Så lurer på om dere har noen tips eller har vært borti noe lignende før?

Har akkurat bestilt ny tempmåler, men tviler på at det er denne, siden det nesten gikk fryktelig gale en gang..

Link to post

Hvis tempmåler går til topps etter bare to min. på tomgang og motoren var kald før start så kan det være tempmåler eller giveren til denne som tuller. Det skal mye til at den skal bli så varm på så kort tid om du har kjølevæske i riktig mengde på den. Men, klart hvis motoren allerede  var varm ved oppstart så er det jo noe annet. Derfor viktig med nøyaktig info om hva som skjer.         Tamd 31 har også to uavhengige tempmålere med hver sin giver. Derfor skulle du også fått alarm og varsellys hvis måleren går helt til topps. Fikk du det? Hvis ikke styrkes mistanken til at det er feilvisning på instrumentet, men for all del, ikke start og kjør den hvis den virkelig blir for varm. Har du utslag på instrumentet når motor er kald?

Link to post

Eg trur ikkje at det er feil med temp. instrumentet som gjer at den viser kokande varm etter eit par minutter, eg har meir tru på at der er noko som stengjer for vannsirkulasjon i motoren, kanskje ein eller fleire impeller(e) som ligg i småbiter inni kanalene. Eg vil sei at prøv å spyla vatn gjennom motoren, opna og reingjera kjøler og sjå om du får bedre sirkulasjon på vatnet.

Link to post

Jeg har ikke sagt motoren ikke blir for varm. Jeg prøver bare og eliminere de enkleste feil først. Båten har jo vært delvis under vann så mye kan ha skjedd. Tempmåler kan vise feil i flere tilfeller. Den viser for høy verdi om intrumentet har dårlig kontakt med batteri minus. Sjekkes enkelt ut ved å strekke en ledning fra batteri minus til minuskontakt på instrumentets bakside. Ikke bland sammen minusledning til instrumentbelysning  , Noen har egen minusledning til instrumentlys. Synker tempen da er det for dårlig minuskontakt.                                   Det blir også for høy verdi om ledning til giver berører gods. Samme fremgangsmåte her. Ta av den originale giverledning både ved giver og instrument. Koble på en ny som går direkte mellom giver og instrument og se om det hjelper.           Men som jeg skrev etterlyser jeg om instrumentet gir utslag også ved kald motor. Det pleier det og gjøre om en eller begge av de to feilene jeg har nevnt har inntruffet , men ikke alltid. Selve giveren kan også være feil, mer vanlig det enn selve instrumentet, men og kryssbytte med giveren til alarm/varsellys går ikke da den giveren bare er en av/på bryter. Pass på at givere er rene og tørre der hvor giverledning skal festes slik at ikke krypstrøm kommer over isolatorene på giver og dermed får du også for høy verdi.                     Hva som er enklest og begynne med er ikke godt og si, men klart føles motoren for varm så er kanskje det elektriske ok, men som jeg skrev skulle alarm og varsellys også komt på da.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...